Érkezik a neonreklám reneszánsza?

A neon elnevezés a görög neos szóból ered, s ez a világunk legnagyobb mennyiségében előforduló eleme, de a Földünk légkörének mindössze 0,0018 százalékát alkotja. 1898-ban izolálta először Sir William Ramsey és Morris Travers kémikus, folyékony argonból kiindulva. Ez az anyag több iparágban is népszerűvé vált, az egyik ilyen kiemelkedő szegmens a reklámkészítés volt. Először Georges Claude francia mérnök mutatta be az 1910-es Párizsi Autószalonon neonmegoldását, amelyben később felismerte a marketingpotenciált, s útjára indította Claude neonvállalkozását – írja a north american signs.

Budapesten is megtalálható számos ikonikus reklámfelirat. Gondoljunk csak a Hotel Astoria tetején található óriási feliratra vagy a Bocskai úton található Pingvin söröző cégérére. A Magyar Nemzet cikke szerint az első, háztetőn elhelyezett fényreklám 1908-ra datálható, amelyet a Szent István körút és a Nyugati tér sarkán álló épületre erősítettek fel, s Brázay-féle mentaszeszt kínált a motívum. Az első hazai mozgó fényreklám a Dreher Bak sört népszerűsítette, amely 1925 körül került fel egy Nagymező utcai ház tetejére, s két épület között ugrált a világító kecske.

„A 20. század nagy részében a neonfény a haladás és a modernitás szimbóluma volt – a vasfüggöny mögött csupán annak illúziója. A háború utáni Budapest egykor pompás épületeinek omladozó homlokzatára erősített neonfények banális reklámokat és propagandát sugároztak, akárcsak a keleti blokkhoz tartozó bármely más országban. Mégis, a posztkommunista Magyarország viszonylagos szabadságának kényelméből könnyű valamiféle nosztalgiát érezni egy olyan idő után, amikor a reklámok (nem a politikaiak!) közvetlenebbnek, őszintébbnek tűntek, anélkül, hogy marketing hókuszpókuszokkal próbáltak volna eladni elképzelt „életstílusokat”. A szocialista korszak neonlámpáinak üzenetüktől függetlenül is különböző történelmi, művészeti, városképi, sőt némi „régészeti” értékük is van. Felfedezésük az egyik misztikus módja annak, hogy megpróbáljuk megérteni a vasfüggöny mögötti mindennapi élet valóságát” – írja blogjában Isabel Val.

Kép forrása: fortepan.hu

„A LED fényforrások megjelenésével igazi forradalom indult el a világító reklámok területén” – mondta lapunknak Sümegi László, épületvillamossági tervező. „A vállalkozásom akkoriban az egyik piacvezetőnek számított ezen a területen, s gyorsan reagáltunk az új technológia megjelenésére, és bevezettük. Ezzel együtt kezdetét vette a neonkorszak hanyatlása. Az elmúlt években viszont megjelent az igény a nagyfeszültségű neonreklámok iránt. Számos patinás üzlet, vendéglátóhely igyekezett a környezetéhez igazítani a megjelenését, és ezért a korhű külső design, illetve az enteriőr érdekében elkezdték keresni a neonos megoldásokat. Viszont olyan probléma jelentkezett, hogy az elmúlt mintegy tíz évben a szakemberek szinte többet foglalkoztak javítással, mint új reklámok készítésével. Ez az időszak elegendő volt ahhoz, hogy a szakma kiemelkedő tagjai elhagyják ezen iparágat, tudásukat pedig csak ritkán tudták továbbadni. Viszont most mozgolódás érzékelhető ezen a területen, és van olyan vállalkozás, amely a neonreklámok gyártásával foglalkozik.”

A neonreklámok aranykora immár egészen bizonyos, hogy letűnt, hiszen a LED fényforrások gazdaságosabb megoldást nyújtanak. De a nosztalgikus hangulat megteremtéséhez a lakások, illetve a kereskedelmi célú belsőépítészeti megoldások esetében is előfordul, hogy neon által visznek egyedi fényt és színt a helyiségbe.

Némethi Botond, Sign&Display magazin