Kőkorszaki alapanyagfelhasználás – 21. századi nyomdatechnika

Különös házasság...

Tizenegy évvel ezelőtti megalapításakor egyetlen egyszínnyomású tamponnyomógéppel mintázták természetes alapanyagú ajándéktárgyaikat a pécsi Kereszt-Média Kft-nél, ám a különös alapanyag felhasználásnak köszönhetően (építőipari kő, fenyőágakból vágott faszeletek és az alapos válogatáson átesett folyami kavicsok) turisztikai termékeikkel, hűtőmágneseikkel szinte berobbantak a magyar piacra. A hazai várak és kastélyok nagy részében mondhatni udvari beszállítónak számítanak, s hogy piaci pozícióikat e rangos körben megőrizhessék, 2019-ben egy nyertes prototipus fejlesztési pályázatuknak (GINOP-2.1.7-15-2016-02551) köszönhetően a korábbi technológiai megoldásoknál is merészebbet léptek. Mostanra elmondható, hogy a kőkorszaki alapanyagfelhasználás házasítása a 21. századi nyomdatechnikával sok-sok kísérletezés után, de eredményre vezetett, s egyben Covid-ellenállóvá tette a vállalkozást.

A teljesen újszerű nyomdatechnológiai megoldásokkal olyan természetes alapanyagú ajándékszetteket alkottak, melyek piacra vitelével egy magasabb értékkategóriában tudták pozícionálni a céget az ajándéktárgy piacon.

Célunk megvalósítása érdekében a következő munkafázisokon kellett sikerrel túljutni kollégáinknak-emlékezett vissza Balog Nándor cégvezető a pályázat megvalósítási időszakára:

Elsődleges volt a nyomtatók tulajdonságainak megismerése. Az UV-direkt nyomtatásban,  és a lézervágásban, gravírozásban rejlő lehetőségeket alaposabban tanulmányoznunk kellett, különös tekintettel a természetes anyagokon való alkalmazásukra. Miután a megfelelő gépeket sikerült kiválasztanunk, kísérleteket folytattunk további természetes alapanyagok formázásával és megmintázásával. Mivel korábbi piaci sikereinket éppen a természetes alapanyagok használata és azok bátor, talán mások számára szokatlan megformázási, megmintázási megoldásai alapozták meg, úgy véltük ezen az úton kell tovább haladnunk. Újabb építőipari és kertészeti, faipari anyagokat vontunk be a gyártási kísérletekbe, melyek egy része (például a fenyőfakéreg használata) zsákutcát jelentett, míg a tölgy és nyír rétegelt lemezek használata új lehetőségeket nyitott meg számunkra a termékfejlesztés területén.

Az ötletekben, eredendően új elképzelésekben a beszámoló alapján úgy tűnik nem volt hiány. De mert műszaki, technológiai értelemben talán ismeretlen területekre tévedhettek kollégáikkal, időnként úgy érezhették, szükséges lehet némi szakmai támogatás…

Számunkra a projekt megvalósításának legizgalmasabb szakaszát a gépek, eszközök beszerzése és üzembe helyezése volt. Ebben a folyamatban beszállítóink (a Mutoh UV-direkt nyomtatót szállító Eurojet, a lézervágót, gravírozót és fiber-lézert szállító Caxtool, valamint a telephelyünkön tamponnyomó gépünket üzembe helyező Tampon-Mix Kft) tapasztalataira, odaadó szakmai segítségére folyamatosan számíthattunk.
A gépek beüzemelését követő napokban már önállóan végezhették a prototípus előállítási kísérleteket kreatív csapatunk tagjai.

A természetes alapanyagok nyomtathatóságának, felületi festhetőségének biztosítása okozott időnként némi fejtörést?

Bizony igen gyakran, hisz ezekkel a durvább, egyenetlenebb, porózusabb  felületű anyagokkal akár többmilliós kárt is okozhattunk volna az új gépekben, nyomtatókban. A projekt ezen szakaszában a különböző természetes anyagok felületkezelési eljárásait (csiszolás, alapozás, por-, szálka- és szilánkmentesítés) kutattuk, részben már korábbi tapasztalatainkra is építve. Valamennyi kísérletbe vont anyagnál első számú szempont volt, hogy a felületkezeléseket követően éles, megfelelően kontúros nyomtatási kép alakuljon ki a felületen, úgy hogy közben ez a felület megőrizze természetes hatását.  Ebben a szakaszban vizsgáltuk a mintázás után használható zárórétegek (pl. lakk) alkalmazását az ajándéktárgyak mintázott felületén. Mind esztétikai, mind pedig a minta tartósságának szempontjából, de a gazdaságossági szempontokat is figyelembe kellett vennünk.

A nyomtató gépek, lézervágó és gravírozó gépek összehangolása az említett gazdaságossági szempontból is kiállta a próbát?

A projekt utolsó negyedében végzett folyamatos próbagyártások során bebizonyosodott, hogy a rendszerben lévő gépek gyártási kapacitásuk alapján is jól összehangolhatók. A megfelelő gyorsaságú lézervágó egyidőben képes kiszolgálni mind a lézergravírozó, mind pedig a tamponnyomó és az UV direktnyomtató alapanyag-igényeit. A lézervágással kialakítható számtalan forma, valamint a különböző technológiáknak köszönhető nyomtatási képgazdagság alapján elmondható, hogy kreatív csapatunk szinte korlátlan lehetőségek birtokába jutott. Az új technológiák bevezetése grafikusaink számára is teret adott a kísérletezésnek. Nagy kérdés volt például, hogy szabad-e egy festmény képével teljesen befedni a kőlapot, vagy a minta grafikai körbevágásával el kellene érni, hogy az ajándéktárgy alapfelületeként szolgáló kőlap vagy éppen falap megmutathassa anyagának természetességét.

Természetes anyagoból készült termékeket egyre inkább értékelik a vásárlók, mindezt az elmúlt két évben a pandémia miatti lezárások ellenére sikerül a Kereszt-Média Kft. vezetőinek, értékesítőinek megtapasztalniuk?

Az új technikáknak köszönhetően ajándéktárgy kínálatunk tovább gazdagodhatott. Korábbi alaptermékeink (kő- és fa hűtőmágneseink, mintázott kavicsaink) most már sok színben pompázhatnak és további termékeket is fejlesztettünk, hogy létrejöhessen a megálmodott, természetes alapanyagokból, változatos mintázással, ezek eredendően új kombinálásával készülő ajándékszettünk. Ebben a folyamatban megszülethettek antik hatású faképeink és mini festőállványra helyezhető kőképeink. Egyszínű grafikus tamponnyomattal, valamint festményszerű, színes változatban is, hogy a többi ajándéktárggyal együtt változatos összeállításban ajándékszettet alkothassanak. Már csak a díszdobozkákat kellett hozzájuk megálmodni. Több változatban is összeállíthattuk a teljesen természetes anyagokból készült ajándékszettjeinket. Készült többek között ünnepi (karácsonyi) változat, készült a fesztiválokat megcélzó ajándékszett (pl.: Busó-járás), készült turisztikai változat (pl. a Budapest-kollekció), összeállítottunk egy céges változatot, valamint egy Valentin-napi „meglepi” szettet is. Mindezeket széles partneri körünkben (Várak, kastélyok, Nemzeti Emlékhelyek, Nemzeti Parkok ajándékboltjai) teszteltük is, és a visszajelzések alapján megerősítést kaptunk arról, hogy jó úton járunk. Az új ajándékszettek külpiaci fogadtatása is pozitív volt.

Sign&Display reklámdekorációs magazin