Trend elemzés
Ahogy elérkezünk egy újabb év végéhez, természetes vágyat érzünk arra, hogy visszatekintsünk és átgondoljuk, mit várhatunk a következő 12 hónaptól. Az idei COVID pandémia azonban felrúgott minden tervezést – és az iparág legtöbb vállalkozásának működését a feje tetejére állította. Ezen tapasztalatok alapján még fontosabb tanulnunk az idei év eseményeiből, hogy a legjobb tudásunk szerint készülhessünk 2021-re. Összegyűjtöttünk néhány tanulságot és jóslatot a jövő évre.
COVID-19 signage és a padlógrafikák hatása
A koronavírus és a hozzá kapcsolódó korlátozó intézkedések, illetve útmutatások egyidejűleg csökkentették és növelték is a signage és grafikai anyagok iránti igényt és keresletet. Az utazási, kiskereskedelmi, illetve rendezvény és kiállítási szektorok szinte megszűntek profitábilis piacként a nyomdai szolgáltatók számára. Számos vállalkozás zárt be ezekből a szektorokból tavasszal, és legtöbbjük azóta sem indult újra. Mindezen tendenciákkal egyidejűleg az információt szolgáltató és útbaigazító üzenetek – például a vásárlók közötti 1,5-2 méteres távolság betartására felhívó jelzések – iránt viszont óriási kereslet mutatkozik. Ezek közül is kiemelkedően magas az igény a padlógrafikák iránt.
2021-ben remélhetőleg csökken majd az igény az útbaigazító padlógrafikák iránt, de most igazolást nyert hatékonyságuk – és a jövőben több kreatív megoldásra is számíthatunk ezen az alkalmazási területen. A piaci szereplők egyre inkább ráéreznek, miként tudják befolyásolni ezekkel a felületekkel a vásárlói szokásokat, a nyomdai szolgáltatók és tervezők pedig a lehető legjobb minőségű termékeket akarják gyártani digitális nyomtató és vágógépeikkel. A korábban alábecsült padló, a boltok járófelületei, üzletek és nyilvános helyek felületei várhatóan egyre kiemeltebb figyelmet kapnak.
Alkalmazás-vezérelt változatosság – a technológia által támogatva
Vitatkozhatnánk azon, hogy a nyomdai, illetve sign and display iparág a babérjain ült volna az elmúlt évtizedben. Mióta a szélesformátumú nyomtatók elérhető beruházássá váltak, a legtöbb nyomdai szolgáltató az elégségesnél több munkát talált magának, éppen ezért nem nagyon voltak rászorulva arra, hogy új piacokat fedezzenek fel. A Covid-19 vírus megjelenésével ez a helyzet egy csapásra megváltozott. Minden vállalkozásnak váltania kellett, és át kellett gondolnia, hogy milyen más termékeket tud eladni másfajta vevőknek.
A diverzifikációt két különböző nézőpont vezérelte a szükség mellett: a keresett alkalmazások, illetve a mai digitális nyomtatási technológia sokoldalúsága. A szélesformátumú nyomtatók sokrétű felhasználásának köszönhetően a kiállításokra szakosodott cégek például képesek voltak átállni padlógrafikák nyomtatására, míg a normál helyzetben rendezvényekre készülő, személyre szabott pólókat gyártó cégek pedig át tudtak állni többször használatos, szövet anyagból készülő arcmaszkok gyártására. Az előállt különleges helyzetre reagálva a nyomdák tehát a felfedezés, kísérletezés és a vállalkozói hozzáállás új korszakába léptek. A gépkezelő operátorok, illetve tulajdonosok mostantól folyamatosan azt vizsgálják, mi mást képes gyártani üzemük, és mindez az átállás milyen irányba viheti vállalkozásukat – nem csupán a válság idején, de hosszútávon is.
Mindez a jelenség pedig túlmutat a nyomdagépeken. A festékek és alapanyagok már sokkal jobban szakosodnak a felhasználási céljukra, és egyre nagyobb választékban és felhasználóbarát kivitelben jelennek meg, míg a szoftverek egyre több termék megvalósítását teszik lehetővé mint ahogyan azt korábban el tudtuk volna képzelni. Mivel egyre több vállalkozás működik online, a nyomdai szolgáltatók képesek nyomdai működésüket az e-kereskedelmi és marketing platformok működésébe integrálni, ezzel is nagyobb ellenőrzést és közvetlen hozzáférést biztosítva számukra újabb piacok felé.
Létrehozni új, és megtartani régi kapcsolatokat
A megrendelőkkel való közvetlenebb kapcsolattartás már része az új normáknak. Ez az év sokkal érzelmekkel telibb volt, több hangsúlyt helyezve a szeretteinkkel és közösségeinkkel való kapcsolattartásra. A kapcsolat a vállalkozások és megrendelőik, illetve beszállítóik és szolgáltatóik felé manapság sokkal fontosabb, mint valaha bármikor. Várható, hogy azok a cégek, amelyek sikeresek lesznek a következő tizenkét hónap folyamán – azok a vállalkozások lesznek, amelyek megbízhatóak és készségesek lesznek mindenki számára az ellátási láncukban.
A nyomdai szolgáltatók számára az idén megalapozott kapcsolataik hihetetlenül hasznosnak bizonyulhatnak abban, hogy megmutathassák vásárlóiknak, mire lesz alkalmas a nyomtatás 2021-ben. A közösségi média és az e-marketing egyre több új lehetőséget ad a bekapcsolódásra és interakcióra, a nyomdák pedig direkt marketing, vagy tag-ek útján juthatnak el a potenciális megrendelőik látókörébe, vagy meglévő ügyfélkörüket email kampányok útján tájékoztathatják legújabb innovációikról. A kereskedelmi kiállítások és tréningek áthelyeződtek online platformokra – és várhatóan ott is maradnak egy jó időre – ezáltal biztosítva hozzáférést egyre több, a szélesformátumú nyomtatás világán kívülről érkező ember számára.
Személyre szabás – otthon és azon kívül
A felhasználói piacon várhatóan egyre nagyobb teret nyernek a személyre szabott termékek. Az egyedi tapéták már részei voltak a nyomdák kínálatának, de ezidáig tipikusan az iskolák, irodák, szállodák területére korlátozódtak, sok esetben közvetítve motivációs üzeneteket, illetve kórházakban, ahol a színek és érdekes designok kellemesebb, kevésbé ijesztő környezetet alakítanak ki a betegek számára. Most azonban, hogy rengetegen otthonról dolgoznak és egyre nagyobb a barkácsolás iránti kedv, új lehetőség nyílt meg a nyomdai szolgáltatók számára a háztartási felhasználók személyében, akik egyre jobban keresik az egyedi tapétákat és további lakberendezési dekorációs termékeket.
Mindezt ismételten az iparágunk lankadatlan kutatás-fejlesztési folyamatai teszik lehetővé: a szélesformátumú nyomtatási technológia sokoldalú alapanyag kínálata, az alacsony károsanyag kibocsátású – otthoni használatra is alkalmas festékek fejlesztése, új öntapadó alapanyagok, és ragasztók, amelyek megkönnyítik a dekorációs termékek barkácsolók által történő applikálását. Lehetséges, hogy mindez hosszabb tanulási folyamatot igényel, és ezeket a termékeket is másképp kell majd pozícionálni, de a megfelelő szaktudással bíró grafikai cégek képesek megbirkózni az otthon-dekorációs termékek felhasználói piacával.
Visszatérve a kereskedelmi szektorba, egyre inkább lokalizált marketing üzeneteket láthatunk az online felületeken, a kültéri reklámfelületeken és más nyomtatott eszközökön. Számos szolgáltató próbálta kapcsolatát érzelmi szintre helyezni a megrendelőivel a pandémia idején, és most a lokalizált marketing üzenetek által kívánják visszanyerni ezt az érzelmi kötődést. A digitális nyomtatás természetéből fakadóan korlátlan egyediségre és személyre szabásra alkalmas, bármilyen méretű márka számára.
Fenntarthatóság és költségcsökkentés
A fenntarthatóság a környezetvédelmi értelmében most picit hátrébb tolódott mind a gyártók, mind a megrendelők listáján. A fenntarthatóság azonban egyúttal pénzügyi biztonságot is jelent, hosszú élettartammal – és ez a két definíció gyakran jár kéz a kézben. A hulladékanyag, a szállítással megtett távolság, illetve a felhasznált energia csökkentése pedig egyértelműen fontos szerepet töltenek be a környezet megkímélésében.
Számos jelenlegi és jövőbeni tendencia játszik szerepet, ha fenntarthatóságról és költségcsökkentésről beszélünk. A technológia evolúciójának eredményeként mára közvetlenül nyomtathatunk alapanyagokra latex és UV technológiával, amelyek kevesebb anyagot használnak és gyorsabbak a hagyományos, többlépcsős gyártási módszereknél. A személyre szabott gyártás eredményeként a megrendelők pontosan azt kapják, amit akarnak – hozzáadott értékkel, és kevesebb hulladékkal. A helyi piacok elérése javíthat a gyártás gyorsaságán és a haszonkulcsokon, egyúttal csökkentve a szállítmányozás által keletkezett szennyezést és üzemanyagköltségeket. A megrendelőkkel való közvetlenebb kapcsolattal a nyomdai szolgáltatók taníthatják őket az általuk használt alapanyagok fenntarthatóságáról, amely messze nem egy fekete-fehér egyértelműségű témakör az iparágunkban. A fenntarthatóság persze egyértelműen a túlélésről és növekedésről szól. Mindnyájan profitálhatunk abból, ha egy időre megállunk, sóhajtunk egy nagyot, és átgondoljuk, mit tanított nekünk 2020. Ez a tudás ugyanis a segítségünkre lehet 2021- ben és még később is!
Sign