Fogyatékkal élő művészek kiállítása a virtuális térben

A kiotói Daitokudzsi buddhista templom szolgált díszletként ahhoz az online kiállításhoz, ami fizikai, szellemi és pszichológiai fogyatékkal élő személyek képzőművészeti alkotásait mutatja be. A párját ritkító kezdeményezés „Kanosei Art Project Exhibition” néven indult tavaly, és az idei év február 22-éig látogatható – hívja fel a figyelmet a Digital Signage Today.

A program egyedülálló nemzetközi összefogás eredménye: a Yoi-Otera Kutatóközpont, a Művészet Határok Nélkül Szövetség, az NPO Support Center DREAM és a holland Stichting hetWerkvan szervezet közös munkája, amit a japán Toppan globális nyomdaipari és kommunikációs vállalat fogott össze.

A kiállítás címében szereplő „kanosei” szó annyit tesz: „lehetőség” vagy „lehetőségek”, ami jól vázolja a küldetés üzenetét, vagyis azt, hogy sérült embertársainkban is „végtelen lehetőség és potenciál rejlik”. E szlogen alatt 37 fogyatékkal élő alkotó 45 művét választották ki, és ezek közül tizenötöt a Daitokudzsi templom virtuális másának tereiben helyeztek el.

Maga a helyszín a festmények és grafikák nélkül is különleges, hiszen 700-900 éves épületről van szó, benne a Daiszenin melléktemplom sziklakertjével, ami a 16. században élt Kogaku Szoko apát tervezése: a kövekből emelt installációk vízesést és hullámzó vizet ábrázolnak, persze térben, és elterül itt egy páratlanul szép fehér kavicsszőnyeg is, amely felett kőlap híd ível át. Az itt élő szerzetesek szerint mindez egy monokróm tájfestmény 3D másolata, de erről, illetve a templom történetéről a digitális tér egy pontján Tsuguhiro Maeda vezető pap árul el többet, egy csak ott elindítható videóüzenetben. A virtuális térben látható művek mindegyikéhez tartoznak képes és videós tartalmak, amelyek számítógép generálta avatárokra kattintva indíthatóak el.

Megér pár percet ez az egyedülálló élmény? Akkor IDE koppintva érheted el.

A Toppan támogatásával megvalósult projekt célja összetett. Egyrészt ráirányítja a figyelmet egy társadalmi problémára, és hangsúlyozza, hogy a művészi szabadság a fogyatékkal élőket is megilleti, másrészt széles körben teszi ismertebbé a csodaszámba menő buddhista templomokat.

Gábor János, Sign&Display