A partners Kft. komoly tapasztalattal rendelkezik a magyar nyomda- és csomagolóipar, valamint a sign és display ipar területén. Ratkovics Péterrel, a vállalat ügyvezető igazgatójával beszélgettünk a cég múltjáról, új perspektívákról és lehetőségekről.
Megbízható partner és meghatározó piaci szereplő
Vállalatunk 1990-ben alakult, a kezdetekkor alapvetően nyomdai előkészítéssel foglalkozott a Partners Kft., majd a kétezres évek elején fordultunk a csomagolás irányába. Részben azért, mert ekkor alakult meg az Esko, és mi e cég jogelődjének a képviselői voltunk. Ekkor kirajzolódott, hogy a csomagolástechnika egyre nagyobb teret hódít el. Ez részben a flexonyomtatásban, a nyomdai előkészítő (prepress) és más szoftvereken túlmenő digitális utófeldolgozásban is termékportfólió-bővítést jelentett. A cégünk filozófiája a megalakulástól kezdve, hogy profi termékeket képviselünk, forgalmazunk, amelyhez biztosítjuk a teljes szervizhátteret.
A sign és display piac a 2000-es évek elején kezdett kialakulni, és a digitális nyomtatás fejlődésével együtt növekedtünk. Az Esko Kongsberg digitális vágó asztalokkal indítottunk, majd különböző marógép-megoldások irányába bővítettük a palettánkat, az AXYZ CNC kanadai cég képviseletével. Jelenleg pedig olyan helyzetben vagyunk, hogy megtalálhatók nálunk a digitális vágó-, maróberendezések, amelyek ipari alkalmazásra is képesek – a szoftverkörnyezet pedig továbbra is az Esko-n keresztül érkezik.
Miközben a cég építésével foglalkoztunk, tettünk kisebb szakmai kitérőket, és 1997-ben néhány munkatársammal megalapítottuk a Pxp Első Magyar Digitális Nyomda Rt.-t, amelyet felvásárolt a Prime Rate Kft. 2003-ban. Ez a vállalat a mai napig egy jól ismert társaság Magyarországon.
Új távlat a csomagolóiparban
Az üzleti piac egyes szegmensei amortizálódtak, a nyomdaipar a kommunikáció és marketing digitalizációja miatt teljesen átalakult. Az általunk képviselt cégeknél láthattuk a változást, s ez inicializálta, hogy elinduljunk a csomagolástechnika felé. Tulajdonképpen egy új szakmát kellett megtanulnunk, mert az eddigi ismereteinkhez képest merőben más folyamatok érvényesültek.
Abból a szempontból szerencsénk van, hogy az ágazat vezetőit képviselhetjük Magyarországon – mint például az Esko, Kongsberg, AXYZ, Mark Andy és még folytathatnám a sort. Az Esko-nál maradva fontos megemlíteni, hogy szerteágazóan fedi le a piacot, a csomagolástervezéstől, nyomdai előkészítéstől egészen az utófeldolgozásig rengeteg szegmenst érint. Ebből kiindulva – bár szerénytelenül hangozhat – a lehető legjobb, legmodernebb technológiát kínáljuk. Az általunk képviselt cégek kiemelkedőek a maguk ágazatában, kiváló kapcsolatot ápolunk velük, és ennek az eredménye, hogy számos szegmensben befolyásolni tudjuk a hazai piacot.
Hatékonysági misszió
A gyártás kulcsa a hatékonyság. Már tíz éve misszióként kezelem, hogy a termelékenység nemcsak a gépeken múlik – azok bizonyos paraméterekkel képesek a gyártásra –, hanem a munka szervezésén is. A folyamatok kialakítására nagy hangsúly helyeződik, a szoftverek segítségével alacsony hibaszámmal, hatékonyan, rögzített adatokkal, automata rendszerrel ütemezhetjük a munkáinkat. A módszer alkalmazásával 30-50 százalékkal emelhető meg a gyártás hatékonysága, a gépek kihasználtsága. Mindez azt eredményezi, hogy az árak versenyképesebbé válhatnak, az árrések megmaradása mellett. Az Esko szoftvereivel kapcsolatban rengeteg pozitív visszajelzést kaptunk. A missziónk, hogy ezt a hatékonyságnövelő lehetőséget minél szélesebb körben megismertessük, hiszen hosszútávon kiemelkedő eredmények érhetők el általa.
A jövő zálogai
Az általunk képviselt cégek és gyártók berendezései figyelembe veszik az összes környezetvédelmi szempontot. Ebben a DuPont megoldásai élenjárók, de a többiek is kiemelkedők. Az alacsonyabb selejtszám rendkívül fontos tényező. A flexo gépek beigazításhoz ma 3-5 méter anyaggal dolgoznak, ezzel szemben régen 30-50 métert használtak el ugyanerre a folyamatra, és ez mind a szemétben landolt. Megjelentek olyan trendek is, amelyeknek köszönhetően a vállalatok ökológiai lábnyoma csökken, ebben nagy szerepet játszik a vegyszer- és veszélyeshulladék-mentesség.
A Papír- és Nyomdaipari Szövetség elnökségi tagjaként az oktatás támogatása mellett tettem le a voksom, ebben a partners Kft. szintén segít. Békéscsabán a Szent-Györgyi Albert Szakképzési Centrumtanműhelyét valamint több hazai oktatási intézményt patronálunk, a legkülönbözőbb oktatási projektekben bukkanunk fel szponzorként. A COVID-19 miatt kissé megtorpantunk, de folyamatban van egy nyomtatásszimulációs szoftver bevezetése a magyar intézményekben, ezen keresztül a felnövekvő nemzedék virtuális környezetben tanulhatja meg a különböző gépek kezelését
A koronavírust követően visszatér a lendület
Óriási előnynek tartom, hogy lehetőségünk van rendezvényekre, ügyfelekhez járni – a megszokott módokon új kapcsolatokat szerezni, vagy ápolni azokat. A pandémia nagy hátránya a személytelenné válás, ugyanis a képernyő előtt ülve nehezebb megérteni a másikat. A személyes találkozók informatívabbak, többet elárulnak a partners környezetéről, gondolkodásmódjáról. A fehér asztalos beszélgetések szintén hiányoztak, mert azok még oldottabbak tudnak lenni, és ez jótékony hatást gyakorol az emberi és üzleti kapcsolatokra egyaránt.
Szintén nagy probléma – ami részben a pandémia következménye –, hogy a gyártók alapanyag és szállítási nehézségekkel küzdenek. A tartalékok egy ideig kitartottak, ám a leállások utóhatásaként most kezd igazán begyűrűzni a hiány, miközben a világ újraindul.
Szemléletmódváltásra van szükség
A digitalizáció átitatja a nyomda- és a csomagolóipart is. Elég, ha csak a személyre szabott csomagolásokra gondolunk. A trend a jövőben pedig tovább fog erősödni, rengeteg lehetőség van még ezen szegmensekben. Magyarországon szemléletváltásra van szükség a legtöbb cégnél – főleg a kkv-knál. A hatékonyságot szem előtt tartva a minél jobban automatizált modell bevezetését szükséges megcélozni, így a folyamatokat pontosabbá, gyorsabbá és produktívabbá tehetik. A szemléletmódváltást sokszor a generációváltás hozza magával.
A 2000-es évek után alapított és a most feltörekvő cégeknél általában közgazdász szemléletű a vezetés. Sokkal sikeresebbek is, mert megfelelő marketingszemlélettel működnek. Míg régebben ajánlások útján szerezték a legtöbb ügyfelüket a vállalatok – elterjedt róluk, hogy jól tudnak nyomtatni – ma ez már nem elég, komplexebb, proaktívabb módszerekre van szükség.
Némethi Botond, Sign&Display