A dizájn hat vastörvénye

Teljesen mindegy, milyen jól néz ki: ha nem közvetít üzenetet, nem több, csak egy dizájn – hangsúlyozza a GraphicsPro-nak írt cikkében Matt Charboneau nemzetközi grafikai tanácsadó. A közel 40 éves, többek között szakírói tapasztalattal is rendelkező szerző kiemeli: bármekkora grafikai bravúrokra vagyunk képesek, a sign végtére csak kommunikáció, és a dizájnt minden körülmények között ennek a szempontnak kell alárendelni.

Charboneau hat vastörvényben fogalmazta meg, hogy a sign tervezése során mi mindennek kell biztosan teljesülnie a sikeres végeredményhez. Elöljáróban megjegyezte: szakmabelieknek mindegyik pont ismerősen cseng, ám sokkal eltérőbb és mélyebb tartalommal bírnak, mint a legtöbben gondolnák. A szabályokat a signok pszichografikai hatékonysága szempontjából vizsgálta meg, majd állította sorba, azzal a világos céllal, hogy a lehető legnagyobb hatást gyakorolják a néző kognitív viselkedésére.

A sign dizájn hat vastörvénye:

  1. Azonosítsd a dizájn pontos célját: mit akar kommunikálni?
  2. Határozd meg az olvashatósághoz szükséges távolságokat: mennyi a minimális és mekkora az optimális?
  3. Olyan betűtípust válassz, amivel a szöveg a minimális és az optimális távolságról is jól olvasható!
  4. Állapítsd meg a szükséges méretet és a sign pozicionálását, ezután mérlegeld: kevesebb szöveg nem mondana mégis többet?
  5. Ügyelj a megfelelő kontrasztokra!
  6. Úgy rendezd el a tartalmat, hogy az az üzenet fontosságát és közvetítését segítse elő!

A szakértő aláhúzza: egyedi esetek mindig lesznek, de ezek azok a törvények, amelyek minden körülmények között bizonyítanak, vagyis a pontos betartásukkal képtelenség hibázni. A szakma ezzel jórészt tisztában van – éppen ezért találkozni egyre több olyan kiajánlással, ami nemcsak a rövid leírást és az árakat tartalmazza, hanem a tervező arra vonatkozó magyarázatát is, hogy a dizájn sokkal több, mint „jó megjelenés”.

A vastörvények arra való tekintet nélkül érvényesek a tervezés során, hogy azt milyen vállalkozás arculata vagy hirdetése kapcsán alkalmazzuk. Ugyanúgy az egyszerű, gyorsan és jól azonosítható, MEGKÜLÖNBÖZTETHETŐ üzenet a fontos egy kávézó vagy egy autókereskedés, egy állateledel-üzlet vagy egy lakberendezési cég esetében.

A szabályok következetes betartásával kellően hatékonyak maradhatunk, és ezt azért fontos hangsúlyozni, sulykolja Charboneau, mert a signok 99 százaléka a mai napig nem felel meg az olvashatóságra, kontrasztra, betűtípus-választásra vonatkozó követelményeknek. Ugyancsak hatalmas probléma – és lássuk be, ez gyakran épp az ügyfél hajthatatlansága miatt alakul így –, ha egy sign túl sok információt tartalmaz. Mindezek figyelembevételével kijelenthető: a fent írt hat vastörvény mindegyike ugyanakkora súllyal bír: egyik sem fontosabb vagy elhanyagolhatóbb, mint a többi – fejti ki a szakértő.

Gábor János, Sign&Display