ISE Europe – Zivatarral és vírussal dacoló siker
A koronavírus és Ciara viharciklon együttesen sem tudták megakadályozni az Integrated Systems Europe kiállítás utolsó amszterdami kiadásának sikerét. Bár az LG és összesen 20 globális cég a vírus kockázata miatt teljesen törölte jelenlétét, ötven kínai gyártó pedig az utazási korlátozások miatt nem jutott el a kiállításra – az ISE mindezen körülmények ellenére megállíthatatlanul dübörgött tovább sikerének útján. Úgy gondolom, egy ilyen különleges helyzetben kiemeltebb jelentőséggel bír a helyszínről tudósító újságírók szerepe. Éppen ezért megpróbáltunk az olvasók helyett látni, tapasztalni, és minél több élményt közvetíteni azok számára, akik végül úgy döntöttek, nem kockáztatják meg az utazást Amszterdamba.
Az Integrated Systems Europe 2020 kiállítás látogatói rengeteg olyan új megoldással, és integrált élménnyel ismerkedhettek meg, amelyek napjaink gyorsan változó, technológia orientált életstílusát teszik teljessé. A 15 kiállítási csarnokban mintegy 1.250 kiállító olyan megoldásokat és szakmai tapasztalatot mutatott be, amelyek meghatározzák az iparág aktuális trendjeit.
Amint azt Mike Blackman a rendezvény megnyitóján elmondta: „Az ISE 2004-es indulása óta arra törekszik, hogy a ma és a holnap technológiai megoldásait mutassa be az audió-vizuális iparág résztvevői számára. Bár a rendezvény mérete drámai ütemben növekedett az utóbbi években, mindig is az innováció volt kiállítási és konferenciaprogramunk középpontjában.”
Találd meg a benned lakozó gyermeket és fejleszd alapvető tulajdonságaidat!
A rendezvény megnyitó beszédét mindig egy komoly véleményvezér tartja az ISE-n. Nem volt ez másként idén sem: a Disney innovációs és kreatív vezetője, Duncan Wardle beszélt arról, hogy szerinte a következő évtized folyamán a kreativitás, képzelőerő, kíváncsiság és intuíció lesznek azon tulajdonságok, amelyekre leginkább szükségünk lesz munkahelyünkön. „Ezen tulajdonságaink, amelyeket gyerekkorunk óta folyamatosan elfojtottunk és háttérbe szorítottunk, kerülnek leginkább előtérbe a következő években, hiszen ezeket nem lehet programozni. Egy gyerek számára ugyanis semmi sem lehetetlen. Az idő előre haladtával, ahogy egyre tapasztaltabbak leszünk, egyre szűkebb gondolkodásúvá is válunk, és ha egy új ötlet kerül szóba, arra egyszerűen nemet mondunk, mert már megpróbáltuk korábban, vagy mert úgy gondoljuk, nem illik bele a márkánk stratégiájába!” – mondta Duncan Wardle.
Digital Signage konferencia – virágzó üzletág, a piacot átformáló új szereplőkkel
A „Digital Signage technológia jövője” volt az idei Digital Signage konferencia központi témája, melynek keretében a Digital Signage 3.0-t, azaz az iparág harmadik korszakát elemezték. Ha a nyomtatott plakátok digitális kijelzőkké alakítása volt a Digital Signage 1.0, míg a kijelzőkön megjelenítendő tartalomra való koncentrálás a Digital Signage 2.0, akkor most vagyunk a Digital Signage 3.0 szakaszában, amely igazából a kontextusról szól: ki nézi a felületeket, mikor, hol és miért nézik. A félnapos konferencián elemezték, mit jelent ez pontosan a vásárlói utazás során, illetve az omnichannel marketing esetében – milyen személyes és egyéni élmények alkothatók meg ezekkel a felületekkel, és mindezek milyen kihívásokkal és lehetőségekkel járnak.
„Jönnek a nagyfiúk” – kezdte nyitóbeszédét a február 12-én rendezett Digital Signage konferencián Stefan Schieker, az invidis consulting elemzője, majd hozzátette: „Hamarosan olyan nagy cégek lépnek be a digital signage területére, mint a Microsoft, a Google, az Adobe, SAP, és a Salesforce. Az iparág ugyanis a szimpla vizuális megoldások helyett már olyan platformokat fejleszt, amelyek alkalmasak olyan adatgyűjtésre, amely adatok által a vásárlók képesek a digitális élményplatformokkal (digital experience platforms, DXP) való interakcióra.”
Az invidis consulting ügyvezetője, Florian Rotberg elmondta: a fenti nagy cégek mellett új szereplői lesznek a digital signage piacnak nagy építőipari cégek is, amelyek a digitális élményeket már egészen korán, a tervezés fázisában be akarják integrálni az általuk kivitelezett épületekbe. Mindez már zajlik az amerikai piacon, ahol olyan cégek, mint a Gensler, már saját digitális megoldásaikat építik be épületeikbe, míg az NBBJ megvásárolta az ESI Design céget annak érdekében, hogy kiterjessze digital signage kínálatát.
Előadásában Florian Rotberg elemezte az iparág kulcsfontosságú területeinek éves várható fejleményeit – amelyben kitért a világban zajló események geopolitikai hatásaira is. Szerinte a koronavírus mindenképpen hatást gyakorol az iparágra, a kérdés csak az: milyen mértékben és mennyi ideig: „Nem tudjuk, milyen nagy hatással lesz a koronavírus az iparágra, de az üzemek bezárása biztosan kihatással lesz a termelésre. Lehetséges, hogy bizonyos új termékek piacra kerülése késedelmet szenved majd.
Rotberg rámutatott arra a tényre is, miszerint Kína világszinten az egyik legnagyobb LED kijelző felhasználó – az eladott LED termékek 40%-át kínai projektekben használják fel. „A koronavírus megjelenése óta a LED megrendelések mértéke drasztikusan csökkent Kínában.” Rotberg kitért továbbá a brexit utáni időszak kihívásaira, hiszen a digital signage termékek kereskedelme, és szállítása szintén nehézkesebb lehet a jövőben Nagy-Britannia és az EU között. „Fokozottabb lesz a határellenőrzés, melynek eredményeként megnövekszik az ehhez kapcsolódó papírmunka is. Mindezek miatt pedig várhatóan nehezebb lesz az országon kívülről érkező cégek számára új projekteket megnyerni.”
A fenti fejlemények mellett az iparágnak számos oka maradt az ünneplésre is: a globális digital signage piac 9%-ot növekedett a tavalyi évhez képest 2019-ben, ezen belül az európai és közel-keleti terület 2018-hoz képest 16%-os növekedést produkált. A legjobban teljesítő országok Nagy-Britannia 18%-os, és Lengyelország 33%-os éves növekedéssel. A növekedéseket számos új piaci résztvevő produkálta, amelyek között sok IT céget találunk.
„Sokan azt mondják, a 2019-es év nem volt sikeres – bár a piac növekszik, amely nagyban köszönhető azon új IT cégeknek, amelyek most léptek be a piacra és nagyobb méretű kijelzőket értékesítenek nagyobb mennyiségben.”- mondta Rotberg.
A konferencia legfontosabb következtetései:
- A microLED luxustermék marad 2024-ig, de várhatóan nagyon sikeres lesz a piacon.
- A Beijing Oriental Electronics (BOE) a tavalyi évben átvette a vezető piaci szerepet az LG-től, így világszinten ők lettek a legnagyobb display gyártók.
- Az OLED továbbra is nagy kihívás marad az LG számára, mivel a cég továbbra is küzd a gyártással és a magas kiégési aránnyal.
- Míg a konszolidáció továbbra is trend marad, számos közepes méretű cég próbál növekedni 2020-ban.
- Az iparág a vizuális megoldásoktól olyan AI (mesterséges intelligencia) által vezérelt platformok irányába fejlődik, amelyek élményt kínálnak. Az NEC és a Samsung nagy mértékében fektetnek be ebbe a területbe.
Philips PDS – Teljes választékkal
A Philips Professional Display Solutions (PDS) gyorsan installálható LED display termékeinek teljes választékát mutatta be standján.
A cég elmondása szerint Direct View L-Line sorozatú beltéri LED display eszközeit úgy tervezték, hogy a kiváló képminőséget egyszerű installálással kombinálják. A kis súlyú, alumínium vázú L-Line sorozat tagja a 27 inches BDL91XXL és a 44 inches (16×9) BDL81XXL kijelzők. Mindkét sorozat elérhető 1,2 mm-től 4,8 mm pixel képpontméretben.
A felhasználók több LED kijelzőt illeszthetnek egymáshoz annak érdekében, hogy az általuk kívánt felbontást elérjék – legyen az akár 4K, 8K vagy épp nagyobb felbontás – mindezt keret nélküli kijelzőkkel. A displayek elérhetők teljes, előre konfigurált csomagban – amely tartalmazza a LED kijelzőt, kábeleket, kontrollert és minden szükséges eszközt – vagy különálló, egyedi kijelzőkként is.
Minden egyes kijelző elölről szerelhető, amelynek köszönhetően akár LED modulokat, kábeleket is cserélhetünk bennük, anélkül, hogy le kéne vennünk a kijelzőt a falról.
Látványos Samsung kijelző innovációk
A legújabb QLED 8K SMART Signage kijelző, a The Wall for Business készülékek és a továbbfejlesztett Flip 2 digitális prezentációs tábla hatékony megoldást jelentenek különböző szektorok szakembereinek, az oktatástól a kreatív munkáig és a vállalati felhasználásig. A továbbfejlesztett kijelző megoldások a teljes iparág fejlődését előmozdíthatják.
QLED 8K SMART Signage egész napos működéssel
A Samsung az amszterdami ISE kiállításon mutatta be 2020-as QLED 8K SMART signage készülékeit, amelyek a vállalat történetében először folyamatos működésre képesek a hét minden napján, 24 órában. A legújabb QLED 8K kijelző modell, a QPT-8K, kiemelkedő képminőséget biztosít. A Samsung QLED készülékei a lenyűgöző, éles képekről, a HDR10+ technológiáról, a 100 százalékos színhűségről és az akár 2 000 nit maximális fényerőről ismertek. Az új, falra szerelhető kijelző elérhető 65”, 75”, 82” és 98” képátmérővel is, így széleskörű üzleti felhasználásra alkalmas.
Az új kijelző AI Quantum Processzor 8K egységgel rendelkezik, így beépített mesterséges intelligencia alapú felskálázással gépi tanulás segítségével automatikusan tűéles és élethű 8K felbontásúra alakítja át az alacsonyabb felbontású tartalmakat. A kijelző továbbfejlesztett funkciói új felhasználási lehetőségeket hoznak el olyan iparágak számára, mint az egészségügy, ahol a 8K részletessége és tiszta, élethű megjelenítése valódi előnyt jelenthet. A DICOM szimulációs móddal az egészségügyben dolgozók sosem látott minőségben jeleníthetnek meg szürkeárnyalatos képeket, mint például a röntgen és MRI felvételek.
A kijelző Samsung Tizen 5.5 operációs rendszerrel érkezik, és akár 4 különböző forrásból érkező tartalmat is képes egyidejűleg 4K felbontásban megjeleníteni, így az üzleti felhasználók több-képernyős igényeinek is megfelel. Az új QLED 8K kijelző a Samsung legújabb átfogó szoftveres megoldásával, a MagicInfo 8 programmal is kompatibilis.
Akár 583 colos méretig bővíthető a kereskedelmi célú The Wall sorozat
A Samsung innovatív microLED technológiája új lehetőségeket teremt a digitális kijelző iparágban. A díjnyertes moduláris microLED kijelző sorozat, a The Wall a Samsung egyik legnépszerűbb fejlesztése, amelyet 2020-ban is tovább bővít a vállalat.
A 2019-ben bemutatott The Wall Luxury egy sor beépített lifestyle funkcióval egyedülálló vizuális élményt nyújt és akár 292 colos, 8K kialakításban is elérhető. A Samsung The Wall sorozata szinte határtalan lehetőségeket kínál méret, felbontás és képarány tekintetében.
A Samsung The Wall sorozata idén a The Wall for Business családdal bővül. Az iparágban is kiemelkedő minőségű vizuális élményt nyújtó eszközök alkalmazási területe széles, így többek között irányító és közvetítő központokban, hotelekben és rendezvényhelyszíneken vagy alkotó- és kiállítóterekben is használhatók. A The Wall for Business különböző konfigurációkban, valamint méretek és képarányok széles választékában érhető el, így 219- és 249 colos 4K verziókban, vagy akár az eddigi legnagyobb, 437- és 583 colos 8K verziókban is.
AGORA – Sportközpontok technológiai megoldásainak nemzetközi konferenciája
Az idei AGORA konferencia még szélesebb körű iparági körültekintést kínált résztvevői számára: bemutatták a világ legnépszerűbb stadionjainak a legjobb szurkolói/látogatói élmény elérését szolgáló technológiai stratégiáit, illetve beszéltek arról, a stadionok miként képesek a hagyományos sportesemények mellett koncertek és e-sport események kiszolgálására.
A szurkolói élmény fokozása, a stadionok infrastruktúrájának modernizálása, ünnepségek, rendezvények tervezése – az AGORA konferencia mindezen területekre betekintést kínál, amelyek segítségével a jövőben növekedhet a stadionok és sportközpontok kivitelezéséhez kapcsolódó tudás.
Az AGORA egyik előadója volt Benjamin Steen a Bayern Münchentől, aki az Allianz Arena digitális érába vezető útját, tehát azt mutatja be, stadionjuk miként készül fel a jövő szurkolói generációjára. A világ vezető stadionjaiból további kettő szintén részt vett a rendezvényen: Milyen szerepet játszik a technológia abban, hogy a Johan Cruijff ArenA a világ egyik leg innovatívabb és fenntarthatóan működő stadionja legyen? További résztvevők mellett Jeroen van Iersel, a Johan Cruijff ArenA Marketing Managere beszélt arról, hogy az AFC Ajax otthonául szolgáló stadion miként állít fel magas sztenderdeket a modern stadionok számára. A beszélgetés folyamán bemutatták a 2020-as Európa Bajnokság helyszínéül is szolgáló stadionban alkalmazott legmodernebb technológiai megoldásokat, illetve azon józan eszű, egyszerű megoldásokat, amelyek együttesen teszik ezt a helyszínt a világ egyik leg innovatívabb stadionjává.
„Miként teszik a legmodernebb audiovizuális technológiai megoldások a Tottenham Hotspur stadionját többé egyszerű futballpályánál?” Ez volt a címe annak a panelbeszélgetésnek, melynek során szakértők bemutatták, hogy a 2019. áprilisában megnyitott Tottenham Hotspur stadion milyen új sztenderdeket állított fel a sportközpontok területén. A Harman és Daktronics cégek képviselői elmondták, technológiai megoldásaik miként kínálnak máshoz nem fogható, több szintű élményt.
A jövőt elemezve az AGORA előadásain betekintést nyerhettünk arra, hogy a jelenlegi stadionok miként alakulnak át többfunkciós helyszínekké, ahol koncerteket és egyéb rendezvényeket is szervezhetnek, illetve hogy a már működő épületek miként alkalmazkodnak és teremtik meg a lehetőségét, hogy ne kizárólag sport események helyszínei lehessenek.
Az izgalmas, és robbanásszerűen fejlődő e-sport szintén a program része volt, és elemezték, hogy ez az iparág milyen értéket képvisel a sportklubok és stadionok számára.
Magyar kiállítók
Az idei ISE-n hét magyar kiállító képviselte hazánkat. Közülük néhányat kiemelve:
LEDBLADE
A Ledblade LED csíkokat működtető rendszere egyszerűbb használatot garantál bármely hasonló termékhez viszonyítva. A cég több mint 20 éves tapasztalattal fejlesztette termékét, kifejezetten a rendezvénypiac számára.
RGB LASER SYSTEM
A gyártó saját fejlesztésű lézer projektorait mutatta be standján, amelyek a legkifinomultabb és legmodernebb technológiai megoldásokat tartalmazzák. A cég fejlesztői folyamatosan dolgoznak azon, hogy a legmagasabb színvonalat érjék el a lézer kivetítésben.
Q-NET INTERNATIONAL LTD.
A Q-Net felhőalapú ügyfélhívó rendszere határtalan megoldásokat kínáló, rugalmas szoftver, elegáns hardverekbe csomagolva, mindezt kimagasló intelligenciával.
DENSION
A Dension Instore digitális rendszerei a megbízhatóságot garantálják digital signage és instore audió rendszereink számára. Eszközeik kiváló videó és hangminőség mellett funkcionalitást is kínálnak.
Integrated Systems Europe kiállítás 2021-től Barcelonában!
Az ISE idei kiadása volt az utolsó, amelyet Amszterdamban rendeztek, a kiállítás ugyanis kinőtte a RAI kiállítási központot. A rendezvény új helyszínéül a barcelonai vásárközpont szolgál majd 2021. február 2-5. között. Sign