A sign készítés és nagyformátumú nyomtatás magazinja

Egy biztos pont az alapanyagok útvesztőjében – Exkluzív interjú Hopp Edittel

Egy reklámdekorációs kivitelezőnek rengeteg feladata van és nagyon körültekintően kell megterveznie projektjét azért, hogy megfelelő minőségű terméket hozzon létre, és ezáltal elégedett vevője visszatérjen hozzá. De hogy még a klímaváltozás hatásaira is koncentráljon??? Erre egymaga biztosan senki sem lenne képes. Éppen ezért fontos egy olyan, kiemelkedő szakmai tudású szakember, aki alaposságával és körültekintésével gondoskodik partnerei sikerességéről. Több mint húsz éves szakmai tapasztalatával Hopp Edit, a Nyomdaker reklámhordozó alapanyag üzletágának vezetője pontosan ilyen szakember. Ezért is örülünk, hogy személyesen beszélgethettünk vele.

Sign and Display magazin: Több, mint 20 éve dolgozik a reklámdekorációs szakmában. Korábban dolgozott az iparág olyan meghatározó cégeinél, mint a Spandex, Vink Plast, majd a Nyomdaker. Ezzel az óriási tapasztalattal a háta mögött kérem beszéljen néhány mondatban arról, honnan indult és milyen változásokon ment keresztül a hazai reklámpiac?
Hopp Edit: A rendszerváltás idején ez a hazánkban akkor induló piac főként Cocom listás termékeken alapult. Magyarul tiltólistán voltak a nyugatról behozott számítógépek, a szoftverek és a plotterek is. A kezdetekben egyszerű grafikákat, feliratokat vágtak ki öntapadós fóliából, majd felragasztották adott felületekre. Ezt követően jelentek meg az első tintasugaras nyomtatók, amelyek lassúak voltak, az elkészült nyomatokat pedig mindig laminálni kellett. Azóta a digitális nyomtatási piac technikailag rendkívül sokat fejlődött. A direkt táblanyomtatás létrejötte szintén óriási lépés volt, ami nagy mértékben gyorsítja ennek az iparágnak a növekedését. A technológiák fejlődésével egyidőben folyamatosan fejlődött a kivitelezői háttér is – a ragasztás és csiszolástechnikában rengeteg újdonsággal találkozunk, amelyek egyrészt felgyorsítják a gyártás folyamatát, illetve egyre inkább magasabb nívójú termékek gyártását teszik lehetővé. Ezen kívül óriási ugrás a magyar kivitelezők számára, hogy az Európai Unióba lépésünkkel megnyílt számukra az európai piac. Rengeteg ügyfelünk gyárt külföldi piacokra, ahol mások a minőségi elvárások, de más a fizetőképesség is – ők ezeket az elvárásokat igyekeznek kiszolgálni, mi pedig az ő igényeiket.

Az idők folyamán rengeteg szakmai tapasztalatot gyűjtöttem és a mai napig folyamatosan tanulok.

Foglalkoztam fóliák kereskedelmével, értékesítettem marógépeket, nyomtató- és vágó plottereket, szoftvereket és a Nyomdaker Kft-n belül a reklámhordozó üzletág kiépítésében volt rengeteg munkám.

Az összeállított termékstruktúránkat, azóta is folyamatosan fejlesztjük. Manapság a külföldi szakmai kiállításokon járva kevés új termékkel találkozom, hiszen nehéz teljesen új alapanyaggal előrukkolni a piacon, inkább a konkurens cégek termékei versenyeznek egymással technikai, műszaki tulajdonságok tekintetében vagy éppen árban.

Kezdetekben volt a fejemben egy termékstruktúra, de sok esetben a piac is diktált, a habosított PVC termékkategóriában például a magasabb minőséget céloztuk meg, azonban a piac folyamatosan nyomott bennünket az olcsóbb termékek irányába, amihez természetesen nekünk is alkalmazkodnunk kellett. Így jutottunk el a light anyagokig, illetve a light anyagokat is egy még könnyebb szerkezetű habosított PVC lemezekre kellett cserélnünk, mert a hazai projektek nagy része egész egyszerűen ár-érzékeny, amely feltételnek muszáj megfelelni a felhasznált alapanyagok terén is.

S&D magazin: Jelenleg hányféle termékcsoportot forgalmaz az Ön által vezetett üzletág?
Hopp Edit: A főbb termékcsoportokat tekintve foglalkozunk az alábbiakkal: akril, habosított PVC, méhsejtes polipropilén, polisztirol, szendvicslemezek, PVC fóliák, polipropilén fóliák, A-PET lemezek és mágnesfóliák.
Ezen főbb termékcsoportokon belül több száz különféle termék érhető el. A raktárkészletünk nagyon széles, szállítási feltételeink pedig nagyon rugalmasak. A megrendelt termékeket vidéki partnereink számára is kiszállítjuk. Emellett versenyelőnyünk még kiemelkedő szakmai tapasztalatunk, amelyre megrendelőink mindig számíthatnak.

S&D magazin: Jelenleg milyen főbb trendeket lát az alapanyagok felhasználása tekintetében?
Hopp Edit: Kezdjük talán az árérzékenységgel, amit nyugodtan tekinthetünk állandónak a magyar piacon.

Persze, folyamatosan próbáljuk tanítani és nevelni a piacot arra, hogy az adott alkalmazásnak megfelelő anyagokat használjanak. Régen, több mint húsz évvel ezelőtt, a gyártók körében nagyon népszerű volt a polisztirol. Használták kül- és beltéri projektekhez egyaránt, holott ez alapvetően egy beltéri anyag, amelyet UV adalék segítségével lehet kültéren használhatóvá tenni. Ez az anyag azonban alapvetően nem alkalmas kültéri használatra, hiszen UV sugárzásnak kitéve megsárgul, a rákasírozott fólia felhólyagosodik, ahogy a lágyítók felszabadulnak az anyagból. Akkoriban nagy innovációnak számított a habosított PVC és mi kitartó munkával igyekeztünk meggyőzni a partnereinket, hogy bátran használják. Azonban az elmúlt évek tapasztalatai alapján kijelenthetjük, hogy a habosított PVC már csak bizonyos körülmények között alkalmas kültérre. Ugyan tartalmaz UV adalékot, a változó éghajlat miatt Magyarországon a nyári napsütés mai ereje, intenzitása miatt már nem feltétlenül ez a legmegfelelőbb anyag.

Persze, van arra is példa, hogy egy alapanyag visszatér valamilyen módosított formában vagy különleges felülettel. Például most is van egy új termékünk, az Ecosztirol, amelyet a display-gyártóknak ajánlunk, mert kitűnően hőformázható, mindkét oldala nyomtatható és a nagy táblaméret mellett háromféle vastagságban is tartjuk raktáron. Ez a közepén fényzáró réteget tartalmazó anyag ráadásul még jelentős részben újra feldolgozott anyagból készül így a környezettudatosabb felhasználók számára is vonzó lehet.

S&D magazin: A klímaváltozás ténylegesen ennyire érezteti a hatását?
Hopp Edit: Igen, egy időben sok reklamáció született amiatt, mert ez az anyag behullámosodott.

A habosított PVC kültéri felhasználási tartománya -20 és +60 C fok között van. Ha például 80%-ban piros színnel nyomtatnánk meg egy ilyen táblát, az eleve 60 C fokra melegszik. Ha sötétkék vagy fekete színt nyomtatunk rá, az még ennél is jobban felhevül. A fekete szín esetében ez akár 80 C fok is lehet. Ez már bőven túl van azon a hőmérsékleti tartományon, amikor ez az anyag thermoformálódhat. Ez pedig nem anyaghiba, hanem egész egyszerűen a habosított PVC fizikai tulajdonságaiból következik, így tartós napsütésnek kitett táblák gyártásához ez az anyag nem alkalmas. Az utóbbi időben a hasonló jellegű felhasználásokhoz inkább a polipropiléneket, illetve a szendvicspaneleket ajánljuk, mert a szendvics szerkezetükből adódóan sík felületűek, nagyon strapabíróak. Például a Stadur Easyprint szendvicslemezek kültéren -20 és +120 C fok közötti tartományban használhatók. A Dakerbond alumínium szendvicslemezek hőtűrése pedig -40 és +90 C fok közötti.

S&D magazin: A kezdeti időszakban voltak a dekoratőrök körében bevált anyagok, de a változó környezeti feltételekhez mérten rá kellet vezetni a felhasználókat más anyagokra is. Mennyire voltak nyitottak a partnereik ezekre a változásokra?
Hopp Edit: Nyilván mindenki más mértékben nyitott az újdonságokra, másrészt pedig a váltás pénzügyileg sem mindegy. Például: a habosított PVC olcsóbb anyag a polisztirolnál, így az ügyfeleink könnyebben váltanak az olcsóbb anyagra. Ezzel szemben a habosított PVC és egy szendvicslemez között értékben elég nagy a különbség. Ezért vannak az olyan közbülső megoldások, mint a méhsejtes vagy légkamrás polipropilén lemezek. Ezek között egyaránt találhatók olcsóbb és magasabb árszínvonalú termékek, így mindenki megtalálhatja az árkalkulációs céljainak leginkább megfelelőt.

S&D magazin: Léteznek olyan megrendelők, akik bár előnyben részesítik az olcsóbb megoldásokat, megalapozott érveléssel meggyőzhetők egy drágább anyag alkalmazásáról?.
Hopp Edit: Rendszeresen szervezünk partnereink számára tréningeket, melynek keretében bemutatjuk termékeinket, és megosztunk velük alkalmazási tapasztalatokat is. Ezeket mindig az ügyfél igényeinek megfelelően állítjuk össze, a műszaki kivitelező csapat, vagy értékesítők részére.

A megrendelőinknél folyamatosan cserélődnek a munkatársak, illetve nálunk is változik a termékportfólió, de rájöttünk, hogy az évek során sok esetben rossz beidegződések is kialakulhatnak a partnereknél. Bizonyos alapanyagokat illetően, fontos megmutatni a helyes és új irányokat, illetve a termék innovációkat. Sok esetben a kivitelezés módjában is tudunk hasznos tippekkel szolgálni.

S&D magazin: A termékek felhasználási területe mellett azok nyomtathatósága és formázhatósága is nagy jelentőséggel bír?
Hopp Edit: Így van. Van egy új polipropilén anyagunk, a Dakerprint Flexible. Ennek az egyik oldaláról hiányzik a felületi borítás – tehát az egyik oldalán cilinderes szerkezetű-, a másik oldalán pedig zárt polipropilén borítás van. Nagyon könnyen hajlítható, hullámos felületek alakíthatók ki belőle – amit egy hagyományos merev táblával nem tudunk megtenni. Ennek az anyagnak az egyik oldalát megnyomtathatjuk és az anyagot megfelelően hajlítva készíthetünk belőle akár kiállítási installációt, vagy éppen display-t.

Ránézésre tíz különféle termék ugyanúgy néz ki – egyszerű fehér táblák. A felhasználást tekintve azonban van, amelyikre csak digitális nyomtatással nyomtathatunk, valamelyik fóliával is kasírozható, valamelyik megfelel a kültéri, nagy hőmérsékleti elvárásnak, egy megint másik pedig párosítható élelmiszerrel – rengeteg mögöttes műszaki tartalom befolyásolja tehát ezen anyagok felhasználhatóságát. Mi arra is törekszünk, hogy raktárkészletünkben megtalálhatóak legyenek egymásnak helyettesítő termékként használható anyagok – annak érdekében, hogy a majdani végtermékhez legmegfelelőbb alapanyag megoldást tudjuk kínálni partnereink számára.

S&D magazin: Van egy alapvető kérdés-lista, amit minden megrendelés esetén feltesz a partnereknek?
Hopp Edit: Természetesen vannak olyan alapvető kérdések, amiket minden esetben felteszünk. Például a felhasználásra vonatkozóan, hogy kül- vagy beltérre szánják-e az anyagot, illetve nyomtatják-e, és ha igen, akkor szita vagy UV nyomtatási technológiával stb.? Hiszen ezeket mindenképpen fontos tudnunk.

Egyébként alapvetően kétféle ügyféllel találkozom: van, aki tanácsot kér, és van, aki rendkívül határozottan lép fel. Ebből volt már probléma.

Ha valaki egy kifejezett anyagot kér, akkor mi azt adjuk neki, hiszen feltételezzük, hogy tisztában van azzal, mire akarja használni. Előfordult már, hogy beltéri anyag a napsütésnek kitett helyen behullámosodott, és emiatt érkezett reklamáció. Kiderült, hogy nem vették figyelembe az anyag fizikai jellemzőit és a hőtágulás miatti rögzítési szabályokat. Az ilyen tapasztalatokból persze mi is tanulunk, ezért a termékismertetőinkben, árlistáinkban és weboldalunkon egyaránt felhívjuk a figyelmet a helyes felhasználás fontosságára.

S&D magazin: Mit tesznek annak érdekében, hogy minél jobban megismerjék az alapanyagok tulajdonságait?
Hopp Edit: Cégünk szerencsés helyzetben van, hiszen a Mimaki magyarországi forgalmazójaként házon belül tudjuk tesztelni az anyagokat az összes nyomtatási megoldással.

A reklámhordozók esetében leginkább az UV-LED nyomtatók érdekesek. Ha egy adott nyomtatási eljárás elsőre sikertelen, akkor tovább kísérletezünk. Néhány anyagtípus esetében például primerrel kell kezelni az anyagot a megfelelő festéktapadás elérése érdekében. Arra is volt már példa, hogy egy anyagbeszállító kétoldalasan nyomtathatóként hirdetett egy anyagot – mi leteszteltük, és kiderült, hogy ez a valóságban nem működik, hiszen olyan problémákat okozhat a nyomtatónál, mint például egy nyomtatófej több százezer forintos cseréje. És itt jön a képbe a felelősségünk, hiszen csak biztonságosan alkalmazható megoldásokat kínálhatunk partnereinknek.
S&D magazin: Ilyen esetekben van interakció a beszállítóik felé?
Hopp Edit: Természetesen. A fenti esetben is küldtünk visszajelzést a gyártónak és egy oldalasan nyomtatható anyagként értékesítjük a terméket, de a tapasztatok megosztása a beszállítókkal a napi rutinunkhoz tartozik.

Volt néhány éve egy tanulságos esetünk. A megrendelőnknél hosszasan nyomtattunk egy alapanyagra az ő nyomtatójával és eltartott egy ideig, mire rájöttünk: a fejkocsi robusztus fém burkolata az antisztatizáló ellenére annyi feszültséget gyűjtött, hogy az emiatt keletkezett elektromágneses mezőben szétszóródtak a festékcseppek. A nyomtatót gyártó cég mérnökeivel konzultálva találtuk meg a megoldást, és a nyomtatófej köré illesztett extra antisztatizáló segítségével képesek voltunk orvosolni a problémát. A beszállítók rendkívül hálásak az ilyen visszajelzésekért, hiszen fontos információkhoz jutnak, amelyeket a későbbi fejlesztések során is alkalmazni tudnak.

Egyébként a beszállítóink egy része saját nyomtatókat vásárol és azokon teszteli az általuk gyártott alapanyagokat, de van olyan gyártó is, akik a visszajelzésünk alapján hozzánk jöttek el megismerni az általunk végzett nyomtatási tesztek eredményeit, amelyek alapján utólag módosítják a termékismertetőikben szereplő tulajdonságokat. Úgy gondolom, ilyen szempontból cégünk tekinthető egyedülállónak, amely házon belüli teszteléssel is meggyőződik az általa forgalmazott termékek tulajdonságairól.

S&D magazin: Milyen anyagokat szokott tesztelni?
Hopp Edit: Én inkább csak a saját anyagokat szoktam, de a kollégáim is folyamatosan tesztelik a saját termékeiket. A termékeim a nyomtathatósága mellett vághatóságukat, ragaszthatóságukat, rögzíthetőségüket teszem próbára.

Folyamatosan kommunikálok a megrendelőimmel és a beszállítóinkkal egyaránt. Ha valamilyen újszerű igény merül fel, akkor lehetőség szerint megpróbálok arra is megoldást találni. Ezen kívül, amennyiben külföldi kiállításra utazom, értesítem az ügyfeleimet hogy tartsanak velem.

S&D magazin: Mit vár a jövőtől? Milyen irányba fejlődik ez az iparág?
Hopp Edit: Alapanyagok fejlődése terén kevésbé látványos a fejlődés, mint a feldolgozási technológia esetében. Egy akril lemez vagy habosított PVC receptúrája adott, maximum az összetevők arányán tudnak változtatni a gyártók, így például a habosított PVC esetében kisebb sűrűségű anyagokat alacsonyabb áron tudnak kínálni. A trendek követése érdekében folyamatosan járok olyan külföldi kiállításokra, mint a Fespa, a Viscom, vagy a K-Messe. A kültéri anyagok időjárás-állósága már jó ideje elvárás, ezért ennek megfelelően egyre nagyobb választékot tartunk az ilyen jellegű anyagokból. Ezeken kívül új, innovatív termékbe roppant nehéz belebotlani a piacon. A 3D nyomtatás egy roppant érdekes terület, amelynek elsősorban a prototípus gyártásban látom nagy szerepét. Az elmúlt évek egyik legfontosabb trendje a környezetbarát elvárásoknak való megfelelés, mind az alapanyagok, mind pedig a gyártási folyamat során. Az ilyen részben, vagy teljesen újrahasznosított alapanyagok ára viszont magasabb hagyományos társaikénál, melynek érvényesítése kifejezetten nehézkes a végtermék árában.

Néhány ügyfelünk már kér tőlünk rangsort, amely tartalmaz egy adott felhasználásra alkalmas olcsó, környezetbarát és prémium anyagot is.

Bármilyen irányba fejlődjön a piac és a technológia, mi biztosan nem csak követni fogjuk a trendeket, hanem igyekszünk is előmozdítani a pozitív változásokat.

- Hirdetés -

Szólj hozzá
Sign&Display