Bemutatóterem – Mire jó?
Érdekes témakör manapság egy termelőgép forgalmazó cég életében a bemutatóterem kérdése. Erről beszélgettünk Kokavecz Józseffel, a Plotter Service Kft. ügyvezető tulajdonosával.
Meglátogattuk a Plotter Service Kft. Budapest, Gárdonyi Géza utca 12. szám alatt lévő irodáját, mely egyben bemutatóteremként és raktárként is funkcionál.
Az iroda egy 1986-ban Makovecz Imre által tervezett épület földszintjén helyezkedik el, íves kialakítása és az oszlopok miatt érdekes bemutató helyszín a Roland gépek számára.
A bemutatóteremben megtalálhatók a Roland kínálatának minden szegmenséből gépek. Megtekinthetünk a gépekkel készült vagy a Roland által biztosított minta termékeket is.
Ezek a minták alkalmasak arra, hogy a gép lehetőségeit szemléltessük és sok esetben a gép potenciális vásárlójának ötleteket adjunk ahhoz, hogy mire tudná még használni a gépet, hogyan tudna extra bevételre szert tenni.
S&D: Első kérdés a bemutatóteremmel kapcsolatban az, hogy szükség van-e rá?
K.J.: Tudni kell, hogy a Plotter Service a bemutatóteremben lévő gépekkel nem végez utcára szolgáltatást, ezért ezek a gépek csak arra vannak használva, hogy a saját bemutató anyagainkat, vagy a jövőbeli vásárlóink mintaigényét kielégítsük. Ezért néha tehernek, felesleges kiadásnak érzem, de a szükségessége mindig igazolódik, amikor egy ügyfél bejön és elégedetten állapítja meg, hogy a gép megtekinthető, kipróbálható és nem csak mesélünk arról, hogy mit tud.
Kezdeti időkben az eladott gépek vásárlóit vontam be, mint bemutató helyszínt. Ezt vagy a gép árában érvényesített kedvezménnyel vagy a személyes jó kapcsolattal biztosítottam. Hosszabb távon azonban nem volt szerencsés, mert a termelő gép helyszíne nem nyújt hosszú ideig tartó, akár visszatérő tesztelésre lehetőséget. Ezért mindenképp szükségessé vált a saját bemutató gépek beszerzése. Később a Roland ezt a viszonteladói státusz feltételeként is meghatározta.
Továbbá sok segítséget nyújtott a gépek üzemeltetése abban, hogy a vevőt praktikus tanácsokkal lássam el a munkája megkönnyítése, egyszerűbbé tétele érdekében.
Sokszor nagyon egyszerű használati kérdések merülnek fel, melyek számomra természetesek, mert dolgozom is a géppel, de ha csak eladnám és szervizelném azokat, akkor nem lenne meg a tapasztalatom.
Fontos számomra az, hogy ne dolgozzak utcára és ne teremtsek konkurenciát a vevőim számára, hiszen a gépek és az alapanyagok kedvezőbb beszerzési ára miatt könnyen tudnék árelőnyhöz jutni az eladott termékek tekintetében. Fontos továbbá az, hogy, ha valaki egy konkrét munkával hozzám fordul, akkor nem kell attól félni, hogy kikerülve őt, megszerzem a vevőjét, mint ahogy rengeteg esetben tapasztaljuk a magyar piacon.
S&D: Egy bemutatóteremben lehetetlen minden géptípust és minden gép méretet bemutatni. Mi az optimális – mindenből egy reprezentatív minta?
K.J.: Mindig változik. Az új termékekből mindig érdemes tartani. A nagyon pörgő általános termékekből nem szükséges, hiszen azokat mindenki ismeri. A termékpalettánk fő csoportjaiból igyekszem mindig a legnagyobb és legtöbbet tudó gépet bemutatóteremben tartani, mert ezzel a kisebb tudás bemutatható és a maximum is.
Szerencsére a Roland lehetőséget biztosít arra, hogy a nagy értékű, kis példányban eladható termékeket a központi bemutató teremben, Dániában, be tudjuk mutatni. Erre az utazásra, a gépek szűk vásárlói köre hajlandó. A központi bemutatóterem hitelessé teszi az eladást.
S&D: Mennyire steril egy bemutatóterem által kínált környezet? Mennyire lehet ebben a környezetben valós termelési szituációt modellezni?
K.J.: Nálunk nem. A gépekben benne vannak az anyagok, mellette le vannak támasztva a sűrűbben használtak. Mintha éppen most hagytam volna abba a munkát. Persze ez nem igaz csak néha lusta vagyok elpakolni, előszedni mindent. Kicsit talán hitelesebb egy „munkaszagot” árasztó bemutatóterem.
S&D: Van-e lehetőség egy bemutatóteremben a leendő ügyfél által hozott mintákra történő nyomtatásra annak érdekében, hogy kipróbálják, adott anyagra miként nyomtat a szóban forgó gép?
K.J.: Ez mindig egy veszélyes terep. Legegyszerűbb az, ha meghatározott anyagra, meghatározott dolgot nyomtatunk. Nem lépünk ki a saját és a gépek komfortzónájából. Tapasztalatom alapján azonban jó, ha az ügyfél látja azt, hogy egy teljesen új anyagra is van lehetőség nyomtatni. Milyen beállítási lehetőségek vezetnek a jó végeredményhez, vagy ahhoz, hogy kimondjuk erre az anyagra nem produkálható tökéletes végeredmény csak kompromisszumos. Bizalmat kelt az ügyfélben, ha nem csak a marketing szövegekkel, hanem a valósággal is találkozik, hiszen minden technológiának megvannak a korlátai. Jó az, ha az ügyfél ismeri ezeket és nem a vásárlás után szembesül vele. Fontosnak tartom, hogy az ügyfél ne csak a gépek lehetőségeiről, hanem a korlátairól is tájékoztatást kapjon, hiszen így lesz a vásárlói élmény teljes. Így épül ki a bizalmi kapcsolat és a hitelesség a vevőimmel.
Volt már olyan, akit lebeszéltem a gép vásárlásáról, mert nem volt alkalmas minden tekintetben arra, amire szerette volna használni, vagy teljesen más technológiával egyszerűbben, olcsóbban megvalósítható volt a feladat.
S&D: Miként történik a bemutatótermi gépek frissítése, cseréje?
K.J.: A bemutatótermi gépek nálunk nagyon kis üzemórában vannak használva, azokat természetesen egy idő után értékesítjük kedvező áron garanciával.
Sign