Sokan a mai napig nem akarnak saját logót

Szinte hihetetlen, de még mindig találkozni olyan ügyfelekkel, akik csak igényes jármű- vagy üzletfeliratozást szeretnének, ám csípőből elutasítják, ha szóba hozod nekik, hogy „kell egy logó”, vagy „kellene egy új logó”. Persze a 8-10 évvel ezelőtti állapothoz képest már jóval kevesebben vannak, de akadnak makacskodók. Hogyan kell meggyőzni őket? Íme, néhány hasznos ötlet!

Még a legkapósabb grafikusok is szembetalálhatják magukat olyan cégvezetővel, aki csak feliratozást szeretne. Az első lépés az, hogy meg kell érteni az észjárását: vajon mit is szeretne valójában? Persze több vásárlót, nagyobb forgalmat – és tőled várja, hogy valamilyen konkrét képet adj az üzletéről. Ehhez – és oly sok máshoz – logó kell. Erre általában azzal vághatnak vissza, hogy:

  1. Eddig senki más nem mondta.
    Hm, és vajon miért nem? Például a járműfóliát készítő nyomda dolgának tekinti, hogy ezt számonkérje rajta? Az ő feladata a megrendelt felirat legyártása. Ezért kapja a pénzét, nem pedig a marketingért, így nem is érdekli, hogy néz ki a végeredmény – logó nélkül.
  1. És te mitől vagy olyan különleges?
    Ennek az ügyfélnek még soha senki nem szólt, hogy nem elég hatékony a vállalkozásának megjelenése, mert nem is mások dolga, hogy törődjenek vele, hanem az övé. Úgy tudsz a bizalmába férkőzni, hogy a javaslataiddal szemlélteted: segíteni tudod a növekedését. E nélkül tulajdonképpen csak végrehajtod a kérését, amit Gipsz Jakab is megtesz helyetted, szóval nem látod többé.
  1. Az üzletem évek óta sikeres ugyanezzel a logóval.
    Identitásválsággal küszködő ügyfél, csak éppen nem tud róla. Azért nem, mert … lásd az egyes pontot. Persze nem érkezik senki azzal, hogy tudja: a gyenge megjelenés fogja vissza a forgalmát. Erről neked kell szólni, csak éppen nem fölényesen! A helyes megközelítés: „Lenyűgöző milyen eredményeket ért el ezzel a logóval, de képzelje, mire lenne képes, ha még pontosabban céloznánk meg a vevőit.” Érdemes még számszerűsíteni is: egy átfogó branding elkészítése után azonnal 5-10 százalékos növekedést kell érzékelnie.
  1. Hú, ennyi pénz csak egy logóért?!
    Ez egy kisvállalkozás számára átlagosan pár százezer forint lehet. Sok lenne? Mutasd meg a Nike pipáját. És különben is: a tapasztalatok azt mutatják, hogy grafikusként el kell kérned a munkád árát, mert több logót értékesít az, aki 500 ezer forintért dolgozik, mint az, aki tizedennyiért összedobja. Vezesd le az ügyfélnek, hogy évekre lebontva mennyibe kerül neki a megélhetését jelentő üzlete pontos, professzionális azonosítása! Ha egy logót akár tíz évig is használ, mindössze évi ötvenezret fizetett érte. Ennyiből a havi telefonszámlája sem jön ki.

Gábor János, Sign&Display

Forrás: SignCraft

Illusztráció: LogoDesign