Kezdőlap Szakmai elemzések és tesztek Új utak a digitális textilnyomtatás számára – Fespa digitális textilnyomtatási konferencia

Új utak a digitális textilnyomtatás számára – Fespa digitális textilnyomtatási konferencia

Milánóban idén szeptember 30-án rendezte a Fespa digitális textilnyomtatási konferenciáját. A konferencia szakmai előadói áttekintették az iparág jelenlegi helyzetét, a benne rejlő fejlődési lehetőségeket, szó esett arról, milyen szerepe lehet a digitális textilnyomtatásnak a luxus divat iparágban.

Meghatározni a piacokat és a lehetőségeket Az első és legfontosabb kérdés, amelyet Enrico Barboglio, a Fespa Italia főtitkára elemzett, így hangzott: Hogyan egyeztethető össze a digitális nyomtatás és a textil? Alapvető példaként a Bábel tornyának történetét hozta fel annak kifejezésére, a két iparág mennyire különböző nyelvet beszél. Pont ennek megoldására hoztak létre egy munkacsoportot, melynek tagjai egyfelől textilnyomtatással foglalkozó szakemberek, illetve nyomtató gyártó cégek képviselői. A csoport munkájának legfőbb célja egy közös „szótár” létrehozása a különböző iparágak nyelvezetének megértése, és a résztvevők közötti kommunikáció megkönnyítése érdekében. A munkacsoport meghatározása alapján bármely textil anyag nyomtatása a digitális textilnyomtatás kategóriájába tartoznak a ruházati termékek, a lakásdekorációs termékek, az úgynevezett grafikai kommunikációs textilek, vagy soft signage anyagok (mint például bannerek, plakátok, zászlók). Mindezeket a kategóriákat jól ismerjük, de ezeken kívül is léteznek továbbiak, mint az ipari textilek: járművekben használt anyagok, katonai és orvosi termékek, és szőnyegek. Emellett külön szegmensként határozták meg a DTG (direct to garment), azaz direkt textilnyomtatást, mivel ezeket nem tekercses nyomtatókkal készítik. Ez az utóbbi szegmens egyébként nagyon komoly fejlődést mutat köszönhetően az egyedi megszemélyesítés illetve az e-commerce lehetőségeknek.

Betekintés a digitális textilnyomtatás növekedési lehetőségeibe

Ron Gilboa, az Info Trends funkcionális és ipari nyomtatási szaktanácsadó részlegének igazgatója előadásában elmondta, a globális textil és ruha iparág jelenleg 3 trillió USD éves forgalommal bír, melynek gyártásából 54%-ot végeznek Kínában. De a textilgyártás egyike a 3 legnagyobb mértékű vízszennyező eljárásnak is, ami miatt Kínában évente 2,5 milliárd tonna szennyvíz keletkezik.

A felmérések szerint továbbra is Olaszország, Németország és Nagy-Britannia az EU legnagyobb divatcikk vásárlói, fejenként évi 782 USD divatra történő átlagos költéssel.

A vásárlók pedig egyre gyorsabban akarnak hozzájutni a termékekhez, ami hajtja a textilipart a folyamatos fejlődés felé. Az InfoTrends kutatásai tisztán kimutatják, a digitális textilnyomtatásban rejlő lehetőségeket, amelyek röviden felsorolva: Alkalmas a perszonalizálásra Képes reagálni a divat gyors változásaira Hatékony működésre képes Fenntartható és környezetbarát gyártási folyamat Ma a piacon elérhetőek nyomtatók, amelyek a textilipar minden különféle igényét képesek kiszolgálni, de a nyomtatás nem az egyetlen tényező, amely fontos ahhoz, hogy sikert érjünk el ezen a területen, az innováció és technológia kombinációja azonban folyamatosan előremozdítja ezt a piacot, amely manifesztálódik: a MEMS inkjet nyomtatófejekben az egypasszos nyomtatásban az egyre növekvő termelékenységben (hatékonyabb gyártási workflow, automatikus kijelölés és kalibrálás, színkalibrálás, egyre nagyobb festékválaszték) A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a technológia árszabása is egyre alacsonyabb, így mára egy komplett tradicionális textilnyomtatási megoldást kaphatunk 500.000 Euróért, amely magában foglalja nyomtatót, gőzölést, mosást, előkezelőt – amely 10 évvel ezelőtt nagyjából 2 millió Euróba került volna.

De vajon mi a következő lépés a digitális textilnyomtatásban?

Nagyon fontos a piaci résztvevők képzése, hogy megértsék egymás igényeit, illetve a folyamatosan adódó új lehetőségeket. Erre leginkább olyan rendezvények alkalmasak, ahol a gépgyártói és a megrendelői oldal egyaránt képviselteti magát.

A textilnyomtatással foglalkozó cégeknek szükséges kiépítenie a megfelelő ellátási láncot, amely kiegyensúlyozott minőségű gyártást eredményez, illetve biztosítja megrendelőink számára a felhőn keresztüli kapcsolatot. A http:// thecolorsoup.com/ oldalon elérhető cégnél például online rendelhetjük meg egyedi nyomtatású textíliáinkat. Így a gyártó beállíthatja termelését a vásárlásra aktivált termelésre – azaz nem szükséges nagy készleteket a polcon tartva várnia a vásárlókat.

A textilnyomtatással foglalkozó cégek számára kiemelten fontos a megfelelő gyártásvezérlés részeként egy web to print megoldás kialakítása, automatizált gyártástervezés és nyomon követés alkalmazása, és a megfelelő minőségbiztosítás.

A márkatulajdonosok hamarosan átállnak a digitális textilnyomtatásra, hiszen az biztosítja számukra a kreatív tervezés szabadságát, új üzleti paradigmákat, és a lehetőséget, hogy időben reagáljanak a fogyasztói igényekre.
Az ipari gyártók nagy része elkezdi alkalmazni a digitális nyomtatási technológiát annak termelési hatékonysága, környezetbarát mivolta, és helyi gyártásra való képessége miatt.
A tintasugaras nyomtatási technológia folyamatos innovációja elérhetővé teszi a költséghatékony megoldásokat az összes termelési szinten, ezzel kisebb és nagyobb cégek egyaránt beléphetnek ebbe a szegmensbe.

Digitális textilnyomtatás a luxus divat iparban

Jessica Kayll divattextil tervező előadásában elmondta, olyan divatházaknak dolgozik, mint a Galliano, a Julien Macdonald és az Alexander McQueen. Prezentációjában bemutatta egy divatbemutatóra készülő kollekció életútját a tervezéstől az elkészítésig, amelynek egyik legfontosabb a tervek megrajzolása és azok kinyomtatása annak érdekében, hogy kipróbálhassák, hogyan néz ki egy modellen. A tervezési folyamat elképesztően gyorsan zajlik – még a luxus ruhaiparban is, hiszen nagyjából öt héten belül terveznek meg egy teljes kollekciót, illetve az adott divatbemutató kifutóját és minden egyéb kellékét is. A digitális textilnyomtatással kapcsolatban elmondta, ő tervezőként az alábbi indokok miatt kedveli ezt a nyomtatási eljárást:

  • Határtalan színpaletta és színkombinációs lehetőség
  • Fotografikus eredmények
  • Sokkal részletgazdagabb, mint a szitanyomás
  • Használható a kézzel festett tervekhez
  • Nincsenek olyan felállási költségek, mint a szitanyomásnál, ezért mintaanyagokhoz mindenképpen költséghatékony
  • Gyors gyártás
  • Sokkal környezetkímélőbb, hiszen akár 90%-al kevesebb víz szükséges hozzá, mint a szitanyomáshoz

Ezen kívül hozzátette, a jövő divattervező generációi már teljesen más hozzáállással közelítik meg a folyamatot, mint a korábbi tervezők, ugyanis: A ruhatervező szakon végző diákok már jól ismerik az Adobe Photoshop programot, a nyomtatási fájlok előkészítését és értik a digitális nyomtatási folyamatot.

Az Y generáció tagjainak 72%-a kifejezetten környezettudatos gondolkodású, és hajlandó többet fizetni olyan cégek termékeiért, amelyek pozitív társadalmi és környezeti hatást fejtenek ki működésük során.

A tervezőknek már a gyártási folyamat elejétől kezdve szükséges a környezetre pozitív hatásokat gyakorló változásokat beiktatni a folyamatba – mint például környezetbarát alapanyagok kiválasztása, amelyekkel továbbra is élen járhatnak a kreativitás terén.

A divatipar sebességével kapcsolatban összefoglalásként elmondta: A luxus divatházak (mint a Burberry, Tommy Hilfiger, Ralph Lauren) azonnali értékesítésre alkalmas kollekciókat alkotnak.

A luxus és hétköznapi divat egyre közelebb került egymáshoz az utóbbi években.

A kollekciók azonnali piacra kerülésének elvárása extra igényt támaszt a digitális nyomtatásra, amely minimum rendelésszám nélkül, gyors átfutással valósítható meg, anélkül, hogy készleteket kellene felhalmozni.

A digitális nyomtatás lehetővé teszi a divat ipar számára, hogy valós időben reagáljon a piac igényeire, és azonnali inspirációt kapjon az Instagramtól, vagy más egyéb közösségi médiafelületektől.

A digitális nyomtatás rugalmassága és olcsó indulási költségei lehetőséget teremtenek fiatal vállalkozók számára, hogy új márkákat indítsanak és kipróbálják magukat a piacon. Szerinte az egyik legfontosabb fejlődési irány a digitális nyomtatás számára a színmenedzsment megfelelő fejlesztése.