A sign készítés és nagyformátumú nyomtatás magazinja

FESPA 2017 – kiváló üzleti hangulat/Virágzó üzlet

A 2018-as kiállítási terület 80%-a most elkelt – Az idei FESPA kiállítás remek hangulatban telt és számos kiállító értékesítési rekord adatokról számolt be, amely nem csoda, hiszen a látogatók kiemelkedő hányada olyan üzleti döntéshozó volt, akik az azonnali befektetés reményében érkeztek a kiállításra. A kiállítók pedig egyértelműen üdvözlik a FESPA éves ciklusban való megjelenését, hiszen a 2018-as berlini kiállítási területnek már most 80%-át foglalták le.
Az idei kiállítás ’globális nyomdaipari expo’ jelmondatát remekül tükrözte sokszínű nemzetközi látogatói összetétele, hiszen 139 országból érkeztek Hamburgba nyomdaipari és sign készítéssel foglalkozó vállalkozók, ezáltal téve az idei FESPA kiállítást a leginkább nemzetközi eseménnyé az eddigiek sorában. A legtöbb látogató Németországból, Nagy-Britanniából, Olaszországból, Hollandiából, Spanyolországból, Dániából és Lengyelországból (!!!) érkezett. Az idén februárban Bangkokban megrendezett FESPA Ázsia sikerének hatása volt, hogy a hamburgi eseményre a teljes látogatói létszám 10%-a érkezett Ázsiából. Az összesen 20.456 egyéni látogató túlnyomó része legalább két napot töltött a kiállításon, amely ennek köszönhetően 39.224 fős teljes látogatói számot regisztrálhatott. A kiállításon megjelenő majd’ 100 új kiállító is hozzájárult ahhoz, hogy a látogatók átfogó képet kaphassanak technológiai, alapanyag beszállítói oldalról mind a nyomtatási, mind pedig a sign készítési területen.

Az idei kiállítás folyamán a kiállítók már a jövő évben május 15-18. közötti berlini FESPA kiállítás elérhető területének 80%-át lefoglalták, a szervezőknek így már most további csarnokokat kellett lefoglalniuk a berlini vásárközpontban annak érdekében, hogy megfeleljenek a kiállítói igényeknek.

Ez a válasz pedig egyértelműen megerősíti a FESPA expo sikerét, olyan szakmai eseményként, ahol az eladók személyesen találkozhatnak vevőikkel az üzletkötés érdekében.

Roz Guarnori a FESPA területi igazgatója így összegzett lapunknak: „A hamburgi esemény sikerét követően már most izgatottan várjuk a jövő évi berlini kiállításunkat – és egyértelműen így vannak ezzel a digitális, szita és textilnyomtatással foglalkozó partnereink is. Mindez megerősít bennünket azon döntésünkben, amellyel a FESPA globális nyomtatási kiállítást éves rendszerességűre emeltük.” A FESPA tovább erősítette pozícióját, mint vezető európai textilnyomtatási kiállítás, hiszen Hamburgban számos gyártó komoly gépújdonságokat mutatott be, illetve további fejlesztéseket a soft signok területén, amely kiemelt téma volt a résztvevők körében. A nyomtatott beltéri dekorációs applikációk szintén kiemelt figyelmet kaptak a rendezvény folyamán.

FESPA – továbbra is az új termékek bemutató platformja
A látogatók idén is azért érkeztek a FESPA-ra hogy egy helyen ismerkedhessenek meg a legtöbb technológiai, eszköz, alapanyag újdonsággal a specializált nyomtatási feladataikhoz.

A korábbi FESPA kiállítások szolgáltak olyan termékek bemutatójaként, mint a HP SCitex FB10000, a Durst vízbázisú technológiája, az Océ Arizona 6100 sorozat, az Agfa Jeti Mira és Tauro, az EFI VUTEk HSr nyomtató, az Inca Onset R50i síkágyas UV nyomtató és a Mimaki UJV55-320 nyomtatója – csak hogy néhányat említsünk.

A FESPA ügyvezető igazgatója, Neil Felton elmondta: „A FESPA kiállítások hírnevüket a szélesformátumú és sign készítési technológiák területén elérhető újdonságok globális bemutató platformjaként nyerték el, és nem volt ez másként idén Hamburgban sem! Látogatói kutatásunk alátámasztja, hogy vendégeink legfontosabb motivációja a kiállításra látogatásuk során, hogy megismerkedjenek az újdonságokkal, hiszen a FESPA kiemelkedő szerepet játszik befektetési terveik kialakításában. A 2015-ös kölni kiállítás látogatóinak 41%-a tervezett valamilyen befektetést a kiállítást követő 6 hónapon belül és nem volt ez másként idén sem. 10 kiállítási csarnokkal, ahol több mint 1000 márka képviseltette magát, a FESPA 2017 és az Európai Sign Expo rengeteg lehetőséget kínált látogatói számára.” Az idei kiállításon a textil nyomtatás, beltéri dekoráció, csomagolás és signage témakörökben kijelölt ajánlati útvonalak is segítették a látogatók tájékozódását és hatékony vásárlátogatását, hiszen így könnyedén eljuthattak a számukra érdekes standokhoz és nem kellett feleslegesen bolyonganiuk a 10 csarnok között, amelyet a FESPA elfoglalt.

Most néhányat kiemelnénk az idén bemutatott termékek közül – a teljesség igénye nélkül, és azzal a kitétellel, hogy néhány fontos márkáról lapunk következő oldalain részletesen is beszámolunk:

  • A Mimaki UJF-MKII család új tagjának bemutatása, amely a márka kisformátumú UV síkágyas nyomtató új generációjának tagja. Részletes információ lapunk 12–14. oldalain.
  • Az OKI Europe új fehér toneres nyomtatójának bemutatója, a Pro Series Graphic Arts portfólió részeként. Részletek a 22–24. oldalon.
  • A Canon Océ Colorado 1640, amely az első szélesformátumú tekercses nyomtató, amely a Canon UV-gel technológiáját használja. Részletesen a 18–19. oldalon.
  • A HP latex nyomtató és vágó plotter bemutatása a sign and display gyártás egyszerűsítésére és felgyorsítására. Részletes információ lapunk 15–16. oldalain.
  • A Fujifilm exkluzív technológiai bemutatója új moduláris síkágyas rendszerükről, amely az UV technológián alapszik.
  • Az új EFI Vutek 3r tekercses LED nyomtatójának európai bemutatója.
  • Az Inca Digital új szoftvere, IncaConnect néven, amely nagyobb átláthatóságot és könnyebb workflow vezérlést kínál az Onset és Spyder nyomtatókhoz.
  • A Sakurai legújabb szitanyomó termelő egysége MS110-DDS típusnévvel.
  • A Massivit 3D nyomtatójának bemutatója.

Az utómunka folyamatok kiemelt figyelmet kaptak a kiállításon, így rengeteg innovációt mutattak be ezen a területen.

A Zünd bemutatta G3 3XL-3200 vágógépét, amelyet olyan technikai fejlesztésekkel láttak el, amelyek segítségével a készülék tekercses szövet anyagok megmunkálására is képes. További gépbemutatója volt például a Trotec SP2000 nagyformátumú lézervágó készüléknek, amely a sign készítéshez szükséges anyagok széles választékát, így például akrilt, fát és textileket egyaránt képes megmunkálni.

A festékgyártók szintén jelentkeztek újdonságokkal. A Marabu új tintákat mutatott be szita-, digitális és tamponnyomtatáshoz egyaránt. A Sun Chemical FasciaCoat néven mutatta be kemény lakk anyagát. A J-Teck3 pedig új textil pigment tintáit mutatta be Epson és Kyocera nyomtatófejekhez.

Textil
A FESPA hírnevét az egyik vezető textil nyomtatási kiállításként alapozta meg, és hű volt ehhez most is az alábbi újdonságokkal:

  • A Kornit Digital itt mutatta be először Kornit Vulcan néven digitális készülékét, amely a szitanyomó karusszelek riválisa lesz és azon szitanyomókat célozza meg, akik kollekciókat vagy épp kisszériában gyártanak termékeket viszonteladók számára vagy promóciós célzattal.
  • Az Agfa Graphics új Avinci DX3200 nyomtatója kifejezetten soft signok nyomtatására alkalmas.
  • A Klieverik új extra nagyformátumú nyomtatója GTC111-5400 néven.
  • A Colorjet új belépő szintű TXF digitális textilnyomtatója, amely egyaránt alkalmas divat, illetve lakástextíliák nyomtatására.
  • Az ROQ új hibrid nyomtatója, amely a dtg piac új szereplője, és alkalmas az automata szitanyomó készülékkel való közös munkára.

Nyomtatott dekoráció
Számos kiállító kifejezetten a dekorációs nyomtatást támogató termékeket mutatott be. Ilyenek voltak:

  • A Mutoh új festékszublimációs transzfer nyomtatója, az 1,9 méter széles ValueJet 1948WX, amely egyaránt használható lakástextilek, és beltéri dekorációs termékek nyomtatására.
  • A 3M új, texturált dekorációs lamináló fóliája a 8900-as sorozatból kifejezetten kiváló például munkahelyek belterének egyedivé tételére.
  • A Kernow Coating új nyomtatható tapétái a KernowJet FloorShark és KernowJet Interiors néven. A Squid cég új nyomtatható üvegfóliája, amely egy öntapadós, átlátszó, szőtt anyag, és közvetlenül applikálható ablakokra és falakra egyaránt.

Printeriors – Wrap Masters – FESPA Díj – Új FESPA Elnök
A nyomtatás már évszázadok óta összefonódik a beltéri dekorációval. Az utóbbi néhány évben azonban kifejezetten sok, a nyomtatási technológiák lehetőségeiből kibontakozó új alkalmazással találkozunk, és rengeteg lehetőség van még ezen a területen.

A legfontosabb kérdés persze ebben az esetben: Miként tudok nyomdaipari vállalkozóként megfelelően belépni erre a területre? És miként lehetünk biztosak abban, hogy a megfelelő minőséget gyártjuk vevőinknek.

Pontosan ezen kérdések megválaszolására hozta létre a FESPA néhány évvel ezelőtt a Printeriors kiállítást, amely a FESPA égisze alatt, tematikus formában mutat be dekorációs alkalmazásokat, illetve a Printeriors ingyen látogatható konferenciát, amelyre idén május 11-én került sor.

A Printeriors háziasszonya Jennifer Castoldi, a Trendease International kreatív igazgatója volt, aki nyitó előadásában a digitális nyomtatás lakásdekorációban kínálkozó lehetőségeiről beszélt. Birgit Spiegelvogel a CI Office Design cég textil és faldekorációs tervezője a beltéri dekorációk tervezésének folyamatát vette górcső alá, és kiemelt olyan kulcsfontosságú pontokat, mint például milyen típusú képek emelkednek ki leginkább egy dekorációból, illetve hogy mit is keres egy ilyen együttműködés során a dekorátor, illetve a tervező. Spiegelvogel elmondta továbbá: „A fenntarthatóság tekintetében a digitálisan nyomtatott termékek nagy előnnyel bírnak az analóg nyomtatással készülő anyagokkal szemben. A túlméretezett termelés helyett ezzel a technológiával a beltéri dekorációs termékek igény szerint nyomtathatók, ennek köszönhetően kimagaslóan egyediek és rugalmasak. Mindez pedig egyúttal környezet- és felhasználóbarát. Gazdasági szempontból nézve a digitálisan nyomtatott beltéri dekorációs anyagok nagy szerepet fognak játszani a jövőben. A nyomtatott design, belső terek tervezése és anyagfelhasználása tekintetében időbe fog kerülni, míg a piac és annak összes résztvevője alkalmazkodik majd ezekhez a változásokhoz.

Hosszú évek folyamán kialakult beszállítói láncolatok omolhatnak le, és új utak alakulnak ki, hiszen a vásárlók és megrendelők által megszokott eddig elérhető termékek, design-ok megváltoznak. A Printeriors remek lehetőség a digitális nyomtatásban e téren rejlő lehetőségek pontosabb megismerésére.” A Printeriors további előadásai voltak: Rick Thompson, az AdGraphics elnöke arról beszélt, miképpen teszik a vinyl anyagok felhasználása még kreatívabbá a beltéri dekorációkat.

Debbie McKeegan a Digetex kreatív igazgatója a textil anyagokban rejlő kreatív potenciálról beszélve elmondta: „A digitális nyomtatás minden kreatív cég számára új lehetőségek tárházát kínálja.” Előadásában leginkább a tervezésre, annak munkafolyamatára, illetve a digitális gyártásban rejlő kreatív lehetőségekre koncentrált.

Nic Raz, a Dip-Tech cég építészeti részlegének vezetője az üvegfelületek megmunkálásához használható digitális innovációkról beszélt.

A Meystyle tervezője, Gregorio D. Agawin pedig a LED világítás tapétákban való felhasználásáról tartott előadást.

A FESPA World Wrap Masters verseny, amely a dekoratőrök világszintű versengése, idén május 8-án kezdődött Hamburgban az európai válogatóval, amelyen 24 versenyző mérte össze tudását. Majd május 10-11-én az úgymond világbajnoki címért folyt a versengés. A két nap folyamán a világ minden pontjáról érkező dekoratőröknek egy Formula 4-es versenyautót, illetve egy versenymotorcsónak egyik felét kellett befóliázniuk mindössze 60 perc alatt. A verseny győztese idén a svéd Jonas Sjöström lett, míg a második Martynas Bertulis Írországból, harmadik helyre pedig Ruan Greef ért be Dél-Afrikából.

Duncan MacOwan, a FESPA rendezvény igazgatója elmondta: “Az idei év versenyzőit igazán komoly kihívások elé állítottuk, hiszen a verseny négy napja folyamán sok különféle tárgyat kellett beburkolniuk, amelyek között volt Kia autó, bukósisak, Formula 4-es versenyautó és egy Formula 4-es versenymotorcsónak is. A fóliázáshoz a Hexis termékeit használtuk, amelyeket Mimaki nyomtatóval nyomtattunk meg. A zsűrinek kifejezetten nehéz volt döntenie, mert a versenyzők mindegyike kiemelkedő teljesítményt nyújtott.” Május 10-én, immár a megszokott gála vacsora keretében adták át az idei FESPA díjakat összesen 13 kategóriában, mint a legjobb POP papír, karton, illetve poszter termékek, a legszebb képzőművészeti nyomatok, vagy a legjobb különleges effektusok. Emellett szintén díjazták a legjobb fiatal tehetséget, a közönség által legjobbnak talált pályázót, illetve az idei kiállítás legjobb nevezőjét is. Érdekesség, hogy a svájci Atelier für Siebdruck cég három, míg az orosz MIDI PRINT LLC két kategóriában is díjat nyert.

Ugyanezen gálavacsora kínált megfelelő alkalmat arra, hogy beiktassák a FESPA legújabb, a sorban immáron 17. elnökét, a belga Christian Duyckaerts-et, aki hazája szövetségének a Febelgra-nak képviselőjeként 2002 óta tagja a FESPA vezető testületének a szita és digitális nyomtatásért felelős munkacsoport vezetőjeként.

- Hirdetés -

Szólj hozzá
Sign&Display