Hatalmas robajjal érkezik a VR kora

Óriási várakozásokkal tekint a következő évekre Jeffrey Travis filmproducer, aki idestova nyolc éve készíti elő a szórakoztatóipar új evolúciós lépcsőjét. A szakemberrel a Digital Signage Today készített interjút, és arról is faggatták, hogy mennyire kapta fel a piac a cége által gyártott virtuálisvalóság-FOTELT, ami a totális 360 fokos látvány és térhangzás mellett szagingereket is képes adni a benne ülőnek. A berendezés valószínűleg a jövő moziját alapozta meg.

A VR-világok és a látogatásukhoz kitalált készülékek nemcsak a szórakoztatóipart fogják átalakítani, hanem a szociális interakciót is. Az elsőre (és másodikra is) hátborzongató jövőben talán épp Travis bízik a legjobban, hiszen eddig nyolc évet töltött a Voyager nevű VR-fotel tervezésével, építésével, értékesítésével.

A filmes az interjúban elárulta: akkor határozta el magát a virtuális valóság szórakoztatóipari kiaknázása mellett, amikor az Oculus 2014-ben bemutatta az első VR-headsetet. Egy évvel később már VR-reklámot forgatott a Teslának, és megalapította a Positron médiavállalkozást, hogy egy új innovációval forradalmasítsa a művészetet, a történetmesélést és úgy általában a showbizniszt.

A vállalat 2017-ben mutatta be a Voyager VR-fotelt, amit elég hamar felkapott a szakma: először a Sundance Filmfesztiválon mutatták be, utána különböző projektekhez igénybe vette a Warner Bros., a Disney, az Intel és az Oculus is. A szakember arra számít, hogy a technológia pár éven belül sokmilliárd dolláros ágazattá válik. Nem alaptalan a várakozása: a művészeti projektektől (pl. kiállítások) a koncerteken és sporteseményeken át a videójátékokig nagyon sok lehetőséget tartogat.

Travis beismerte: ahogy oly sok minden mást, ezt a technológiát is a hadiipar pörgette fel, hiszen hatalmas lehetőség úgy kiképezni a katonákat, hogy nincsenek közvetlen életveszélyben, és nem mellékesen: a VR-sisakban szimulált harci helyzeteket olcsóbb előállítani, mintha egy komplett helyszínt vagy díszletet építenének fel hozzájuk. Kezdi felkarolni a lehetőséget a vállalati szféra is, nem beszélve a művészetekről, hiszen már lezajlott egy nagy sikerű festménykiállítás a virtuális valóságban: Van Gogh digitális térben bejárható tárlata világszerte 250 millió dolláros bevételt hozott. És ez még csak a kezdet – vallja Travis.

A Voyagert nem titkoltan a prémium VR-élményekre vágyó (és azt nyilván megfizetni is tudó) közönségnek szánják, akik egészen változatos érdeklődési köröket képviselnek, de ezzel a megoldással le lehet bilincselni a múzeumba járó, a shoppingolni vagy kirándulni szerető közönséget és persze a mozibarátokat is. Alighanem utóbbiak miatt fog nagyon hamar elterjedni – vélekedett a filmes, aki a kevert vagy kiterjesztett valóságban (XR) látja a filmszínházak jövőjét. Néhány már üzemel is.

A Positron VR-foteljei egyelőre 12 nyilvános moziteremben érhetőek el az USA-ban, Ausztráliában vagy éppen Tajvanon, de rövidesen Európában is megjelenhetnek. Travis úgy számol, hogy öt éven belül több ezer Voyager fogja kiszolgálni a különleges moziélményre vágyókat, és aztán még gyorsabban fognak terjedni. Otthonra várhatóan nem lehet majd megvásárolni, és ez nemcsak a nyilván horribilis ár miatt lehet, hiszen a szerkezet az éppen futó tartalomnak megfelelően mozog, forog, remeg stb., így speciálisan erre a célra épített talajon kell üzemeltetni.

Gábor János, Sign&Display