Európa nyomtatási iparága olyan kulcsfontosságú gazdasági mutatókkal kezdte meg a 2016-os évet, mint a lassú GDP növekedés, alacsony megrendelési mennyiségek, illetve gyenge gyártási eredmények, ami nehéz évet jelzett előre az iparág résztvevői, illetve beszállítóik számára. Mindezen kilátások ellenére az iparág résztvevői meglepően optimisták, különösképpen a nyomtatás hosszú távú kilátásainak tekintetében, amely továbbra is versenyezni készül az elektronikus médiával.

A nyomdaipar mutat olyan jeleket, amelyek szerint kulcsfontosságú szektoraiban a visszaesés kiegyenlítődni látszik, ahogy a megrendelők egyre nagyobb hajlandóságot mutatnak a nyomtatás média mixükben, illetve a mindennapi életben használt vizuális hatást gyakorló rendszereikben való megtartására.

A kutatások a nyomdaipar jövőjébe vetett hitről tudósítanak

A drupa által 750 nyomdaipari szereplő megkérdezésével lefojtatott kutatás eredményei alapján az optimizmus egy globális jelenség, és nem csak Nyugat-Európa és Észak-Amerika fejlett piacaira korlátozódik.

A kutatás eredményei alapján a világ összes régióiból érkező szereplők több mint 50%a bízik abban, hogy gazdasági körülményeik javulni fognak az idei évben, míg kizárólag 6%-uk szerint fog rosszabbodni a helyzetük.

A nyomdaipari résztvevők jövőbe vetett optimizmusát támasztják alá az iparág új növekedési ágazatai. A festékgyártók számára pedig a legnagyobb kihívást az jelenti, hogy versenytársaikat megelőzve legyenek képesek reagálni ezen szektorok növekvő igényeire.

A létező nyomdaipari szektorok közül azok mutatnak növekedést, amelyek kiegészítik azokat az üzleti vagy értékesítési eszközöket, amelyek az internetről indulnak. Ezek egyike a direkt mail – levelek, szórólapok, brosúrák és levelezőlapok formájában, amelyeket egytől-egyig az internetes promóciók megerősítésére használnak. Az InfoTrends kutatása szerint a direkt mail hatékony eszköznek bizonyult a vásárlók ösztönzésére online és bolti vásárlásaik során egyaránt.

Szintén újjáéledtek a nyomtatott katalógusok, amelyek népszerűségét az online értékesítés tette lehetővé. A kutatási adatok szerint Nyugat-Európában a kisebb példányszámú, pontos célcsoportoknak készülő katalógusok egyre népszerűbbek a fiatal vásárlók körében, hiszen azon megkérdezetteknek 62%-a, akik az utóbbi három hónap folyamán vásároltak valamit, katalógus által döntöttek a vásárlás mellett.

A kiküldött direkt maileknek pedig kétharmadát megtekintik a címzettek, és az utóbbi három hónapban vásárlást bonyolító megkérdezettek 40%-a a kapott direkt mail alapján szánta rá magát a vásárlásra.

Nagy-Britannia, amely Európa legnagyobb internet hirdetési piaca, reklámszövetsége szerint az elmúlt évben nőttek a direkt mail alapján történt vásárlások. Ez pedig annyit jelent, hogy a sign and display szegmens mellett ez lesz az egyetlen olyan nyomtatási szektor, amelyben nőttek a költési adatok.
Egy másik kutatás szerint a mobileszközökről történő nyomtatás komoly potenciállal bír a nyomtatás lehetséges növekedésében. Különösképpen igaz ez az olyan tranzit állomásokon, mint a repterek, busz állomások, és vonat pályaudvarok, ahol az utasok nagy része használja mobileszközét nyomtatáshoz – bár szükséges hozzátenni, hogy ezek a nyomtatások javarészt asztali nyomtatókon történnek.

A nyomtatás és az elektronikus média egyik további találkozási pontja az úgynevezett augmented reality (AR) kódok elhelyezése direkt mailekre, vagy csomagolásokra. Ezek a kódok mobileszközzel beolvasva különféle alkalmazásokat nyitnak meg, amelyek segítségével a felhasználók video, hang vagy grafikus üzeneteket érnek el mobiltelefonjukon vagy tabletjükön.

Csomagolás és tintasugaras technológia – növekedésben Európában

A csomagolás továbbra is a legnagyobb növekedési szektor Európában mind értékét, mind volumenét tekintve. A csomagolás iránti igények elképesztően megnövekedtek, köszönhetően az olyan nyersanyagok árcsökkenésének, mint a papír, karton, fémek, illetve műanyagok. A csomagolási iparág szegmensei – különösen a felső kategóriás termékek kategóriája növekedett sokkal gyorsabban a GDP mutatóknál. A csomagolások bizonyos típusai iránt annyira megnövekedett az igény, hogy a papírgyártók átalakították azokat a gépeiket, amelyekkel ezidáig újságokat és magazinokat nyomtattak, hogy csomagolást gyárthassanak velük.

Európa talán leggyorsabban növekvő nyomtatási szektora az ipari nyomtatás. Az InPrint szakmai kiállítás kutatása szerint 2014-2020 között évente 36% kumulatív növekedést fog mutatni az ipari digitális és tintasugaras nyomtatási iparág. A felmérés egyben arra is rámutat, hogy számos gyártási területen komoly kihívásokkal szükséges megbirkóznia a tintasugaras és digitális technológiának egyaránt annak érdekében, hogy általánosan elfogadottá váljanak a jövő technológiáiként.

A legnagyobb nehézségeket talán a nagy mennyiségek gyártásából a személyre szabott termékek gyártására történő átváltás jelentheti.
Az európai nyomdák egyre növekvő számban mozdulnak olyan ipari területek felé, amelyek során szita, digitális, tintasugaras eljárásokkal nyomtatnak fémre, műanyagra, fóliára, üvegre, kerámiára, fára és egyéb alapanyagokra.
Emellett egyre többen vizsgálják meg a 3D nyomtatásban rejlő potenciált, mind dekorációs, mind más célokra.
Az ipari nyomtatási kategóriák közül az egyik legnagyobb a textil nyomtatás, amely területen a dye sublimation és a pigment tinták közötti közelgő harc lehetőségeket nyit majd meg a kisebb nyomdák számára is, akik kisebb kezdeti beruházás által is beléphetnek erre a piacra.
A dye sublimation eljárással digitálisan nyomtatott textilek kategóriájára éves szinten 20%-os növekedést jósolnak az elkövetkezendő öt évben a brit Smithers Pira kutatóintézet előrejelzései. A divat termékek az alkalmazásoknak mintegy 75%-át teszik ki majd, a fennmaradó hányadon pedig a háztartási termékek, signage és display anyagok, illetve technikai textilek osztoznak majd. A riport készítője szerint a piac mozgatórugója alapvetően az a növekvő piaci igény, hogy gyors gyártási folyamatok által készítsünk szép, egyedi ruházati, illetve háztartási termékeket.

A dye sublimation termelésből származó éves bevételek 259 millió Eurót tesznek ki globális szinten, amely megközelíti a dye sublimation nyomtatók 279 millió Eurós forgalmát.
A pigment festékek piacra történő bevezetése még erőteljesebben ki fogja emelni a festékek közötti minőségbeli, és teljesítménybeli különbségek fontosságát, különösképpen a luxus és gyorsan változó divat termékek esetében, hiszen a divat ipar egyértelműen igényli a komplex és vibráló nyomatok gyártását, mindezt pedig rövid átfutási idő mellett.

Az ipari nyomtatási szektor gyors expanziója egy másik olyan ösztönző tényező, amely a digitális nyomtatási eljárások folyamatos növekedését eredményezi. A digitális nyomtatók alkalmasak arra, hogy különféle alapanyagokra nyomtassanak és kielégítsék a személyre szabott termékek iránti igényeket – ez egyúttal az ipari nyomtatási piaci szegmens két kulcsfontosságú jellemzője is.
A kis példányszámú gyártások és a specifikus demográfiai csoportok még célzottabb elérése szintén segíti a digitális nyomtatási folyamatok elterjedését a csomagolás a nyomtatási szektorban.

Ezzel egyidőben pedig a digitális nyomtatási technológiák teljesítménye olyan mértékűvé fejlődött, hogy immár képesek versenyre kelni a hagyományos nyomtatási eljárásokkal a sebesség, mennyiség és színminőség terén (gondoljunk csak az egy passzban történő nyomtatás előnyeire).
A festékgyártók és nyersanyag szolgáltatók most arra koncentrálnak, hogy minél erőteljesebb jelenlétet építsenek ki mind a tintasugaras, mind pedig az elektrofotografikus tonerek terén.