Prototípusfejlesztés a textilemblémázási eljárásban

A pécsi székhelyű Bolko Bt. a GINOP-2.1.7-15-2016-02513 sz. „Prototípusfejlesztés a Bolko Bt-nél” című projekt keretében, sikeresen fejlesztett ki egy újszerű textilemblémázási eljárást.

A Bolko Reklám 1999-ben kezdte meg működését, fő tevékenysége reklámtermékek és textilek emblémázása volt, majd 2009-ben tovább bővült a portfólió, s a reklámdekoráció mellett teljeskörű nyomdai szolgáltatásukat is elindították. Saját üzemmel rendelkeznek, ahol különböző technológiák alkalmazásával gyártják az egyedi termékeket, azaz szita- és tamponnyomással, gravírozással, gépi hímzéssel és UV nyomtatással.

Cél: a tökéletes végeredmény megteremtése

„Amióta szitanyomással foglalkozunk, azóta érdekelnek minket az ebben rejlő lehetőségek” – mondja Bolkovics László, a Bolko Promotion ügyvezetője. „A szakmai fejlődésünk eleinte a festékgyártó vállalatoktól függött, amely korlátozta az előrehaladásunk ütemét. Az elmúlt időszak kutatás-fejlesztési projektje meghozta számunkra a kívánt áttörést, ugyanis jelenleg számos egyedi recept előállítására vagyunk képesek, amelyeket a folyamatos gyártási eljárásba be tudunk illeszteni, ezáltal hatékonyságban és minőségben is javulhattunk. Több mint ezer tesztet végeztünk a festékalapokkal, különböző pigmentekkel, illetve egyedi adalékok hozzáadásával, amelyekből a megfelelő konzekvenciát vonhattuk le.”

A tökéletes végeredmény megalkotásában különböző változók játszanak rendkívül fontos szerepet. A pigment és festék aránya, illetve fajtája, a keverési sebesség, a páratartalom, a hozzáadott egyedi adalékanyag mennyisége, a szitaszövet sűrűsége, az emblémázási, nyomási erő, az emblémázási technológia, a hőrögzítés, az alapanyagok kiválasztása, valamint a technikai sorrend kiemelt funkcióval bírnak.

Az innováció nem állhat meg

„A kutatás-fejlesztés által nemcsak jó eredményeket értünk el, hanem rákaptunk az innováció ízére, s tovább folytatjuk a munkát ezen a területen. A kutatócsapatunk szakmai kihívásként élte meg ezt az időszakot, ugyanis az eredmények rendkívül motiválóan hatottak. A jövőben minél több partnerünknek fogjuk ajánlani az egyedi emblémázási eljárásunkat, hiszen ezáltal gyorsabban és jobb minőségben juthatnak a megrendelésükhöz” – magyarázza Bolkovics László.

A Bolko Promotion bekerült a Magyar Multi Programba. Ennek során az eredményesség mellett az innovatív termékek meglétét is vizsgálták. A fejlesztésnek köszönhetően megemelkedett a megrendelések száma a speciális emblémázási eljárásokra, már nemcsak textilekre, hanem különböző reklámtermékekre – például esernyőre, táskára és más nyomdaipari termékekre – is kerülnek egyedi emblémák.

Újdonságok a folyamatok területén

Olyan egyedi pigmentanyagokat kerestek, amelyek megfelelnek a szitanyomás technológiájának, a szemcseméretük a szitaszöveten átnyomható és festékbázisba keverhető. A vizsgálat során azt kutatták, hogy a vegyítés során mennyire tartják meg a speciális tulajdonságukat, mennyire vegyszerállók, valamint milyen allergén anyagokat tartalmaznak. A festékbázisok kialakításánál a kellemes tapintási érzet biztosítása mellett a mosásállóság, illetve a rugalmasság volt az elsődleges szempont. A pigmentek és a festékbázisok egyesítésénél az arányokra óriási hangsúly helyeződik, ebben az esetben a leglátványosabb megoldást kellett előirányozni, valamint az optimális keverési sebesség és idő megtalálását. A folyamat során a nyomtatási technológia is fontos szerepet játszik, a gépeknek és az informatikai háttérnek köszönhetően többféle emblémázási eljárást alkalmaztak. A szabásminták előkészítésénél a számítógép előre megtervezi a sablonokat, a nyomtatási technológiák függvényében először nagyobb szabványok készülnek, amiket az emblémázást követően eredeti méretre szabnak, majd csak ezután indul el a varrási folyamat.

Némethi Botond, Sign&Display magazin