A sign készítés és nagyformátumú nyomtatás magazinja

A sign szakemberek egyre öregszenek – Hol vannak az utódok?

A gyártóvállalatok tulajdonosaira hárul a felelősség

A Signs of the Times hasábjain számol be karrierjéről Eric E. Larssen, a Wagner Electric Sign Co. (Elyria, OH) Historic Theatre Marquee Division vezető tervezője: Pályafutásom elején gödröket ástam, betont öntöttem, vasbetont kötöttem, oszlopokat állítottam, létrára másztam, amikor még kevésbé biztonságosan rögzítették, átgyalogoltam a magaslaton található reklámelemeken, hogy kiakasszam a vezetékeket – hogy csak néhány dolgot említsek. Élveztem a telepítőkkel a közös munkát, és megtanulhattam egy projekt lebonyolításának trükkjeit.

Az akkor tanultakat ma is használom tervezői munkám során. Beépítek rövidítéseket és trükköket, hogy amikor a sign elem megérkezik a helyszínre, a csapat rögtön munkához láthasson. Nagyra értékelik a tervezésre szánt időmet, és mindent, amit a gyártósori munkások a kivitelezés során végeznek, hogy a telepítés zökkenőmentes legyen. De több probléma is kezdi felütni a fejét.

A szerelők munkája egyre nehezebb, mert egyre idősebb korosztályra hárulnak a feladatok. A daruk és szervizkocsik hatalmasat fejlődtek az elmúlt 20 évben, eközben a toborzási stratégiák egyáltalán nem.

Ezt csak a cégtulajdonosok oldhatják meg – a személyzet túlságosan elfoglalt a projektekkel. Teljes körű tervet kell kidolgozni szerelők és gyártók képzésére, különben teljes válsággal nézünk szembe.

Nemrég beszéltem két 60-as éveiben járó szerelővel, akikkel régen együtt dolgoztam, most pedig nyugdíjba mennének. Megkérték őket, hogy maradjanak, amíg a vállalat felvesz embereket, akiket kiképeznének. Több mint 40 éve vannak az iparágban, és rengeteg tudással bírnak – mégis a hosszú utazások és a fizikai munka idővel megviselik az embert. Nincs senki, akit betaníthatnának. Hónapokkal le vannak maradva a szerelési és karbantartási munkákkal, mert senki más nem ért az ő dolgukhoz.

Visszatérő téma a telepítést megkönnyítő felszedési pontok és támasztólapok kialakítása. Ezek segítik mind a szállítást, mind az acél beállítását. De a vezetőszögek, csúszók, csavaros rögzítési módszerek mit sem érnek, ha nincs, aki fel tudná állítani a reklámtáblákat.

A tulajdonosok és HR-esek panaszkodnak, hogy senki sem akar dolgozni, vagy nincs meg a készsége hozzá, vagy, ami a kedvencem: „Nincs, aki elég tapasztalt lenne ahhoz, hogy átvegye az ilyen projekteket.” A valóság az, hogy nem fogsz találni senkit – akárhogy is keresed. Embereket kell toborozni.

Némethi Botond, Sign&Display magazin

- Hirdetés -

Sign&Display