Hová tűntek a reklámdekorációs szakemberek?

A BKSzC Kozma Lajos Faipari és Kreatív Technikum tanórán kívüli foglalkozásán járva arra kerestük a választ, hogy mennyire felkészülten hagyják el a gyerekek a dekoratőrképzést, és hogyan lehet hatékonyan támogatni a pályakezdésüket. Különösen izgalmas kérdés ez egy olyan szakterületen, ahol évek telhetnek el két ugyanolyan vagy hasonló technikát igénylő megrendelés között, így nagyon fontos a kiterjedt, alapos anyagismeret.

Minden készség fejleszthető

„Azt látom, hogy ez a fajta munka, a reklámdekoráció, nem nagyon jelenik meg az oktatásban” – tűnődött el kérdésünkre Halasi Anna, a Graphix Trade Kft. értékesítője, aki szerint nem is kell ennél távolabb keresni a szakemberhiány okait. A maga részéről tiszteli azokat a cégeket, akik a más területről vagy pályakezdőként érkező dolgozókat felveszik, majd kiképzik őket a dekoratőri feladatokra. „Ezzel persze maguknak is jót tesznek, miközben megteremtik az új generáció jövőjét; és ez egy nagyon jó szakma” – szögezte le.

Elárulta, hogy a tanároktól és előadóktól szokatlan módon egy csomó kellékkel, valamint a cégük által forgalmazott fóliákkal megpakolva érkezett a foglalkozásra, mert minél hatékonyabban akarta demonstrálni egyrészt az anyagok sajátosságait, másrészt pedig azt, hogy mennyi mindent lehet kezdeni velük. Ennyi eszköz még az amúgy gyakorlatorientált iskolában is szokatlan látvány, viszont Anna úgy volt vele, hogy jobb így, mintha rajzolna, mert azt bevallottan nem tud, viszont egy sniccerrel bármire képes – mesélte nevetve. Hozzátette: a fóliatípusok bemutatója különösen hasznosnak bizonyult, lévén technikumi körülmények között nem igazán találkoznak a gyerekek modern reklámhordozókkal. Ez a tény még érdekesebb, ha belegondolunk: a középiskolások igazából fiatal felnőttek, akik néhány hónapon vagy éven belül megjelennek a munkaerőpiacon – és alig találkoznak alapanyagokkal.

Mégis inkább a pályakezdő kell?

Halasi Anna prémium minőségű 3D fóliával toppant be a foglalkozásra, hiszen meggyőződése, hogy ezzel a legjobb gyakorolni, viszont beszélt más, napi használatban lévő anyagokról, és bemutatta a betűvágás előkészítését, folyamatát, szakmai trükkjeit. Ennek komoly hasznát veszik, hiszen „egy dekorációs céghez kerülve az első pillanattól kezdve szükségük lehet rá” – fejtegette. Anyagismeret nélkül ugyanakkor nem tudják, hogy egy adott megrendeléshez miből és mennyire van szükség, ergo megcsúszhatnak a feladattal, sőt, kárt is okozhatnak a munkahelyüknek vagy saját vállalkozásuknak. Ez a jelenség – bármennyire különös – napi szinten okoz problémákat a reklámdekorációs ágazatban, tehát sokan dolgoznak – akár évek eltelte után is – megfelelő anyagismeretek nélkül.

„A gyakorlati tudást többféleképpen el lehet sajátítani: egyrészt figyelni kell arra, amivel dolgoznak, majd online is érdemes utánaolvasni. Ez nem lehet gond, hiszen a gyártók mindig feltöltik valahová az anyagok technikai tulajdonságait és leírásait.” Hozzátette: persze elég változatos módon állnak hozzá a cégek ahhoz, hogy milyen felkészültségű dekoratőrt szeretnének felvenni. „Vannak, akik teljesen pályakezdőt szeretnének, hogy a saját ízlésük szerint formálják, míg mások nem akarnak bajlódni a kineveléssel. Ennek persze vannak kockázatai, például az, hogy hiányos, elavult vagy torzult tudással rendelkező kollégát vesznek fel.”

A szakember keze alatt már jó néhány új munkatárs megfordult, és rendszeresen megtörtént, hogy az illető kitartóan bizonygatta a tapasztalatait, miközben rossz berögződések tömegével dolgozott, és csak nagyon nehezen volt képes elengedni a hibás rutint. Kérdésünkre kifejtette: a pályakezdők esetében is érdekes kérdés, hogy ki alkalmas, hiszen ez csak a gyakorlatban derül ki. Amikor a szakmai utánpótlás motivációjáról kérdeztük, megjegyezte: nem feltétlenül optimista, hiszen egyrészt kevesen választják a dekoratőri pályát, másrészt kedvüket szegheti, hogy szolgáltató szegmensbe tartozó szakmaként aligha lehet kizárólag hétköznapi, nyolctól négyig tartó munkaidőre számítani.

Sokféle karriert indíthat be egy dekoratőrképzés

„Dekorációs vonalon ez volt az első ilyen előadásunk” – árulta el Gesztes Ágnes művészeti pedagógus, hozzátéve: a Kozma Nap alkalmából rendszeresek a hasonló programok, de a Halasi Annával töltött délután mindenképpen eltért a megszokottól. Azért volt hálás a lehetőségért, mert ugyan folyamatosan kapnak különböző anyagmintákat különböző cégektől, a profi felhasználást biztosabb kézzel mutatja be egy, a Graphix Trade Kft.-hez hasonló vállalat munkatársa, mint a pedagógusok, akik ráadásul elég szűkös órakerettel gazdálkodhatnak. „Itt olyan szakmai tapasztalatok is előkerültek, amelyekkel igazán csak az találkozik, aki évek óta, napi szinten ezzel foglalkozik.”

Megemlítette, hogy nem sokkal Anna után két grafikus és egy lakberendező is ellátogatott a technikumba. Utóbbi szerepe azért különleges a tanmenetben, mert maga is a Kozmában végzett, ám itt azóta jogszabályi változás miatt megszűnt az iskolarendszerű lakberendező képzés, és helyette bevezették az általánosabb dekoratőrképzést.. Pedig a pályája kifejezetten ígéretesen alakul: a saját vállalkozását vezeti, és van ideje részt venni oktatási programban. Hasonlóan jó példa lehet a két grafikus, akik ugyancsak cégalapítók, vagy egyetemi szinten csiszolják tovább a szakértelmüket. Ami a fóliákkal való ismerkedés gyakorlati hasznát illeti, szerinte remek lehetőséget kaptak a gyerekek azzal, hogy legalább az alapanyagtípusokkal találkoztak, ha mindet kipróbálni nem is volt alkalmuk.

Ismeretlen jövőre kell felkészíteni őket

A tanár határozott igennel felelt arra a kérdésünkre, hogy a tanulók hozzáállása tipizálható-e informatikai és manuális affinitás szempontjából. A végzős osztályaiban sokan vannak, akik a klaviatúra püfölése helyett inkább belevetik magukat a tér- és kirakatrendezésbe vagy egy installáció felépítésébe, de jócskán akadnak ezzel ellentétes habitussal rendelkező diákok is. „Elég vegyes csapat, így nehéz általánosítani, hogy mit szeretnek jobban. Ezért próbáljuk őket abba az irányba terelni, hogy mind a kettőre szükség van, mert egyik sincs meg a másik nélkül.”

Gesztes Ágnestől megtudtuk: azt sem igazán lehet körvonalazni, hogy a végzőseik milyen konkrét pályára kerülnek, és hogyan építik tovább a karrierjüket, hiszen a dekoráció nagyon sokféle területen hasznosítható. Azt mindenesetre látja, hogy jó páran kezdenek egyetemi szintű művészeti képzést, vagy lesznek később grafikai tervezők, belsőépítészek, esetleg ipari formatervezők. Az egyik vendégelőadójukkal egyetértésben aláhúzta: a Kozma dekoratőri képzésével egyenes út vezet a speciálisabb szakirányú továbbtanulás felé, viszont az sem marad az út szélén, aki azonnal elhelyezkedik. Talán ez a legtöbb, amit a modern, nagyon gyorsan változó jelenben megtehetnek értük, hiszen egy még gyorsabb iramot diktáló, ismeretlen jövőre kell felkészülniük, amelyben olyan szakmák válnak majd keresetté, amelyek ma még nem is léteznek. A pedagógus hozzátette: jelenleg azon dolgoznak, hogy a tanulóknak legyen lehetőségük szakkiállításokra és vásárokra is eljutni, így működés közben találkozhatnának a legújabb technológiákkal.

Gábor János, Sign&Display