A sign készítés és nagyformátumú nyomtatás magazinja

Barbie Pink: Milyen jogok fűződhetnek ehhez a színhez?

A Barbie-film július 21-i premierjét megelőző promóciós kampányt nehéz volt kihagyni. A rózsaszínűre színezett Google keresőoldaltól kezdve minden Barbie-rózsaszínben úszott. De mi is pontosan a „Barbie Pink”, és milyen jogai vannak a Mattelnek az árnyalathoz? A vállalatok végül is védjegyjogokat szerezhetnek – és bejegyeztethetik – a jellegzetes színeiket, amelyeket meghatározott árukon/szolgáltatásokon használhatnak, ha bizonyítani tudják, hogy ezek a színek forrásmegjelölő funkciót töltenek be. Hol áll tehát a Mattel, amikor a színek monopolizálásáról van szó? – teszi fel a kérdést a The Fashion Law.

A Mattel nem rendelkezik önálló védjegybejelentésekkel semmilyen rózsaszín árnyalatra, ahogyan például a UPS bejegyeztette a „Pullman” barna színt járművek és személyes tárgyak szállítására, vagy a T-Mobile bejegyezte a magenta árnyalatot, amelyet többek között távközlési és információtechnológiai szolgáltatásokon használnak.

Nincs regisztráció, nincs probléma

A Mattel számára a színek regisztrációjának hiánya azonban aligha tárja elénk a teljes képet, mivel a védjegyjogok a védjegy használatán keresztül keletkeznek, és Barbie évtizedek óta több rózsaszín árnyalatban is pompázott, a Pantone 219C – a magenta és a rózsaszín kombinációját jelentő szín – a legjelentősebb ezek közül. Valójában minden jel arra mutat, hogy a Mattel fenntartja a jogot a Pantone színárnyalatra a közvetlen környezetében lévő termékeken való használatra, azaz olyan dolgokon, mint a babák, a hozzájuk tartozó játékok/kiegészítők, az emberek számára készült ruházat és kiegészítők, a média különböző formái stb. – a Pantone 219C árnyalat többéves következetes használata miatt.

Rachael Dickson védjegyjogász a Mattel jogaira és a film megjelenése előtt felbukkanó rózsaszín óriásplakátokra reflektálva kijelentette, hogy a Barbie rózsaszín árnyalata megkülönböztethetővé vált. Az ilyen másodlagos jelentés jó előjel a védjegyek szempontjából, mivel egyetlen szín működhet védjegyként, amennyiben megkülönböztető jegyet hordoz magában.

A rózsaszín rendfenntartás

Amellett, hogy a Mattel következetesen használja a színt, úgy tűnik, hogy rutinszerűen ellenőrzi a rózsaszín általa jogsértőnek ítélt használatát, és néhány, az évek során indított védjegyper rávilágít a „Barbie Pink”-kel kapcsolatos álláspontjára. Például a Rap Snacks ellen 2022 augusztusában benyújtott panaszában, amelyet a Barbie-Que Honey Truffle Potato Chips miatt nyújtott be, amelyet az élelmiszeripari vállalat Nicki Minaj rapperrel együttműködve hozott létre, a Mattel azt állította, hogy a Rap Snacks „a védjegyének kirívó és szándékos használata megtéveszti a fogyasztókat, ugyanis a Barbie-Que termékeket [a Barbie-Que] a BARBIE márkával hozza kapcsolatba.”

Ezt megelőzően abban a jól ismert védjegybitorlási és felhígítási, tisztességtelen verseny és hamis eredetmegjelölési perben, amelyet a Mattel 1997-ben indított az Aqua kiadója, az MCA Records ellen a „Barbie Girl” című dal miatt, a Mattel azt állította, hogy a dán-norvég europop együttes eltulajdonította a „BARBIE Packaging Trade Dress”-ét, amely különböző elemekből áll, beleértve a fehér és a megkülönböztető rózsaszín színek kombinációját.

Ahogy egy kaliforniai szövetségi bíró 1998. augusztusi végzésében összefoglalta: „A Mattel nem tudja bizonyítani, hogy a rózsaszín szín használata másodlagos jelentést szerzett, és a rózsaszín színt számos, fiatal lányokkal kapcsolatos terméken használják, és nem szolgáltat bizonyítékot arra vonatkozóan, hogy az általa használt rózsaszín miben különbözik a más termékeken használt rózsaszíntől.”

Tágabb értelemben az Egyesült Államok Kilencedik Fellebbviteli Bírósága néhány évvel később az MCA javára döntött, és úgy ítélte meg, hogy a „Barbie Girl” című dal paródiának minősül, és ezért az első alkotmánymódosítás védelme alatt áll.

Több mint 20 évvel az ügy lezárása után továbbra is kérdéses, hogy pontosan hogyan járna a Mattel, ha az USPTO-nál különböző áruosztályok/szolgáltatások tekintetében próbálná bejegyeztetni rózsaszínű védjegyét. Dickson például nemrégiben kijelentette, hogy „teljesen észszerű és lehetséges, hogy a Mattel bejegyzést kérjen bizonyos csomagolási mintákon használt, nagyon sajátos Barbie-rózsaszínre.”

Azt, hogy a Pantone 219C rózsaszín árnyalat milyen értéket képvisel a Barbie márka és a Mattel számára, szintén nehéz megítélni. Az olyan márkaértékelési tanácsadó cégek, mint például a Brand Finance, nem bontják ki az egyes védjegyek – mint például a Barbie Pink – értékét egy vállalat márkaközpontú eszközökből álló portfóliójában. Bár, ha a fogyasztók valóban összekapcsolják a színárnyalatot az áruk/szolgáltatások egy-egy forrásával, akkor feltételezhető, hogy a színárnyalat hozzájárul a Barbie márka általános értékének növeléséhez.

Némethi Botond, Sign&Display magazin

- Hirdetés -

Sign&Display