Kezdőlap Szakmai kiállítások és rendezvények A kiskereskedelmi technológiák határozzák meg a jövőt

A kiskereskedelmi technológiák határozzák meg a jövőt

A jövő évi düsseldorfi EuroCIS kiállítás és szakvásár kifejezetten izgalmas lesz, hiszen egyre inkább a technológia határozza meg, milyen irányba halad a kereskedelem. A szakmai esemény aktuális trendjeiről első kézből értesülhettünk a vásár Bécsben rendezett sajtótájékoztatóján.

Az Amazon dominanciája egyre növekszik, a kereskedelem pedig egyre inkább az online területre koncentrálódik – talán ezzel a nem hivatalos alcímmel is rendezhetik az EuroCIS vásárt, amely a kiskereskedelmi technológiák vezető szakvására. Az esemény egyre növekszik – kiállítási területben és látogatói számban egyaránt – a 2018-as esemény 13.400 m2 területet foglalt el a düsseldorfi vásárközpontból, 12.000 nemzetközi látogatója volt, mintegy 90 országból.
Miután a kereskedelem egyik legfontosabb jelenlegi irányvonala az Omnichannel Management (a kereskedők azon törekvése, hogy egységes imázst alakítsanak ki az összes kommunikációs csatornájukon, és akcióikat megjelentessék áruházukban, nyomtatott újságjaikban, weboldalaikon, illetve mobil alkalmazásokon egyaránt), ez még izgalmasabbá teszi ezt a technikai szakvásárt, mely az alábbi témákat dolgozza fel: Adatkezelés, Fizetési rendszerek, E-kereskedelmi megoldások, Ellátásilánc menedzsment, Mobil megoldások, Kassza megoldások, Digitális marketing, Robotika, Munkaerő menedzsment, Árubiztonság.

Az EuroCIS nem csak technológiai megoldásokat kínál a fenti témakörökre, de közvetlen gyakorlati útmutatókat is – Az EuroCIS Forum és Omnichannel Forum keretében esettanulmányokon keresztül szemléltetik az aktuális innovációkat és piaci trendeket, mindezek mellett pedig: „A szakmai látogatóink számára felkínáljuk a lehetőséget, hogy vezetett innovációs túrákon vegyenek részt” – mondta Elke Moebius, az EuroShop és EuroCIS szakvásárok igazgatója. A túrákon való részvétel azért is ajánlott, mert a vállalkozások nagy része azzal a céllal érkezik az eseményre, hogy tovább fejlessze aktuális ismereteit.
Kétségtelen, hogy a kereskedelmi iparágban jelentkező elvárások folyamatosan és nagyon gyors ütemben változnak, az EuroCIS éppen ezért a legnaprakészebb eszköztárat mutatja be, 29 országból érkező, több mint 468 kiállítója által, köztük az iparág olyan vezető márkáival, mint a Bizerba, Epson, GK Software, Glory Global Solutions, Gunnebo, ITAB, Mettler Toledo, Micro soft, NCR, Partner Tech, Pricer, SAP, SES Imagotag, Shopguard, Toshiba Global Commerce, Wanzl, Diebold Nixdorf, Xovis, vagy a Zebra Technologies. „A döntési folyamatok egyre rövidebbek lesznek, az EuroCIS pedig egyre nagyobb. Technológia nélkül ugyanis a kiskereskedelem már nem működik.” –  Elke Moebius az EuroCIS igazgatója.

A konjunktúra lelassul
Arról, hogy az online kereskedelem a hagyományos bolti árusítást elavulttá teszi, vagy épp elősegíti, Ulrich Spaan a kölni EHI Intézet vezetője beszélt, amely folyamatos kooperációban dolgozik az EuroCIS vásárral: „Az online kereskedelem az utóbbi években folyamatosan kétszámjegyű növekedést mutatott, ezévben Németországban azonban egyszámjegyűre csökkent” – utalva a legutóbb mért 9,7%-os növekedési értékre, amelyből az alábbi következtetést vonta le: „A pozitív fejlődési irány, melynek eredményeként a digitális kereskedelem mára a teljes kereskedelem 10%-át teszi ki – tovább folytatódik, még ha nem is olyan dinamikusan, mint ezidáig.”
A hagyományos üzletekben történő értékesítés hívei számára megnyugtató lehet az a tény, miszerint a legnagyobb online kereskedőknek is van tervezetük hagyományos üzletek nyitására. Csak kevesek számára ismert például az a tény, miszerint a nagy élelmiszer kereskedelmi lánc, a Lidl is a vezető online kereskedők közé tartozik Németországban, bár kizárólag a nem élelmiszer jellegű termékeivel. A legnagyobb kérdőjel az Amazon, stratégiáját illetően. Az iparág óriása ugyanis folyamatosan invesztál kiskereskedelmi bolthálózatának fejlesztésébe, és nyitja üzleteit Amazon Go néven. Viszont egyenlőre nem ismeretes, hogy mindezt Európában is megteszik-e? „Az Amazon legnagyobb célja bizonyára, hogy a lehető legtöbb vásárlót nyerje meg, hogy náluk vásároljanak” – mondta ezzel kapcsolatban Ulrich Spaan.

Az Applikációk mindent megkönnyítenek
Technológiai szempontból megközelítve a fentieket, a hagyományos kis üzletek nyitási stratégiája nyilvánvaló. Amit az Amazon tesz, azt fogják követni sokan mások, ha nem mindenki. Az újonnan nyíló kis üzletek azonban már teljesen önkiszolgálók lesznek, az egyetlen élő személyzet a biztonsági szolgálat lesz, a fizetés pedig applikáción keresztül történik. Ez nem kizárólag az Amazon Go üzletekben a megélt jövő, a rendszert ugyanis Kínában már buzgón másolják – ilyen üzletek például Kínában az Auchan Minute névvel ellátott miniboltok – amelyek egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. „Tíz éven belül Európában is találhatnak majd ilyen üzleteket” – mondta Ulrich Spaan, mindezt alátámasztja egy felmérés adata, miszerint a vállalkozások 2/3-a úgy gondolja, hogy azon üzletek, amelyekben kizárólag applikációs fizetés történik, hamarosan megvalósul. Ami mégis újdonság lehet: A mindenkori vásárló által online megadott adatok még inkább hasznosíthatók lesznek a hagyományos üzletekben – testre szabott ajánlatok formájában.

Ultinous arcfelismerő rendszerek – hazánk képviseletében
Magyar kiállítója is lesz a 2019-es EuroCIS vásárnak, az Ultinous Zrt. egy startup, melynek arcfelismerő rendszereit vásárlás, reptéri közlekedés és netes randizás közben is alkalmazhatják.
A magyar cég a 10-es csarnok E27 standján állítja ki megoldásait. A cégről bővebb információ a www.ultinous. com hivatalos oldalukon érhető el. (fotó: Messe Düsseldorf/ctillmann)

Sign