2001 sok szempontból meghatározó év volt, de számunkra különösen, hiszen ekkor jelent meg először lapunk, akkor még Sign magazin néven, azaz az idei a 25. évfolyamunk. 25 év hosszú idő: akadnak olvasóink, akik meg sem születtek még akkor, mások éppen egyidősek velünk, és vannak olyanok is, akik végigkísérték az utunkat. Az idei éven végigvonuló sorozatunkban áttekintjük, mi minden történt velünk és partnereinkkel ebben a negyed évszázadban. Töltsük együtt a következő 25 évet is!
A történelem viharai
A Sign magazin első száma 2001 októberében jelent meg, alig egy hónappal a World Trade Center összeomlása után, egy olyan időszakban, amikor mindannyian úgy éreztük, hogy a világ talán már soha nem lesz olyan, mint amilyen eddig volt. Nagy merészség ilyenkor új dologba vágni, gondolhatják talán néhányan. Vagy éppen ellenkezőleg: ha új világrend kezdődik, akkor új kapuk, új lehetőségek is nyílhatnak? Az akkori főszerkesztő, Sárosi Viktor az utóbbi elvet követte, és most már elmondhatjuk, hogy az idő őt igazolta. Ezekkel a szavakkal vezette be az első lapszámot:
„A signtechnológiában résztvevők mindegyikéé ez a lap, legyen szó alapanyag- vagy berendezésgyártókról, forgalmazókról, felhasználókról (reklámgrafikusokról, dekoratőrökről, operátorokról), közvetítőkről és a neonok, világító reklámberendezések, fóliák, zászlók, molinók, kirakatdekorációk megrendelőiről, azaz a signok tulajdonosairól. Az Önök által támasztott magas szintű igényeknek remélhetőleg megfelelve ajánlja a szerkesztőség szíves figyelmükbe a Sign magazin első számát. Benne olyan tartalommal, amelyek hír- és információértéke sosem fog vetekedni egy terrortámadáséval, viszont mindennapi munkájukhoz – ha nem is elengedhetetlen, de – talán hasznos segítséget nyújt.”
Ezt ma sem fogalmazhatnánk meg pontosabban. Azóta a magazin köré közösség épült partnerekből, hirdetőkből, a sign iparág legjelesebb képviselőiből, és közösen alakítjuk, formáljuk a lapot. Minden lapszám megjelenése az együttműködésünk újabb pici ünnepe.
Akkor újdonság, ma már nosztalgia
Az első időkben külön rovatot kapott az úgynevezett „sign szótár”: az adott lapszámban megjelenő legfontosabb szakmai fogalmak rövid magyarázata volt ez, hogy azok számára is érthető legyen egy-egy anyag, akik esetleg kevésbé járatosak a sign egyes területein. Az első Sign magazin központi szakkifejezései a sign szótár szerint ezek voltak: feszített fólia, információs rendszerek, laminálás, neon, megállítótábla, molinó, portálberendezés, homlokzati- és tetőberendezések, zászló.
Az iparághoz kapcsolódó egyéb témák közül rendkívül nagy hangsúlyt kapott a haszongépjárművek bemutatása. Mai szemmel kifejezetten érdekes, és valljuk be, nosztalgikus is olvasni, milyen autók kerültek akkor fókuszba, mint legújabbak és egyben legnépszerűbbek: A Fiat Doblo Cargo 1,9 , a Peugeot Partner 170 C és a Renault Kangoo Express F965. A rovat kiemelt célkitűzése volt, hogy ne végsebesség, teljesítmény és formatervezés, hanem a felhasználók gyakorlati tapasztalatai alapján értékelje a kocsikat, és ezt maradéktalanul teljesítette is. Az akkor felsorolt, drágán rendelhető extra felszereléseket látva rádöbbenhetünk, mennyire természetesnek veszünk ma már olyasmiket, amelyek nemrég még egyáltalán nem voltak azok: drága kiegészítőnek számított a légkondicionálás, az ABS, az ülésfűtés, de még az oldalsó légzsák is.
Akkoriban nagy por kavart a sign iparágban az új építési törvény, amely a települési önkormányzatok hatáskörébe utalta a településrendezés feladatkörét. Ez érintette a kültéri feladatok, reklámtáblák, cégérek, molinók kihelyezését, és a gyakorlatban azt jelentette, hogy minden egyes önkormányzat saját szabályozást dolgozhatott ki erre. Azaz, ha valakinek, mondjuk, Budapest több kerületében voltak reklámtáblái, könnyen előfordulhatott, hogy más-más szempontok szerint kellett azokat megtervezni, elhelyezni és engedélyt szerezni rájuk. A téma annyira fontos volt, hogy a Sign magazin három oldalt szentelt neki az első lapszámban, a cím pedig igazán drámaira sikerült: Kiirtják a reklám legősibb formáját? Ma már tudjuk: nem irtották ki.
Hirdettünk, hirdetünk. De hogyan?
Hirdetőink vannak és voltak már az első lapszámban is. Legnagyobb örömünkre vannak olyan cégek, amelyekkel a munkakapcsolatunk a legelső megjelenésünk óta megmaradt, és persze akadtak cégek, amelyek megszűntek, átalakultak, profilt váltottak az elmúlt másfél évtizedben. Mai szemmel végiglapozva az újságot, feltűnő, hogy 25 évvel ezelőtt mennyire más volt a hirdetések grafikai kivitelezése és információtartalma.
Ami a vizuális megjelenést illeti: ma egyértelműen a letisztult, elegáns megjelenés jellemzi a hirdetőink anyagait, így ezt a mostani lapszámot is. A legelső magazinban olvasható hirdetések az akkori kor elvárásai szerint igyekeztek minél informatívabbak lenni, ezért erősen szöveghangsúlyosak voltak. Egy-egy anyag végigböngészésével akár perceket is el lehetett tölteni, és minden kiderült belőle az adott cégről, termékről vagy szolgáltatásról. Érdekes látni, ma már mennyire másképp fogadjuk be az információkat: nem szánunk időt a hosszas olvasgatásra, tiszta, világos, azonnal befogadható hirdetéseket készítünk és olvasunk szívesen.
És most, a cikkünk végére érve, közös ötletelésre hívunk, kedves olvasó. Van-e olyan téma, amelyről szívesen olvasnál lapunk hasábjain? Miből látnál többet, mi az, ami érdekel, de hiába keresed a cikkeink között? Ha bármi ötleted van, írd meg főszerkesztőnknek a kerenyi.kata@signanddisplay.hu címre, kezdjünk el beszélgetni, ha már így együtt vagyunk 25 éve!
Sign&Display magazin