Az Epson bejelentette, hogy a neves japán divattervező, Yuima Nakazato a vállalattal együttműködve a párizsi Haute Couture Divathéten, a Palais de Tokyo-ban megrendezésre kerülő párizsi Haute Couture Divathéten bemutatja új kollekcióját és a YUIMA NAKAZATO márkát – írja az Image Magazine.
Az új kollekció nagyrészt az Epson fenntarthatóbb digitális textilnyomtatási technológiájának és az Epson száraz szálas technológiájának kombinációjával készült, amelyet kereskedelmi forgalomban a papír újrahasznosítására használnak, és amelynek előállításához gyakorlatilag nincs szükség vízre. Ezt a technológiát használt és leselejtezett ruhadarabokból új, nem szőtt vagy újraszőtt szövetek előállítására alkalmazták.
Ezt a kísérleti szövetgyártási eljárást idén januárban mutatták be először az Epson és a YUIMA NAKAZATO hároméves együttműködésének részeként. A júliusi kiállításra az Epson további jelentős előrelépéseket tett a szövet minőségét illetően, így az vékonyabbá, rugalmasabbá és sokkal könnyebben nyomtathatóvá vált az Epson fenntartható Monna Lisa közvetlen szövetre történő digitális textilnyomtatási technológiájával.
Az új kollekció bemutatásakor az Epson és a YUIMA NAKAZATO a hagyományos és dömpingszerű ruhagyártással járó víz- és anyagpazarlásra is felhívta a figyelmet.
A párizsi kiállításon bemutatták, hogy a fenntarthatóbb pigmentfestékeket használó digitális textilnyomtatásra való áttérés hogyan kínálja a divatipar számára a textilnyomtatás kevésbé pazarló és környezettudatosabb módját.
A Palais de Tokyo-ban bemutatott új couture kollekciót az Epson ML-13000 nyomtatóval nyomtatták. Ez egy prototípus, és rendkívül rugalmas, közvetlenül szövetre nyomtató digitális textilnyomtató, amely pigmenttintákkal élénk színeket képes elérni a legkülönbözőbb szöveteken és felületeken.
Az új YUIMA NAKAZATO divatvonal megalkotásához használt anyagot Afrikából – ahová sok, máshol eldobott ruhadarab kerül – származó használt ruhák anyagából nyerték.
Nakazato ellátogatott Kenyába, ahol mintegy 150 kg használt ruhaneműt vásárolt, amelyet a számos „ruhahegy” számára szántak, amelyek a nyugati ruházati hulladékból állnak. Az Epson ezután a hulladékanyagra alkalmazta száraz újrarostosítási eljárását, és több mint 150 méter nem szőtt anyagot állított elő. Ezt követően az Epson Monna Lisa digitális nyomtatási technológiájával pigmenttintákkal nyomtatták ki.
„Az Epson úgy véli, hogy a száraz szálképzési technológiája pigmenttintás digitális nyomtatással kombinálva sokkal fenntarthatóbb jövőt kínálhat a divatiparnak, jelentősen csökkentve a vízfelhasználást, miközben a tervezőknek szabadságot ad a kreativitásuk teljes kifejezésére” – magyarázza Hitoshi Igarashi, az Epson Printing Solutions divíziójának munkatársa.
„Idén január óta az Epson folyamatosan jelentős előrelépéseket tett a refiberizált szövetek minőségének és nyomtathatóságának javítása terén. Most már kevésbé sűrű, keményebb és sokkal rugalmasabb, így alkalmasabb az Epson Monna Lisa közvetlen szövetre nyomtató digitális textilnyomtatójával történő nyomtatásra. A felhasznált szövet ezúttal sokkal vékonyabb volt, mint korábban, ami 37,5 százalékos súlycsökkenést eredményezett, a korábbi 160 g/négyzetméterről most 100 g/négyzetméterre” – folytatja Igarashi.
Az ML-13000 jelentősen hozzájárul a környezeti lábnyom csökkentéséhez. Olyan pigmenttintás eljárást alkalmaz, amely a festékalapú tintákhoz képest 96 százalékkal csökkenti a vízfelhasználást. Emellett a hagyományos gyártási folyamatokhoz képest 300 százalékkal növelte a termelékenységet a beépített elő- és utónyomtatási folyamatokat tartalmazó inline megoldásnak köszönhetően.
„Az ML-13000 prototípusa nemcsak tinta, hanem három különböző típusú folyadék egyidejű nyomtatására is képes a szövetre, ezáltal fokozva a fényességet, a tartósságot és a rugalmasságot. Az Epson ezt a nyomtatót a tinta és a folyadékok optimális egyensúlyával történő szövetre nyomtatásra használta fel. Ezzel az innovációval gyors gyártás érhető el, csökkentve a vízfelhasználást és takarékoskodva az energiafelhasználással. Ez a kezdeményezés megmutatja, hogy a YUIMA NAKAZATO kreativitásának és az Epson technológiája kombinációjának köszönhetően a kidobott ruhadarabokat hogyan lehet új típusú ruházati cikkekké alakítani. Az Epson környezetvédelmi jövőképe arra kötelez minket, hogy hozzájáruljunk a körforgásos gazdasághoz, és ez a fejlesztés egy lépés lehet ennek megvalósítása felé. Bár a textíliák esetében még csak kísérleti stádiumban vagyunk, úgy gondoljuk, hogy a száraz szálas technológia óriási potenciállal rendelkezik a divatipar fenntarthatóbbá tételében” – zárta Igarashi.
Némethi Botond, Sign&Display magazin