Kihasználatlan figyelemfelkeltő speciális tinta- és toneropciók

A Taktiful/WhatTheyTh!nk „2023 Specialty Digital Ink and Toner Embellishment Study” című, nemrégiben készült tanulmányának néhány kiemelt pontja megmutatja, hogy a digitális nyomdák hogyan hozhatják ki a legtöbbet a speciális tinta- és toneropciókból, valamint rámutat arra, hogy a felhasználók hogyan használhatják ki a díszítések szélesebb univerzumát.

De miről is beszélünk pontosan? A technikáknak és technológiáknak sokféle neve van – a „díszítés” és a „feljavítás” a két leggyakrabban előforduló elnevezés, az analóg és digitális eljárások széles skáláját foglalják magukban, mint például a fólia- és fémes hatások elképesztően sokféle változata, a dombornyomás, laminálás, stancolás, lézeres maratás, doming és a digitális „díszítések” sokasága, amelyeket talán a Scodix, az MGI, a Kurz és mások gépei példáznak a legjobban. Ezek közül néhány a legmodernebb befejező technológia közé tartozik. Ebben a cikkben elsősorban a digitális „díszítésekkel” foglalkozunk a What They Th!nk cikke alapján, pontosabban a „speciális festék- és toner-képességekkel”, ami a digitális nyomdagépen az ötödik szín opcióval történő díszítések és javítások hozzáadását jelenti.

A What They Th!nk korábbi felmérése alapján a díszítés iránti kereslet kevésbé magas, mivel a tervezés és gyártás vélt nehézségei határt szabnak a beruházásoknak. Másrészt ezeket a megoldásokat „túl jónak” tartják, azaz a prémium márkákkal azonosítják, mint például a Rolex vagy a Godiva.

A kutatás szerint digitális nyomdák az alábbiak esetében alkalmaznának valamilyen díszítési opciót:

  • Esküvői ipar
  • Képzőművészet
  • Kis csomagolások
  • Képeslapok
  • CMYK digitális munkák helyettesítése PMS munkákkal
  • Statikusan tapadó fogyasztói matricák
  • Meghívók
  • Igazolványok/Backstage passok
  • Üdvözlőkártyák
  • Speciális csomagolások
  • Márkavédelem
  • Biztonsági üzleti alkalmazások
  • Rendezvények
  • Naptárnyomtatás
  • Pantone színek nyomtatása
  • Tiszta piros fluoreszkáló tinta
  • Irodaszerek

Azaz voltaképpen a díszítésnek nem kell kizárólag a prémium márkák és alkalmazások hatáskörébe tartoznia.

A nyomdaipari vállalkozások elsősorban azért építettek be speciális tinta- és tonerfunkciókat, hogy ez profitot hozzon, de a vásárlói igények is szerepet játszottak. És bár a felhasználók általában elégedettek a speciális tinta- és tonermunkák jövedelmezőségével, az értékesítéssel kevésbé elégedettek – így több értékesítési és marketingtevékenységre van szükség ahhoz, hogy ezek a munkák a lehető legjövedelmezőbbek legyenek. Végső soron a lehetőség abban rejlik, hogy a nyomtatási mintákat az ügyfelek orra alá toljuk.

Némethi Botond, Print&Packtech