A sign készítés és nagyformátumú nyomtatás magazinja

Hirdetés

Élő xR koncert írta felül a játékszabályokat

Így olvad össze a fizikai és a virtuális valóság: Alok egyetlen stúdiófellépés alatt járt be galaxisokat, jégkristály­barlangokat, posztapokaliptikus városokat, földönkívüli őserdőket, és ez még csak néhány a látványelemek közül, amelyek elfértek egy kétórás műsorban.

Élőben kb. 750 ezren, utólag letöltve közel nyolcmil­lióan látták eddig Alok „Alive” című élő fellépését a YouTube-on. A brazil DJ december 20-án közvetítette a szettet, úttörő látványvilággal, amit a disguise dol­gozott ki számára. Az élő xR (extended reality) mű­sorban gyakorlatilag eltörölték a fizikai és a virtuális tér határait.

A semmihez sem hasonlítható látványvilágot a cég 25 Gbit/s sebességű vx 4 médiaszerverével és rx plat­formjával közvetítették, hogy ne okozzon gondot a 4K felbontású, másodpercenként 60 képkockás vi­deó sem, és még csak ezután jött a csavar: a 3D ani­mációkkal és projektorok kreálta környezettel vegyes élő képet valós időben kellett renderelni, az Unreal, a Unity és a Notch motorjaival.

A projekt a legprominensebb brazil DJ-k egyikéhez, Alokhoz kötődik, aki a tavalyi év egymás után lemon­dott fesztiváljai helyett keresett új alternatívát ahhoz, hogy minőségi, látványos szórakoztatást juttasson el a rajongókhoz. A rendező az OkeStudio zsenije, Fa­bio Soares volt, aki a szintén brazil Maxi audiovizuá­lis környezeteket építő csapatával és a disguise mun­kafolyamat-specialistájával, Tito Sabatinivel dolgozott együtt. Az eredmény egy paradigmaváltó, kétórás műsor lett, a középpont­ban Alokkal, aki dinamikusan és folyamatosan változó közegben: hol színpompás erdőben, stilizált gombák és fák között, hol pedig felépülő, majd leomló városok utcáin, vagy éppen galaktikus ré­szecskeáramlatok és ragyogó jég­szilánkok között állt a DJ-pultnál.

„A disguise támogatása nélkül semmire sem mentünk volna”, nyilatkozta Jose Augusto Martins társrendező (Maxi). „Nélkülük nem tudtunk volna be­levágni egy ekkora projektbe, és a videós csapat sem tudta volna, hogyan használja ki az xR lehetőségeit. A jelenlétük kellő magabiztosságot adott ahhoz, hogy megfelelően levezényeljük a műsort, amivel egy igazi élő show energiáját akartuk átadni az embereknek, és ez sikerült is”, nyugtázta.

„A briefet kizárólag a disguise segítségével lehetett teljesíteni, mivel egyszerre kellett használni a három nagy renderelő motort, a több kamera közötti vál­tást, és a négy sínen mozgatott kamerát, amelyeket az Estabili nyomkövető rendszerrel vezéreltünk”, magyarázta Tito Sabatini, hozzátéve: mindemellett az egész stábbal meg kellett értetni, hogyan dolgoz­zanak xR környezetben.

A disguise kreatív szakemberei és technikusai arra specializálódtak, hogy megtervezzék, felépítsék és bemutassák azokat a vizuális elképzeléseket, amelyeknek tényleg csak a képzelet szab határt.

Vagy még az sem. Valós idejű 3D vizualizációt tesznek le az asztalra, le­gyen szó a Louis Vuitton megelevenedő kirakatairól, a Maserati három helyszínen, mégis egy színpadon zajló kocsipremierjéről, a Burdzs Kalifa teljes felüle­tén megjelenő animációkról, az e-sport vb-helyszín építéséről vagy tévéstúdiók digitális fényfestéséről. A legújabb xR technológiájuk már több szakmai díjat is nyert, és olyan előadóknak készítettek az Alokéhoz hasonló kiterjesztett valóságokat, mint Katy Perry és Billie Eilish, vagy akkora tévés produkcióknak, mint az MTV Video Music Awards és az America’s Got Talent.

ÉS HOGYAN ALKOTNAK EZEKKEL A MEGOLDÁSOKKAL SZUPERHATÉKONY FÉNYREKLÁMOKAT?

A sign ipar csúcsát képviseli az a klímaváltozás elleni kampány, amihez a disguise 4x4pro médiaszervere­it, illetve Barco lézerprojektorokat használtak, hogy töredező antarktiszi jégheggyé változtassák az ENSZ New York-i székházának 152 méter magas oldalfalát. Az installáció hanggal volt tökéletes: bejátszották hoz­zá a lehasadó jégsziklák semmivel sem összetéveszt­hető robaját és fiatal aktivisták kommentárjait is. A döbbenetes és grandiózus élmény egy életre meg­marad azok emlékezetében, akik élőben látták egy jéghegy olvadásának szépségét, méreteit és hangját.

Nemzetközi járműexpókon is arattak, pedig ha va­lahol, akkor ilyen rendezvényeken nehéz kitűnni. A 2019-es Genfi Autókiállításon a Renault standját si­került egyedivé tenni egy 63 méter hosszú, 2,5 mé­ter magas LED-fallal, ami nem kevesebb, mint 18.144 x 720 pixeles felbontással jelenítette meg a cég ani­mációit. A videók és a hozzájuk programozott intel­ligens lámpák (240 darab kellett belőlük) egységes atmoszférát teremtettek a kiállításon megjelent ak­tuális járművek és a futurisztikus koncepcióautók be­mutatásához.

Ennél is tovább mentek az 1,3 millió látogatót von­zó Tokyo Motor Show-n, ahol a Toyota számára tele­pítettek 77,4 méteres, 24.768 pixeles LED-falat, sőt, támogatták az interaktív elemek és élő videójátékok futtatását is. Ekkora felületen és ilyen feltételekkel már nincs szükség kompromisszumra sem a képmé­ret, sem pedig a minőség terén, ráadásul a megbíz­hatóságra sem lehet panasz: a rendszert napi tíz órán és összesen két héten át üzemeltették, a legapróbb hiba nélkül.

A grandiózus LED-fal lényegében az egész stand hát­tereként szolgált: körbevette azt, és magával ragadó, izgalmas, mindig mozgó, nagyon színes felületet ho­zott létre. A legnagyobb élményt pedig az jelentette a látogatóknak, hogy „interakcióba léphettek a meg­jelenő tartalmakkal”, osztotta meg a tapasztalatokat Emu Hino, a disguise technikai rendezője.

Gábor János, Sign & Display magazin

Képek forrása: disguise

Sign&Display