A sign készítés és nagyformátumú nyomtatás magazinja

Minden print, akármerre nézel!

Az Agfa egyik vezetője arra biztatja a szakmát, hogy kezdjen el felületek, ezáltal pedig lehetőségek sokaságaként gondolni a belső terekre. Mert minden print: az vesz körül minket a fürdőben és a konyhában, majd az irodában és a tárgyalóban, aztán este a nappaliban és a hálóban. A világ, ami körülvesz minket, nyomtatott felületekké változott, és ezt vehetjük a szó szoros értelmében – szögezi le a Large Format Review-nak írt cikkében Mike Horsten. Az Agfa InterioJet globális üzleti menedzsere azt hangsúlyozza, hogy a jövőbiztos munkához el kell szakadni az olyan hagyományos kifejezésektől, mint a print vagy a CMYK, mert bármennyire profik vagyunk, ha csak feladategységként kezeljük a megrendeléseket, óhatatlanul csökken a fejlődőképességünk.

Mike szerint azt kell szem előtt tartanunk, hogy a műhelyünkben legyártott alkalmazások jóval komplexebbek egy-egy grafika kinyomtatásánál, mivel nem csupán belső dekort, hanem hatást és érzést árulunk, ehhez pedig természetes színek reprodukálása kell, és nem mellesleg annak megértése, hogy a végfelhasználó miként lép interakcióba a környezetével. Ebből az aspektusból nézve közel tökéletes élményt kell előállítani az otthonok és a munkahelyek számára, ami hagyományos technológiákkal rendkívül idő- és anyagigényes munka. A szakértő épp ezért reméli, hogy a digitális nyomtatás egyre nagyobb teret hódít magának a közeljövőben.

Az Agfa új irányvonalát és berendezéseit is ennek a szemléletnek, a világ mára végtelen belső dekorációs igényeinek rendelték alá. A színskála továbbra is CMYK, 16 millió különböző árnyalattal – magyarán pillanatok kérdése váltogatni az egyes dizájnok között. Ennek elevenbe vágó szükségességére akkor jöttek rá, amikor a Mohawk-csoport egyik vállalatával, az UNLIN-nal kezdtek el együtt dolgozni. A padlóburkolatokat gyártó és forgalmazó cégnek sokat köszönhetnek, hiszen általuk még jobban megértették a piacot és azt, hogy a problémákat még a megjelenésük előtt meg kell oldani. Érdekes tapasztalat volt továbbá, hogy a padlógyártóknak nem a különböző anyagokra (pl. deszkalapra) illeszthetőség az elsődleges, hanem az, hogy papírra nyomtatva, majd melamingyantával impregnálva és préselve erős, általánosan használható, szendvicsszerű nyomatot készítsenek. A végén ezt az egységes HPL-t (High Pressure Laminates) viszik fel bármely alapanyagra, amiből az adott padló készül.

Fotó: Agfa

A menedzser kifejtette: a számukra szokatlan feladat miatt el kellett vetniük az UV-tintákat (hiszen az UV-réteg nem engedi át a gyantát a papíron), és a szublimációs festékek sem jöhettek számításba, a túl lassú folyamat és a drága poliészterek kényszeres használata miatt. Arra a következtetésre jutottak, hogy le kell térniük az ágazat bevett csapásvonalairól, és új hozzáállással kell szemlélniük azt, ahogy a printről gondolkodnak. Végül ipari megoldásokhoz nyúltak, és 2020 végén megalkották az általános felületnyomtatásra alkalmas InterioJetet.

A vízbázisú festékekkel, tűpontos árnyalatokkal és színmenedzsment szoftverrel dolgozó rendszer laminált beltéri felületek garmadáját képes legyártani – legyen szó padlóról, berendezésekről vagy bútorokról. Mivel sokféle elvárásnak kell megfelelni egyetlen munkaállomáson, a teljesítményt is fokozták: a gép 150 tonna és mintegy kétmillió négyzetméter papírt képes kinyomtatni évente. A döbbenetes mennyiséggel és sebességgel a kínálat csúcsát képviselő InterioJet stabil termelési környezetet, új iparági elvárásoknak megfelelő minőséget, tartósságot és karcmentességet ígér, na meg persze a digitális nyomtatás minden előnyét – fejtegette Mike Horsten.

Gábor János, Sign & Display

- Hirdetés -

Sign&Display