A sign készítés és nagyformátumú nyomtatás magazinja

A tervezőgrafika nagy ünnepe: Magyar Logó Díj 2024

2024-ben először adták át a Magyar Logó Díjat, nem titkoltan azzal a céllal, hogy a logótervezés mint tervezőgrafikai ágazat is megkaphassa végre a jelentőségéhez mért elismerést. A díj alapítójával, Vasvári Péterrel beszélgettünk.

Bár ez az első ilyen díj hazánkban, a létrejötte nem hirtelen ötlet volt, hanem egy hosszabb, többéves folyamat.

Péter: Így van. 2021-ben már megjelent a Magyar Logók című könyv, ahová szintén pályázat útján kerültek be az ott szereplők. Utána következett a Magyar Tervezőgrafika TOP 100 pályázat 2022-ben, és az abból készült kötet. Idén ennél is nagyobb figyelmet szerettünk volna adni a minőségi logótervezésnek, így elhatároztuk, hogy alapítunk egy díjat is, ez lett a Magyar Logó Díj.

Hol helyezhető el a nemzetközi mezőnyben a magyar logótervezés?

Péter: Abszolút az élvonalban! Nagyon sok magyar tervező kap időről időre külföldön is elismeréseket, sokan dolgoznak nagy nemzetközi projekteken. Ennek ellenére itthon kevés lehetőséget kapnak, hogy megmutassák magukat a nagyközönségnek. Ha belegondolunk, évszázadok óta mindig az érvényesül, akinek jó kapcsolatai vannak: azokra a középkori festőkre emlékszünk most, akiket támogatott egy mecénás vagy uralkodó. Egy díj segíthet abban, hogy a közvélemény is felkapja a fejét: „Nahát, itt egy jó ötlet, ügyes kivitelezéssel, nézzük csak meg, ki készítette!” Abban bízom, hogy fel tudjuk hívni a figyelmet a valódi tehetségekre. Akkora a médiazaj, hogy nehéz belőle kitűnnie még annak is, aki egyébként kiemelkedő szinten teljesít. Sokakban dolgozik az önbizalomhiány és a kisebbrendűségi érzés is, és emiatt kevésbé ügyesek az önmenedzselésben. Egy versenyen való megmérettetés jó visszaigazolás mindenkinek, akár olyanról van szó, aki évtizedek óta dolgozik a szakmában, akár olyanról, aki még csak most kezdte.

Hogyan zajlott a Magyar Logó Díjra küldött pályamunkák értékelése?

Péter: A pályázat, tanulva az elmúlt évek tapasztalataiból, nevezési díjas volt. Ez egyfajta előszűrést biztosított: így csak az nevezett, aki tényleg komolyan is gondolta, és minden alkotó igyekezett a legjobbnak gondolt munkáit beküldeni. A zsűri 15 főből állt, ami nagyjából a kétszerese a megszokottnak, de így le tudtunk fedni minden szakterületet az értékelés során, ami csak felmerülhet egy logó kapcsán, a kreativitástól a technikai kivitelezésen át a marketingértékig. Nyolc kategóriában lehetett nevezni (1. Monogram, betű, iniciálé, 2. Név, 3. Ikon, piktogram, szimbólum 4. Absztrakt, 5. Kabala, 6. Összevont, 7. Embléma, címer, 8. Dinamikus), így átfogó képet tudtunk adni a szakmán belül a műfajokról és az irányzatokról. A díjazottak között is nagy a szórás: vannak hetven év feletti, nagy múltú művészek, akik annak idején még tussal, csőtollal rajzolták meg az első munkáikat, és friss szemléletet hozó, kreatív huszonévesek is. Az értékelés pontozásos rendszerrel zajlott, így teljesen objektív volt, nem fordulhatott elő, hogy valaki a személyes kedvencét tolja előtérbe az értékelés során.

Könnyű volt támogatókat találni?

Péter: Nagyon szerencsések voltunk ezzel: akit megszólítottam az ötlettel, valamilyen formában biztos, hogy azonnal a kezdeményezés mellé állt, nem volt kérdés senki számára, hogy ez fontos ügy. Így például a főtámogatónknak a FUSION 4 Kft. csapatának és további támogatóinknak az Sz. VARIÁNS Kft.-nek, Prime Rate Zrt.-nek, Robert Feil Diamond Kft.-nek és a Digitalpress Kft.-nek is nagy köszönet. Nekik köszönhető, hogy a díjátadó és maguk a díjak  is különlegesek lettek. Az első három helyezett nemesfémből készült gyűrűt kapott, a többiek arany-ezüst-bronz hatású kitűzőt, természetesen díszcsomagolásban. Az oklevélhez mindenki maga választhatta ki, milyen formában szeretné kézhez kapni. Hálásak vagyunk Sára Ernőnek és a Magyar Művészeti Akadémiának is, hogy felkarolta ezt az eseményt, a díjátadóhoz ők biztosították a rendezvényhez méltó helyszínt.

Fontos szempont volt az is, hogy a végeredményt széles körben publikáljuk. Egyfelől azért, hogy a pályázaton induló művészek megkapják a megérdemelt figyelmet, másfelől pedig azért, hogy a nagyközönséget is edukáljuk kicsit, lássák, hogy mi az, ami valóban minőségi logó. Kategóriánként az első öt helyezett szerepel a Magyar Logó Díj 2024 című kötetben, ami megrendelhető a Magyar Tervezőgrafika – www.magyartervezografika.hu – weboldalán.

Nem lehetett kis munka mindezt összefogni!

Péter: Rengeteg időt és energiát igényelt. Én egy elmélyedő, művészi szemléletű alkat vagyok, és most olyan képességeimre volt szükség, amelyeket csak ritkán használok. Rengeteg szervezés, régi kapcsolatok mozgósítása és újak létesítése a cél érdekében, kommunikáció nagyon különböző karakterű emberekkel, adminisztrációs munkák, könyvszerkesztés… de minden perce megérte, látva a végeredményt!

Akkor a Magyar Logó Díj hosszabb távon akár hagyománnyá is válhat?

Péter: Sok minden forog a fejemben, többek között az is, hogy jó lenne mindezt nemzetközi szintre emelni. Az én logótervező karrierem szerencsésen alakult annak idején, hálás is vagyok érte, és szeretnék visszaadni a szakmának valamit abból, amit én kaptam. Nevezhetjük ezt hálának vagy talán küldetésnek is. Friss hír és remek visszaigazolás, hogy meghívást kaphatttunk, ezúton is hatalmas köszönet a tanszéknek és Kolcsar Zsoltnak a Romániai, Nagyváradi Partiumi Keresztény Egyetem, Művészeti Tanszék által rendezett Magyar Logó Díj 2024 könyvbemutató és kiállításmegnyitójára. Fantasztikus dolog, hogy elsőként külföldön kiállítás nyílik a pályázati munkák anyagából.

Kerényi Kata, Sign&Display magazin

 

 

- Hirdetés -

Sign&Display