A sign készítés és nagyformátumú nyomtatás magazinja

Így lett egy ártatlan lakberendezési hobbiból ökológiai vészhelyzet

Már létezik fast fashion a lakberendezésben is, annak minden előnyével és hátrányával

A fast fashion, azaz a tömeggyártásban készülő, olcsón elérhető divatmárkák az elmúlt években egyre inkább a figyelem középpontjába kerültek az általuk okozott hatalmas környezeti terhelés miatt. Éppen csak megtanultuk, hogyan vásároljunk tudatosan ruhát, és máris itt egy újabb terület, amire ügyelnünk kell, és még egy kifejezés, amit meg kell tanulnunk. A fast deco egy gyűjtőfogalom: az alacsony bekerülési költséggel készülő, nagy mennyiségben gyártott bútorokat és lakberendezési tárgyakat foglalja magába.

Ahogy a ruhák esetében, itt is a nagy divatmárkák utánzatairól van szó, melyek szezononként váltják egymást az üzletek polcain, újra és újra vásárlásra csábítva azokat, akik szeretnék otthonukat néhány aprósággal hangulatosabbá tenni. A fast deco hatására sokan egyre gyakrabban rendezik át a lakásukat, és ehhez mindig új berendezési tárgyakat vesznek, a régieket pedig gyakran nem adják tovább, hanem kidobják, hiszen nem volt drága, így nem tartják értékesnek.

Több franciaországi környezetvédő egyesület fogott össze, hogy felhívja a figyelmet a gyakori bútorcsere által okozott környezeti terhelésre. A Zero Waste France, a Les Amis de la Terre és a Réseau National des Ressourceries et Recycleries szerint a szemünk előtt kibontakozó ökológiai probléma a ruhaiparban már megtapasztalthoz hasonlítható. A fast deco és a fast fashion mögött ugyanaz az üzleti modell áll: hatalmas mennyiségben gyártott, olcsó termékek, és a teljes kollekció lecserélése néhány hetente, így a vásárló mindig úgy érzi, hogy ha nem vásárol be a legújabban elérhető termékekből, akkor lemarad az aktuális trendekhez képest, és nem fog modernnek, haladó szellemiségűnek tűnni a társadalom szemében. A közösségi médiában hatalmas népszerűségnek örvendő kicsomagolós videókban is egyre gyakrabban jelennek meg lakberendezési tárgyak és kisebb bútordarabok, ez is növeli a vásárlási hajlandóságot.

A Les Échos című francia gazdasági lapban megjelent tanulmány szerint 2017 és 2022 között 88 százalékkal nőtt a franciaországi piacon forgalomba hozott bútorok száma, miközben a lakosság száma a többi európai országhoz hasonlóan csökken: azaz egyre kevesebb ember vásárol egyre több berendezési tárgyat, eldobva a régit, ami pedig még teljesen használható, csak nem elég új és divatos. A vásárlások növekedésével a hulladék mennyisége is nőtt. 2014 és 2020 között megduplázódott a lakberendezési hulladék mennyisége Franciaországban. A fast deco termékek nagy része ráadásul nem is hasznosítható újra, így hulladéklerakóban vagy szemétégetőkben végzi.

A környezetvédő szervezetek teljes szemléletváltást sürgetnek: itt az ideje, hogy a fast deco helyébe a tudatos vásárlás, a hosszú távú használat és a sérült bútorok javítása az azonnali csere helyett lépjen.

Kerényi Kata, Sign&Display magazin

- Hirdetés -

Sign&Display