Az autó már a személyiségünk részét is képezheti. A merész színek és az újszerű dizájn maradandó benyomást kelthet útjaink során. A tömeggyártással készült járművek színpalettája korlátozott, így megszoktuk, hogy újra és újra ugyanazokat az árnyalatokat látjuk az utakon. Ha fel akarjuk kelteni a figyelmet akár személyes, akár promóciós okokból, akkor több módszer közül is választhatunk – írja bejegyzésében az Accurate Signs.
Miért érdemes megváltoztatni a jármű megjelenését?
A vállalkozások a személyre szabott járművekkel még az utazásaik során is megjelentethetnek valamilyen marketingüzenet. A reklámozás ezen módszerének magas értéke miatt egyes vállalatok hajlandók több száz dollárt fizetni csak azért, hogy valaki felirattal járja a várost. A márka ismertsége ezzel nő, és azt a benyomást kelti, hogy a vállalkozás virágzik.
A szokatlan színekkel kiemelkedhetnek az autók hosszú sorából. Egy jellegzetes szín pedig kifejezheti az egyén/márka személyiségét, és akár egy márka identitásává is válhat. Ha egy jármű egyediséget képvisel egy különleges színárnyalattal, egy logóval, az segít abban, hogy a márkát megismerjék/felismerjék.
Lehetőségek: csomagolás vagy festés
A járművek színének megváltoztatására két lehetőség van: fóliázás vagy festés. A fő különbség a fóliázás és a festés között az, hogy a festék nem visszafordítható, míg a fólia eltávolítható. Az, hogy milyen átalakítást választ a megrendelő, az a céloktól és preferenciától függ.
Mi az a fóliázás?
A fóliázással az autó karosszériájának egyes részeit testre szabott matricák fedik be, hogy átalakítsák a jármű megjelenését. Minden egyes darabot gondosan felragasztanak, majd hőkezelik, hogy a ragasztó aktiválódjon, és az anyag az autó karosszériájához tapadjon. A matricák nem változtatják meg az autó eredeti színét, csak elfedik. A felhelyezett grafikák pedig eltávolíthatók, így visszaállítható az eredeti szín.
A standard fényes kivitelen túl a grafikai megjelenítések fokozhatók gradiens, krómozott metál vagy visszafogott matt színekkel. A fóliák tetszés szerint testre szabhatók, hogy a megjelenés teljesen egyedi legyen.
Mi az a festés?
A festési munkálatok vagy visszaállítják az autó karosszériájának eredeti festését és színét, vagy megváltoztatják azt. Először teljesen megtisztítják és zsírtalanítják, majd lecsiszolják a felületet. Egy további tisztítással előkészítik a festéshez. Egyetlen színt visznek fel egy szóróberendezés segítségével, hogy egyenletesen bevonják a jármű felületét. Miután minden réteget felhordtak, és a festék megszáradt, a karosszériát átlátszó bevonattal kezelik.
Egy friss fényezéssel az autó úgy nézhet ki, mintha aznap gurult volna le a gyártósorról. A fényezés az eredeti megjelenés megőrzésével megőrzi a csúcskategóriás és gyűjtői autók eredetiségét.
Melyik az olcsóbb?
A festési munkák Amerikában 500 dollártól (alacsony minőség) egészen 5000 dollárig (magas minőség) terjed, míg egy professzionális fóliázás 2500 és 5000 dollár között mozog. A fólia eltávolításának ára pedig 500-600 dollár között van.
Melyik munka tart tovább?
Egy autó festése hosszadalmas folyamat, míg a fényezés viszonylag gyorsan elvégezhető. Egy festés akár két hétig is eltarthat, míg az autófóliázás néhány nap alatt lezajlik. A fóliázás kevesebb időt vesz igénybe, mivel csak egy réteg felvitele szükséges.
A festési munkák több előkészítési időt és több festékréteget (plusz átlátszó bevonatot) igényelnek. A technikusok időt szánnak rá, mivel minden egyes lépést gondosan kell elvégezni a kozmetikai vagy integritási hibák elkerülése érdekében.
A járműfóliázás és a festés tartóssága
Az, hogy egy festés mennyi ideig tart, a munka minőségétől és a karbantartásra fordított gondosságtól függ. A gyenge minőségű munkák néhány évig tartanak, de a jó minőségűek akár egy életen át is kitarthatnak, ha a festéket kíméletesen tisztítják és rendszeresen viaszolják.
A vinyl wraps azonban könnyebben karbantartható, és nem igényel viaszolást. A színezéstől és a matricák elhelyezésétől függően egy fóliázás 2-10 évig is tarthat.
Testre szabhatóság – Melyik opció nyújt nagyobb rugalmasságot?
A festés jellemzően egy vagy két színt foglal magában. A festékek tartósak, így a felvitt szín hosszútávú elkötelezettséget jelent.
Az autófóliák ezzel szemben rendkívül rugalmasak, mivel több szín és különböző effektek használhatók, így igazán személyre szabott megjelenést biztosítanak. Egy másik fontos tulajdonsága az, hogy a fólia eltávolítható. Ha el szeretnénk adni az autót, eltávolíthatjuk a teljes fóliát, és visszatérhetünk az eredeti állapothoz.
Tehát csomagolás vagy festés?
Azok számára, akik egyszerű és hagyományos módon szeretnének eljárni, a festés is elegendő. Lehet, hogy sok időt igényel a műhelyben, és talán többe is kerül, de a minőségi festésbe való befektetés hosszú évekre szól.
A festéshez hasonlóan a járműfóliázás is lehet egyszínű, és új megjelenést hozhat létre. Azok számára, akik valóban szeretnék kerekeken gördülő üzenetüket a nyilvánosság elé tárni, az egyedi tervezésű fóliázás sokkal inkább megtérülő befektetés.
Az egyedi tervezésű fóliázás bemutatja a márkát, ezáltal növeli a vállalkozás ismertségét. Egyesek még akkor is az úttest közelében parkolnak, amikor nem használják ezeket a járműveket, hogy maximalizálják a reklámhasznot.
Némethi Botond, Sign&Display magazin