A sign készítés és nagyformátumú nyomtatás magazinja

Hirdetés

Szállj, szállj fel magasra

Rekordszámú, mintegy 20.000 látogatójával az idei FESPA Global Print Expo bebetonozta pozícióját a speciális nyomtatás vezető szakmai vásáraként. Az idén május 15–18-között Berlinben megrendezett szakmai seregszemlén ismét helyet kapott az European Sign Expo – a nem nyomtatott reklámeszközök bemutatója. A FESPA idei mottója „Where Print takes off” – azaz „Ahol a nyomtatás felszáll” igazolta magát, hiszen tényleg szárnyra kapott, aki ellátogatott erre az eseményre.

A tavalyi döntést követően, miszerint a FESPA Global kiállítás éves ciklusra vált, az idei FESPA minden eddigi idők legnagyobb számú, 20.442 látogatót vonzott négynapos eseményére, amely mintegy 22%-os növekedés a 2016-os amszterdami FESPA Digital esemény adataihoz mérten.
A látogatók kétharmada több napot szentelt arra, hogy meglátogassa a FESPA-t és kísérőrendezvényeit: az Európai Sign Expo-t, a FESPA Trend Theatre szakmai előadásait, a megnövelt méretű Printeriors, azaz a beltéri dekorációs nyomtatás kreatív megoldásait bemutató kiállítási szekciót, az új Print Make Wear, a textilnyomtatási folyamatot bemutató kiállítást, és az itt debütáló Digital Corrugated Experience kiállítási elemet, amely a hullámkarton feldolgozási terület legújabb megoldásait mutatta be.
A legnagyobb számú látogató Németországból érkezett hazájának fővárosába, így adva a teljes látogatói szám 26%-át. Németország után Nagy-Britannia, Lengyelország, Olaszország, Hollandia, Spanyolország, Franciaország, Csehország, Svájc, Belgium és Svédország nyomdai vállalkozói érkeztek legtöbben, hogy megnézzék, milyen újdonságokat kínált számukra a FESPA.
A legtöbben – a látogatók 44%-a – a digitális nyomtatás újdonságai iránt érdeklődtek a látogatói regisztrációs kérdőív tanulsága szerint, míg a látogatók egyharmada a textilnyomtatás innovációira volt kíváncsi. A kereskedelmi nyomtatás, az utómunka, a tervezéstől a nyomtatásig, a szublimáció, illetve az ipari nyomtatás voltak az érdeklődés további területei.
A piac optimizmusa a helyszínen is tapasztalható volt, illetve a FESPA Print Census kutatás adatai is ezt igazolták. A FESPA kiállítási igazgatója, Roz Guarnori így összegezte a kiállítással kapcsolatos tapasztalatait: „A FESPA 2018 egy vibráló, eseménnyel teli rendezvény volt, amely teljes mértékben felülmúlta előzetes várakozásainkat, hiszen látogatóink az innováció iránti, szinte csillapíthatatlan vággyal érkeztek, melyre megfelelő válasszal szolgáltak kiállítóink, rengeteg kiváló új termékükkel. Saját kutatásunk, illetve az élőben tapasztalt kiváló hangulat mind megerősítették hitünket, miszerint a speciális nyomtatás és a signage szektorok folyamatos fejlődési, felfedezési folyamatban vannak, és állandóan feszegetik határaikat – mindezt annak érdekében, hogy új utakat találjanak növekedésük irányába. Amikor úgy döntöttünk, mostantól évente rendezünk négynapos FESPA kiállítást, akkor őszintén szólva látogatószámunk csökkenésére számítottunk FESPA Digital kiállításunk adataihoz képest. Mindezen előzetes elvárásokkal szembe menve idén látogatóink száma mintegy ötödével haladta meg átlagos kiállítói számunkat, és az összetételre sem panaszkodhatunk, hiszen vendégeink 35%-a piaci döntéshozó cégében, és ugyanilyen arányban érkeztek azok, akik gépvásárlásra készülnek, melynek előkészítése céljából látogattak el kiállításunkra. Mindezek ismeretében kijelenthetjük: a FESPA egyértelműen a digitális, szita és textilnyomtatás vezető szakmai eseménye, amely alapvető részét képezi a legfontosabb üzleti döntések előkészítésének.”
A következő FESPA Global Print Expo-t Münchenben rendezik 2019. május 14–17. között, míg a 2020-as esemény március 24–27. között kerül megrendezésre Madridban.

Print Census kutatás

A 2018-as Print Census kutatás stratégiai válaszokat ad a növekvő igényekre A FESPA és az Info Trends közös felmérésében 102 országból érkező 1405 iparági résztvevő válaszait elemezték, amely 12%-al nagyobb részvevői arány az előző felméréshez képest. Az idei kutatás összetételét tekintve digitális nyomtatással foglalkozók (17%), szitanyomók (15%), sign and display gyártók (10%), textilnyomtatók (10%), kereskedelmi nyomtatók (13%), kreatív cégek (11%) és csomagolásgyártók (4%) képviselték iparágukat.

A Print Census legfontosabb következtetései

A felmérés adatait elemezve fontos felismerés, hogy a 2015-ös kutatás legfontosabb trendjei ugyanolyan erőteljesek 2018-ban is, sőt bizonyos esetekben még uralkodóbbak – köszönhetően a folyamatos gazdasági erősödésnek, illetve a tömegáruk személyre szabását támogató technológiák pozitív hatásának!

1. Optimizmus
A válaszadók 83%-a pozitívan tekint vállalkozásának jövője elé. Mindezt alátámasztja a digitális nyomtatási technológia erősödése, amely a teljes nyomtatási iparág bevételének 44%-át szolgáltatja, és további 53%-os növekedést jósolnak az elkövetkező 2 évben.

2. Vevői igények
A nyomtatás vásárlók által irányított, szolgáltatói iparággá történő folyamatos újra definiálása most még hangsúlyosabb, mint három éve, mindezt köszönhetően annak, hogy a vállalkozások egyre nagyobb mértékben lesznek részei a tömegáruk személyre szabását támogató irányzatoknak. A válaszadók 72%-a jelezte a gyorsabb gyártás iránt jelentkező igényt, 61%-uknál jelentkezik növekvő igény kisebb termelési mennyiségekre, és 59%-uk számolt be arról, hogy megrendelőik egyre fontosabbnak tartják az épp időben történő szállítást.

3. Fejlődő szélesformátumú termékmix
Jelenleg a sign and display applikációk uralkodó termékköre a bannerek, amelyet a válaszoló cégek 68%-a gyárt rendszeresen, míg 50%-uk folyamatosan növekvő igényt tapasztal ezek iránt. A signok és óriásplakátok tartják 2015-ös kiemelt pozíciójukat a top termékek között. A POS/POP displayek folyamatos térnyerésben vannak, hiszen a cégek 59%-a tapasztal növekedést ezen a területen. A cégek több mint fele gyárt öntapadó anyagokat, beleértve járműfóliákat, illetve matricákat. A nyomtatott dekoráció szintén növekedésben van, ugyanis a cégek 74%-a határozta meg a tapétagyártást, illetve a beltéri dekorációs anyagokat vállalkozásuk növekedési területeként.

4. Befektetés a digitális technológiába
A megnövekedett gyártási volumenek fényében a nagyobb gyártási kapacitás a legfontosabb befektetési szempont, melyet a cégek 54%a jelölt meg. A költségcsökkentés a cégek 53%-ának kiemelt célja, míg a vállalkozás portfóliójának szélesítése a kutatásban résztvevők 53%-a számára kiemelt szempont.
A kutatás érdekes tanulsága, miszerint a cégek egyre nagyobb arányban terveznek olyan irányú befektetést, amely hatással van vevőik elégedettségére és cégük kiegyensúlyozott működésére: 34%-uk tervez minőségellenőrzési befektetést, 28%-uk a web to print szolgáltatását fejleszti, és 27%-uk pedig felhőalapú tartalomkezelésre vált, illetve színkezelő rendszerbe invesztál, mindezt szakmai képzés mellett. A korábban megindult technológiai fejlődési trendek folytatódnak 2018ban is, így az UV, latex, illetve a direkt és szublimációs textilnyomtatás növekszik, ezekkel ellentétben pedig az oldószeres, vizes alapú és analóg technológiák használata csökken.
A sign and display szegmens 27%-a tervezi UV szárítású tintasugaras nyomtató vásárlását (síkágyas vagy hibrid), további 18%-uk tervezi UV tekercses vagy latex nyomtató vásárlását. A beruházások esetében a legfontosabb szempont a termelékenység, a nyomtatási sebesség 63% számára kiemelten fontos szempont új nyomtatójuk kiválasztásánál. Az átlagos befektetésre szánt összeg 43%-al magasabb, mint 2015-ben, amely 144.600 Euró.

5. Textil
A textilnyomtatás területén a ruházati termékek dominálnak, a sport, divat termékekkel az élen. A digitális technológia adoptációja lassabban zajlik a textilnyomtatás területén, mint más szegmensekben, ezt a területet még mindig az analóg technológiák használata dominálja. Mindezek mellett a textilnyomtatással foglalkozó cégek 56%-a már digitális technológiába invesztál, melynek 19%-a az elkövetkező két éven belül tervezi mindezt azért, hogy részesülhessen a technológia által kínált olyan előnyökből, mint a gyors piacra kerülés, a személyre szabott kreatív kollekciók, a prototípusok gyártási lehetősége, illetve a környezetre gyakorolt pozitív hatások, mint az alacsonyabb víz és energiafelhasználás. A termelési sebesség kulcsfontosságú szempont a válaszadók 69%-ánál, és 55% számára fontos, hogy kezeletlen alapanyagokra is közvetlenül nyomtathassanak.
A befektetéseket befolyásoló fontos tényezők az időérzékeny gyártás, amely olyan eredményekkel jár, mint az alacsonyabb szemét termelés, illetve lehetőséget ad a szezonálisan megnövekedett igényekre való reagálásra, és lehetővé teszi a termékek lokalizálását. A szita és textilnyomtatással foglalkozók elvárásai alapján a digitális technológia 12%-os arányban növekszik a következő két évben. 6. Környezetvédelmi elvárások A válaszok alapján kiderül, a környezettudatos beruházásokat nagyban befolyásolják az ezirányban támasztott megrendelői elvárások – ugyanisa kutatásban résztvevők 76%-a számára kiemelten fontos szempont mindez.
A résztvevők 32%-a használ energiatakarékos, illetve környezetbarátnak minősített nyomtatót, továbbiak pedig ezirányú szakmai képzéssel, vagy VOC mentes festékek és újra-hasznosítható alapanyagok használatával kíván megfelelni ezen elvárásoknak. A nyomdai szolgáltatók 72%-a volt képes úgy megvalósítani a környezettudatos működést, hogy közben nem kellett emelnie árait, amely tovább erősítette a piac árversenyét. A teljes kutatási anyag ingyenesen elérhető a FESPA nemzeti szervezetek tagjainak, míg 2.000 Euróba kerül azoknak, akik nem tagjai ezen szervezeteknek.

Ivan Tenchev 2018 World Wrap Mastere

A bolgár Ivan Tenchev nyerte meg az idei összesített World Wrap Master címet, a második és harmadik helyen a dán Casper Madsen, és Jan Edelgaard végeztek. Mindhárom győztes pénzjutalmat kapott. A FESPA World Wrap Masters sorozat az egész év folyamán zajlott és a berlini kiállítás ideje alatt, május 15-18. között két döntővel zárult. A verseny május 15-16-án a World Wrap Masters európai regionális válogatóval kezdődött, melyben 42 nemzetközi versenyző indult Japánból, Ausztráliából érkező versenyzőkkel kiegészülve. A verseny ezen részét a román Stan Cosmin nyerte, a második és harmadik helyen az ír Martynas Bertulis és a dán Casper Madsen végzett.
Május 17-18-án rendezték meg a World Wrap Masters sorozat nagydöntőjét, ahol az európai válogató résztvevőihez további regionális versenyek győztesei csatlakoztak. A döntősökre olyan feladatok vártak, mint Suzuki Ignis autók burkolása, hajlított ívű székek, szögletes öltözőszekrények fóliázása. Ivan Tenchevet első alkalommal koronázták World Wrap Masterré, de ez már a második címe, hiszen 2016-ban már megnyerte a Wrap Master Eurasia címet. Olyan illusztris társaság közé lépett be ezzel a címmel, mint a svéd Jonas Sjostrom 2017 győztese, az amerikai Jim Miller, 2016 Wrap Mastere, vagy épp a magyar Kiss Lajos, aki 2014-ben és 2015-ben is megnyerte ezt a címet, illetve a lengyel Piotr Cinski, aki 2013-ban az első Wrap Master volt. Ivan a cím megnyerése után így nyilatkozott: „Rengeteg munka és egy nagyon kemény hét után, amelyet a FESPA 2018-on végig dolgoztam, elképesztően örülök a végeredménynek, hiszen a versenyen anynyi tehetséges induló volt, hogy nem is mertem arra gondolni: én lehetek a végső győztes. A FESPA World Wrap Masters egy kiváló platform, ahol folyamatosan tanulhatsz és megoszthatod tapasztalataidat a többi dekoratőrrel.” Az immáron a World Wrap Masters sorozat zsűrijében tevékenykedő korábbi kétszeres magyar győztes, Kiss Lajos így nyilatkozott: „Gratulálok Ivan-nak! A verseny minden egyes fordulójában olyan elképesztően tehetséges dekoratőrök estek ki, akiknek egytől egyig büszkének kell lenniük eredményeikre, és fejlődésükre. Az utolsó forduló pedig szorosabb volt, mint eddig valaha bármikor – és csak néhány pontnyi különbség döntött a győztes és a két másik döntős között. Számomra megtiszteltetés volt látni ezeket a dekoratőröket és kiváló teljesítményüket a szoros időkorlátok között, illetve kifejezetten nagy nézőközönség előtt.
A World Wrap Masters légköre számunkra a bajtársiasságot jelenti, illetve a lehetőséget, hogy új trükköket tanuljunk, fejlesszük saját tudásunkat és a teljes iparágat!”

Sign

- Hirdetés -

Sign&Display