A koronavírus járvány nyertese az e-kereskedelem
Miközben a koronavírus miatti szigorú karantén intézkedések eredményeként a gazdaság szinte teljesen leállt, a kialakult helyzet sebességváltásra késztette az online kereskedelmet. Az új vásárlók megjelenése és a karácsonyi szezont idéző csomagszámok óriási lendületet adtak az e-kereskedelmi piacnak. Ez a tendencia egyre több céget késztethet arra, hogy direkt textil nyomtatási vállalkozása számára online shop felületet hozzon létre.
Globális és hazai statisztikák A Statista forrásai alapján az e-kereskedelem példátlan növekedést produkált a vírus idén tavaszi első hullámának ideje alatt: 10 évvel ezelőtt Nagy-Britanniában az online értékesítés csupán 5,1%-át tette ki a teljes kereskedelmi forgalomnak, míg várhatóan 2024-re 30%-os részesedést fog szerezni. 2019-ben az e-kereskedelem világszintű forgalma 3,53 billió USA Dollár volt a Covid krízist megelőzően – és a várakozások alapján 6,54 billió dollárra növekszik 2022-re. A GKI Digital májusi online kiskereskedelmi gyorsjelentése szerint hazánkban az online áruházakban március közepe óta tapasztalható többletforgalom jellemzően három különböző vásárlói magatartás eredménye:
1. Átterelődés: a megnövekedett kereslet nagy része a hagyományos üzletekből csatornázódott át.
2. Előrehozott költés: a forgalom másik része tervezett, de előrehozott vásárlás: ide tartoznak a szórakoztató elektronikai cikkek, illetve a normál esetben jellemzően csak a tavasz végén beinduló otthon-kert-barkács termékek iránti kereslet is érezhetően emelkedésnek indult már márciusban.
3. Extra költés: Természetesen volt egy olyan része is a vásárlásoknak, amely valójában pluszt jelentett, mert ha nem jött volna a járványhelyzet, nem kellett volna megvásárolni (ilyenek például az otthoni munkához kötődő számítástechnikai eszközök).
Több mint 50 ezer új, kezdő online vásárló másfél hónap alatt A GKI Digital mérései szerint a járvány eredményeképp március közepe és április vége közötti másfél hónap során – csupán a termékrendelések tekintetében – több mint 50 ezer új vásárló jelent meg a magyar online kiskereskedelmi piacon, ezzel az aktív online vásárló, felnőtt lakosság száma már eléri a 3,35 millió főt. A bővülés mértékét érzékelteti, hogy 2019-ben 8 hónap alatt nőtt organikusan ilyen mértékben az új belépők száma, mint most a járvány hatására alig másfél hónap alatt.
21,4%-os piacbővülést hozott az első negyedév Bár a koronavírus csak március második felében tört be a magyar lakosság hétköznapjaiba, az online kiskereskedelem első negyedéves eredményei három hónap alatt mintegy 9,9 millió belföldi rendelést teljesítettek, bruttó 149,6 milliárd forint értékben. A piac egészére nézve ez rendelési számban 15,9%, míg értékben 21,4%-os bővülést jelent 2019 első három hónapjához viszonyítva. A magyar online piac szerencsésnek mondható: több európai országgal ellentétben, a magyar kormány nem függesztette fel az online kiskereskedelmet, így a szektor bővülése a második negyedévben még látványosabb lehet. A GKI Digital várakozásai szerint ez akár rekord közeli, 34-35%-os bővülést is jelenthet az áprilisi–júniusi időszakban.
Nyomtatással készülő egyedi divat termékek online értékesítése
A nyomdaipar egyik sokat emlegetett fejlődési területe a direkt textil nyomtatás, amely lehetővé teszi egyedi grafikával ellátott, személyre szabott termékek gyártását kis szériában, akár egy darabtól. Ehhez a gyártási folyamathoz remekül illeszkedik a termékek online shopon keresztüli értékesítése, ahol a megrendelő kiválasztja ruhadarabot, annak színét, méretét, illetve feltöltheti akár saját grafikáját, amelyet viszont szeretne látni rajta. A megrendelés aztán bekerül a munkafolyamatba és a megrendelő akár egy napon belül személyesen veheti át a készterméket, vagy futárszolgálattal házhoz is kérheti annak szállítását.
Milyen hatást gyakorolt a Covid-19 a divatiparra?
A nemzetközi adatok szerint a járvány hatása nagyon erőteljes. Az USA kimutatásai szerint 1992-ben a ruházati ipar forgalma 10 milliárd dollár volt az Egyesült-Államokban. A 2008-as válság idején a forgalom 18,7 milliárd dollárról 16,5 milliárdra csökkent. 2020-ban ez a mutató a 2019 decemberben mért 22,6 milliárd dollárról 2,8 milliárd dollárra esett vissza, majd 8,6 milliárdra javított július közepéig.
Jó hír azonban az egyedi ruházati termékeket gyártó cégek számára, hogy a sportruházati termékek online értékesítése a tavalyi évhez képest áprilisban 114%-os, míg májusban 216%-os eredményt produkált, amely egyben azt is jelenti, hogy a Covid-19 válság egyben lehetőséget is hordoz magában az egyedi ruházati termékek online értékesítésének területén.
Az e-kereskedelem robbanásszerűen növekszik – a személyre szabott gyártással egyidejűleg. Mi ennek a fejlődésnek a motorja?
A mostani krízis még a legnagyobb divatmárkákat is arra kényszerítette, hogy gyorsan alkalmazkodjanak a kialakult körülményekhez. Tisztán látható, hogy aki lehetőség szerint képes automatizálni a gyártási munkafolyamatát, és megfelelő online üzletet alakít ki, az a cég óriási mértékű növekedésre képes. Azok a cégek, amelyek már eleve digitális működésre rendezkedtek be, gyorsan és rugalmasan képesek alkalmazkodni a feltételekhez és képesek megfelelni a piac által támasztott igényeknek. E tendencia alapján pedig az online boltok lehetnek ennek a válságnak az igazi nyertesei még hosszútávon is.
A személyre szabott gyártás kiváló technológia az e-kereskedelem számára. A vevők egyedi termékeket akarnak vásárolni a sport, divat, de még a munkaruházat terén is. Az online értékesítés terén azok a platformok a nyerők, ahol a megrendelők 3D tervező segítségével gyorsan és egyszerűen megtervezhetik és megrendelhetik az általuk vásárolni kívánt terméket – amelyet aztán egy megfelelő gyártási munkafolyamat rövid időn belül képes kivitelezni.
Milyen gyártási technológiákat kell alkalmaznia ennek a szektornak a megfelelő gyártási folyamat kiépítéséhez? Nos, ez egy nagyon komplex kérdés. Egyvalami biztos, az egyedi textil termékek gyártásához kiváló megoldásokat kínálnak az alábbi márkák a direkt textil (DTG) nyomtatás területén:
Polyprint TexJet echo²
Az új TexJet echo² nyomtató számos új és kibővített funkcióval és fejlesztéssel ideális választás olyan start-upok és kisebb vállalkozások számára, akik be akarnak szállni a gyorsan növekvő DTG piacra.
A TexJet echo² 3 pl-es cseppméretének köszönhetően pontos, részletgazdag, fotó minőségű képeket nyomtat, így az elkészült póló, vagy rugdalódzó kitűnik a többi közül. A Dupont ARTISTRI® festékek tovább növelik a nyomatminőséget, egyértelmű versenyelőnyt biztosítva a felhasználóknak.
A nyomtató két festékkonfigurációval érhető el. A CMYK+W kiépítés rugalmas megoldás, mind a fehér, mind a sötét textileknél remek eredményt ad. A dupla CMYK pedig világos textileknél nagyon magas nyomtatási sebességet tesz lehetővé.
A nyomtató használta nagyon egyszerű. Az alapanyag betöltése gyors, legyen szó pólóról, gyermekruháról, vagy akár egy cipőről. A nyomtatóasztal automatikus magasságállítással rendelkezik, így garantáltan elkerülhető a gyenge nyomatminőség, vagy a fej sérülése. A mágneses rögzítésű asztalok egy mozdulattal cserélhetők, így a beállás egy új termékhez pillanatok alatt elvégezhető. A kijelzőn automatikusan megjelenő útmutató üzenetek tovább egyszerűsítik a kezelő dolgát.
A TexJet echo² nyomtatóhoz tíz, könnyedén cserélhető, mágneses rögzítésű pólónyomtató tálca rendelhető, változatos formákban és méretekben a 15 x 15 cm-től egészen a 41 x 60 cm-ig – állítható keret rendszerekkel, amelyek a vékony és vastag szövetanyagokat egyaránt egyenletesen simán tartják a megfelelő nyomtathatóság érdekében. A tálcák között elérhető cipő nyomtatásához használható felület is, így ezzel a termékkategóriával is bővíthető a kínálat. Sőt, egy speciális rögzítő rendszernek köszönhetően a tálcákat egy hagyományos szitanyomó gépre is fel lehet tenni! Így például nagyobb mennyiségű fehér alányomást igénylő munkáknál a fehéret a szitanyomó gépen, míg a színeket a TexJet echo2 gépen nyomtathatjuk.
Kornit Storm HD6
A Kornit Storm HD6 azoknak készült, akik a nyomtatási minőségben nem akarnak kompromisszumot kötni. Az 1200 dpi-re növelt felbontás tökéletes nyomatképet ad, a 16 darab Spectra nyomófej, illetve a CMYK + WRG színkonfiguráció tovább növeli a nyomatminőséget és a megbízhatóságot. A Storm HD6 rendszerrel készült nyomatok tapintása kiváló, szó sincs a régről ismert gumiszerű érzésről, amely miatt sokan ódzkodtak a nyomtatott pólók viselésétől.
Robusztussága, illetve a 4 literes tintakiszerelés egyértelműen az ipari nyomtatók közé juttatja a Storm HD6 rendszert, nem beszélve az integrált párásító és tintakeringető megoldásról.
Kornit Presto – tekercses DTG nyomtató
A Kornit Presto egyedülálló megoldást ad a divatipar és az lakás dizájn kihívásaira. A tekercstextilek nyomtatására fejlesztett berendezés 180 cm szélességben nyomtat, és akár 15 mm vastagságú anyagra is tud dolgozni. Nyomtatási sebessége elérheti az óránkénti 450 négyzetmétert, ami biztosítja a legrövidebb határidők teljesítését is. Ez a kiemelkedő termelékenység annak köszönhető, hogy a Kornit Presto, hasonlóan a többi Kornit DTG nyomtatóhoz, nem igényli a textilek specilális elő- és utókezelését, így nyomtatott textil azonnal kész a feldolgozásra.
A NeoPigment™ Robusto tinták nagyon jó tartósságot adnak, a CMYK + WGR színcsatornák pedig a tökéletes színhűséget nyújtanak, így a nyomtatott textilek megfelelnek a divat- és bútoripar elvárásainak.
Természetesen mind a Polyprint, mind a Kornit nyomtatókkal készített termékek megfelelnek a vonatkozó előírásoknak – Oeko-Tex 100, Global Organic Textile (GOTS), American Association of Tectile Chemists & Colorists (AATCC) – ezért már 0 éves kortól viselhetők!
Milyen módon tudjuk tovább javítani a vásárlói élményt, és jobban aktivizálni a vásárlókat?
Az online boltok nagy előnye lehet, ha olyan felületeket alakítunk ki rajtuk, ahol a vásárló kiemelten fontosnak érezheti magát. Ezt a virtuális VIP élményt erősíti például a privát próbafülke, a személyes avatar, a termékek virtuális felpróbálhatósága, és az augmented reality. Mindezen technológiák erősítik a vásárló bevonását, és növelik az értékesítés számait. A vásárlók több különféle csatornán való elérése erősíti a személyes kötődést, márkahűséget, és bizalmat épít. Ezek az eszközök nagyon fontos elemei a közeljövő internetes áruházainak. Sign