Digitális nyomtatás a bakelitlemezek igény szerinti előállítására

Egy olyan vállalkozás mutatkozott be, amely a digitális nyomtatást használja a bakelitlemezek igény szerinti előállítására. Az elasticStage startup céget számos ismert zenei producer és vezető támogatta. Legutóbb újabb tőkebevonási kör zárult le, melynek során 3,5 millió font folyt be – írja összefoglalójában a Print Week.

A londoni székhelyű vállalkozás célja, hogy eljárásai révén a világ első on-demand vinylgyártójává váljon. Ehhez hatévnyi fejlesztési munkára volt szükségük. Jelenleg a hagyományos vinylgyártás akár 12 hóna­pos átfutási idővel is járhat – állítja a vállalat. A vinyl reneszánszának köszönhetően az eladások ugrássze­rűen megnőttek: a brit hanglemezipar szerint tavaly több mint 5 millió bakelitlemezt vásároltak az Egye­sült Királyságban, ami több mint 30 éve a legmaga­sabb szám.

Az elasticStage azt tervezi, hogy a digitális nyomtatási technológia és a PVC helyett alternatív anyagot hasz­náló újfajta préselési mód kombinációjának köszön­hetően másnapi átfutási időt kínál, és minden egyes lemez “első generációs felvétel”.

„A vinyl gyártásának forradalmi módját építettük ki, s hamarosan felváltjuk a jelenlegi elavult, hagyományos módszert, amely káros vegyi anyagokat és rengeteg energiát használ, valamint hosszú átfutási időt és szük­ségtelen raktározást jelent” – nyilatkozta Steve Rhodes, az elasticStage vezérigazgatója és társalapítója.

Hasonlóan ahogyan az on-demand gyártás forradalma­sította a könyvnyomtatást és a kiadók ellátási láncát, az elasticStage szerint a zenei tulajdonjoggal rendel­kezők a raktározás kockázata nélkül jelentősen növel­hetik a katalógusukban elérhető címletek számát, ami segíthet számukra a bevétel növelésében.

„Korszerűsítettük a bakelitgyártási folyamatot, és tö­kéletesen megfelelünk annak az elképzelésnek, hogy a becslések szerint 2025-re 50 milliónyira emelkedő alkotó számára is biztosítani tudjuk termékünket, így akik eddig nem fértek hozzá a technológiához, azok is találkozhatnak vele” – tette hozzá Steve Rhodes.

Némethi Botond, Sign&Display magazin