Emberközpontú cég – innovatív stratégiával
A hajdani Országos Oktatási Központ ofszet nyomdájából 1990-ben alakult meg a veszprémi OOK-Press nyomda, amely családi vállalkozásként úgy élte túl a 2000-es évek végének válságos időszakát, hogy felismerte: nyitnia kell a digitális gyártási irányok felé. Azóta szinte évente indítanak egy új működési ágat annak érdekében, hogy a cég minél több lábon álljon, így megszüntetve az egyetlen megrendelői körnek való kiszolgáltatottságot. A gyors ütemű fejlesztés részeként tavaly vásároltak egy swissQprint NYALA 2 szélesformátumú UV tábla és tekercses nyomtatót, amellyel olyannyira elégedettek, hogy most szereztek be hozzá egy méretben kompatibilis Esko kivágó asztalt, amellyel kiegészülve komplett termékeket tudnak készíteni. A máig családi vállalkozásként működő, forgalmának egyharmadát exportból termelő cég digitális és dekorációs ágának vezetője, Szathmáry Gergő aki mérnöki végzettségét félretéve a fejlődő cég minden osztályán szedte magára a szakma csínját-bínját. Vele beszélgettünk az emberközpontú cégvezetési attitűdről és arról, miként lesz vasárnapi családi ebédből céges stratégiai megbeszélés.
Sign and Display: Az OOK-Press jelenleg is családi vállalkozásként működik. Milyen módon alakult a cég története?
Szathmáry Gergő: A hajdani Országos Oktatási Központ egy tudásbázis volt Veszprémben, amelyben a saját oktatási anyagainak nyomtatására hoztak létre egy kis ofszet nyomdát. A rendszerváltást követően ezt a nyomdát vette át egy befektető, és az édesapám lett a nyomda vezetője. Majd 1996-ban a szüleim vették át a céget és üzemeltetik azóta is családi vállalkozásként. A cég folyamatos fejlődésének köszönhetően az utóbbi két évtized során négy alkalommal költöztünk új, nagyobb telephelyre, így jelenleg 2100 m2 alapterületű üzemünkben folytatjuk tevékenységünket, amellyel kapcsolatban mára úgy érezzük, ezt a méretet is kezdjük kinőni.
Sign and Display: Az eredetileg ofszet nyomda mára számos új technológiával bővült. Mi alapozta meg ezt a nyitási stratégiát?
Szathmáry Gergő: Eredetileg csupán néhány főt foglalkoztató cég voltunk, amely folyamatosan fejlődött, de a mai napig megőrizte családias jellegét. Ez azt jelenti, hogy a szüleim a mai napig tevékenyen részt vesznek a cég irányításában, de mára a testvéremmel együtt mi is részt vállalunk a nyomda vezetéséből, sőt a sógornőm is a nyomdában dolgozik. A 2000-es évek végének nehéz időszaka minket is megviselt, hiszen a megrendeléseink nagy része egyszerűen eltűnt, ami komoly válaszút elé állította az akkorra 45 főt foglalkoztató vállalkozást. Nálunk a vasárnapi családi ebédek szinte minden alkalommal termelési és stratégiai értekezletté alakulnak át. Egy ilyen vasárnapi ebéd alkalmával döntöttünk úgy, hogy újabb irányok felé nyitunk. Így vásároltuk meg első digitális nyomógépeinket. A fejlődési stratégiánk lényege, hogy a piaci trendeket figyelve megpróbálunk évente új területek felé nyitni. Ennek lényege a több lábon állás, hiszen így nem egyetlen megrendelői körnek vagyunk kiszolgáltatva. A cégünk a kezdetektől fogva bérgyártásokat végzett, az új irányzatok felé történt nyitásunk annyira jól sikerült, hogy tulajdonképpen értékesítési tevékenység nélkül, a meglévő partnereink között szájhagyomány útján terjedt a hírünk, az új ágazat pedig rövid időn belül pótolta a válságos időszakban jelentkező bevételkiesésünket. Azóta próbáljuk tartani magunkat ehhez a fejlesztési stratégiához, így folyamatosan építkezünk és új tevékenységi körök felé nyitunk.
Sign and Display: A növekedés és a dinamizmus a cég sajátosságának tekinthető, de egyúttal az is, hogy megtartották emberközpontú cégvezetési stratégiájukat.
Szathmáry Gergő: Számunkra fontos, hogy működésünk szilárd alapelveken nyugodjon, mert hiszünk benne, hogy céljainkat csak erős alapokon nyugvó gondolatiság mentén vagyunk képesek elérni. Mindezeknek középpontjában az ember áll, hiszen a kreatív, ambiciózus munkaerő segítségével tudunk folyamatos minőséget garantálni, és merészen léphetünk új területekre.
Sign and Display: Milyen módon voltak képesek megvalósítani a fejlesztési stratégiájukat, hiszen az új beruházások komoly anyagi forrásokat is igényelnek?
Szathmáry Gergő: Cégünk a folyamatos pályázók körébe tartozik. 2009 óta éves rendszerességgel döntöttünk arról, milyen irány felé lenne érdemes nyitnunk, majd ezek finanszírozásának kiegészítésére kerestük meg a megfelelő pályázatokat.
Sign and Display: Miként tudták integrálni az új működési területeket és technikai fejlesztéseket a cég életébe?
Szathmáry Gergő: A digitális névjegykártya gyártást az eco solvent nyomtatás, majd laminálás követték. Én magam vettem és veszek részt minden oktatáson, így én voltam egyben a cég első dekoratőre, laminátora és így tovább sorolhatnám. Ennek megfelelően részese voltam a swissQprint NYALA 2 nyomtatónk, illetve a legújabb Esko kivágó asztalunk beüzemelésének és szakmai oktatásának is. Egyébként azért ezt a kivágó asztalt vásároltuk meg, mert az asztalmérete kompatibilis a NYALA 2 nyomtatóval, így komplett workflow-t alapozhatunk erre a két készülékre.
Sign and Display: A fejlesztéseik eredményeként mára hány különféle gyártási technológiával képesek nyomatokat előállítani?
Szathmáry Gergő: Jelenleg ofszet, digitális, eco solvent, UV és inkjet technológiákat használunk. Különlegességünk, hogy képesek vagyunk kisebb szériás könyvgyártásra fekete-fehér belívvel. A 100-tól egészen 5000 példányig nagyon versenyképes nyomda vagyunk fekete-fehér belíves, regény típusú könyvek gyártásában.
Sign and Display: Mely országokba értékesítik nyomdai termékeiket?
Szathmáry Gergő: Jelenleg Franciaországban, Svájcban, Ausztriában, Németországban, és néhány skandináv országban vannak megrendelő partnereink hazánkon kívül. Ezek az export megrendelések az éves bevételünknek nagyjából 30-35%-át teszik ki. A jövőben pedig szeretnénk, ha ez az arány tovább billenne az export javára. A magyar könyvpiacra az Alexandra kiadó csődje olyannyira rányomta a bélyegét, hogy a 2000-es évek válságát követően tulajdonképpen még egy újabb válsághelyzetet eredményezett, amely rengeteg nyomda működését lehetetlenítette el. Részben ezért alapozunk komolyan külföldi megrendeléseinkre.
Sign and Display: A fejlesztéseik nem valósulhatnának meg megfelelően képzett és motivált munkaerő nélkül, amelyet manapság nem túl könnyű megtalálni. Felteszem, erre is van bevált receptjük!?
Szathmáry Gergő: A válságos időszak egyik hozadékaként rengeteg nyomda szűnt meg és az ott felszabaduló képzett és gyakorlott munkaerő nagy része eleve minket keresett meg, mert ismerték cégünk emberközpontú gondolkodását. Emellett sok frissen végzett fiatalt is alkalmazunk. A fejlesztés mellett az új stratégiánk része, hogy sosem adott feladathoz keresünk embert, hanem ha találunk egy értékes embert, akkor megvizsgáljuk az ő képességeit és azok figyelembe vételével próbáljuk beilleszteni az adott embert a rendszerünkbe, amely érzékelhetően jól működik.
Sign and Display: Miért döntöttek a swissQprint NYALA 2 szélesformátumú nyomtató megvásárlása mellett?
Szathmáry Gergő: Jelenleg már komplett termékek gyártásában gondolkodunk. A digitális nyomtatási megrendeléseink olyan mértékben megnőttek, hogy az eco solvent nyomtatónk 24 órás folyamatos működéssel sem lenne képes ellátni ezeket. Ezért egyértelmű volt a bővítés szükségessége. Viszont a swissQprint NYALA 2 megvásárlásával mi nem egy lépcsőfokot, hanem legalább ötöt léptünk előre. Ez a készülék ugyanis olyan minőségű, és annyi extra lehetőséget rejt magában, amelyek által a következő tíz évben sem fog elavulttá válni. Ez a csúcsmodell, amelyet egy éve üzemeltünk be, több évre biztosítja versenyelőnyünket a piacon.
Sign and Display: Pontosan mik azok a pluszok, amik által ez a gép kiemelkedik a konkurens márkák gépei közül?
Szathmáry Gergő: Négy ilyen kulcsfontosságú tulajdonságot tudok felsorolni. Az első: az asztal 3×2 méteres mérete, emellett ráadásul 3,2 méter szélességben képes tekercsre nyomtatni, amely a régióban egyedülálló.
A második a fehér szín kezelése: a készülék folyamatosan cirkuláltatja a nyomtatófejben a fehér festéket, így az nem tud kiszáradni, tehát bármikor nyomtathatunk vele – míg számos más márka UV nyomtatója képtelen megfelelően kezelni a fehér festéket. Mi ráadásul dupla fehér csatornás készüléket vásároltunk, hogy képesek legyünk plexi és üveg felületek nyomtatására – ilyen megoldás ezt megelőzően szintén nem volt a piacon.
A harmadik a primer, amely tulajdonképpen a nyomtatófejbe épített digitális sav, amelynek segítségével úgy tudunk kiváló minőségben üveget nyomtatni, hogy először megmarjuk az üveget, majd arra nyomtatjuk rá a CMYK színeket, majd ezt a nyomatot zárjuk le fehérrel. Ezáltal kiváló dekorációs üvegeket tudunk nyomtatni például konyhák falára.
Végül a gép legfontosabb előnye a droptix rendszer, amely egy lakkozásnak köszönhető 3D effekt, amelynek segítségével speciális grafikák alnyomatát láthatjuk 3D hatással. Ezt a megoldást jelenleg Magyarországon kizárólag mi vagyunk képesek megvalósítani a swissQprint NYALA 2 készülék által! Ebből a termékből már sikerült értékesítenünk egy 2 x 1,5 méter méretű világtérképet, amely kihelyezve elképesztő hatást gyakorol a szemlélőkre.
Sign and Display: Milyenek a nyomtatóval kapcsolatos napi tapasztalataik?
Szathmáry Gergő: A gép vásárlásáról nagyon gyorsan, két héten belül kellett meghoznunk a döntést. Ezt követően a telepítés óta folyamatosan használjuk és kifejezetten elégedettek vagyunk az elérhető nyomtatási sebességekkel. A nyomatminőségek pedig egyszerűen gyönyörűek! Az átállás tekercsesről táblás nyomtatásra kifejezetten gyors. A vákuum asztal nagyon praktikus és nagyban segíti a gördülékeny munkavégzést. Számunkra nagyon érdekes és rengeteg kiaknázatlan lehetőséget rejt magában, hogy akár 50 mm vastagságú anyagokat is megnyomtathatunk vele – így készíthetünk nyomtatott üveglapokat, de akár egyedileg nyomtatott fa ajtólapokat vagy OSB lapokat is alkothatunk dekorációs céllal. Fontos még megemlíteni a készülékhez tartozó sűrített levegős pisztolyt. Ezzel az eszközzel magas nyomású levegővel távolíthatjuk el a port a nyomtatandó felületekről, de egyúttal megszünteti sztatikus töltöttségüket is. A készüléknek a szokásos karbantartásokon kívül ezidáig semmilyen különleges szervizigénye nem merült fel – így folyamatosan termelhetünk vele. Összefoglalva tehát a NYALA 2 komoly gyártási kapacitású készülék, remek nyomatminőségekkel, amellyel a kreatív nyomatok készítése mellett akár Braille írás nyomtatására is képesek vagyunk. A rengeteg nyomtatási lehetőségről rendszeresen kapunk emailben ötleteket a swissQprint-től, akik ilyen formában is segítik, hogy minél jobban kiaknázzuk a gépben rejlő lehetőségeket és mielőbb megtérüljön a befektetésünk!
Sign