A sign készítés és nagyformátumú nyomtatás magazinja

A szélesformátum és a workflow: Hol állunk most?

Mivel a szélesformátumú nyomtatási feladatok túlnyomó része manapság már digitális rendszereken készül, ezért a digitális workflow eszközök a hatékonyság és a rugalmasság új szintjét hozhatják a legtöbb nyomtatási folyamatba.

Míg a széles, vagy kiemelten szélesformátumú nyomtatási folyamatok kreatív részének korlátoktól mentesnek kell lennie, megengedve a gyártók számára a sablonmentes gondolkodást, addig kifejezetten jó indokok szólnak amellett, hogy a nyomtatás gyakorlati megvalósításának tervezése során jobban ragaszkodjunk a szabályokhoz.

Mindenképpen helytálló az a kijelentés, hogy gyakran a munka többsége prototípusok gyártásából áll, amikor új alapanyagokat és/vagy új vágási és hajtogatási opciókat próbálunk ki, de még ennek a kreatív folyamatnak is megfelelően szisztematikusnak kellene lennie, amely követ egy modern és folyamat-orientált gyártási filozófiát.
A folyamatok ellenőrzésére leggyakrabban használt és alkalmazott sztenderd az ISO 9001 minőségbiztosítási rendszer, melynek az úgynevezett PDCA-ciklus filozófiája áll, amelyet egy bizonyos W. Edwards Deming nevű minőségbiztosítási gurutól kölcsönöztek.

De hogy mit is takar valójában a PDCA-ciklus?

A PDCA-ciklus egy ismétlődő, négylépéses menedzsment módszer, amelyet a termékek és folyamatok kontrolljára és folyamatos fejlesztésére használnak.
Deming-ciklusként vagy Shewhart-ciklusként, valamint kontroll-ciklusként is ismert, illetve használják a PDSA rövidítést is. A PDCA ciklus egy másik verziója az OPDCA, amelyben az “O” a megfigyelést (observation), a jelen helyzet tanulmányozását, vagy „a jelen helyzet megragadását” jelenti. A PDCA-ciklus szorosan kapcsolódik a lean termelés és a Toyota gyártási filozófia irodalmához.

A betűk jelentése az egyes változatokban:

  • PDCA: plan tervezés, do – cselekvés, check – ellenőrzés, act beavatkozás
  • PDSA: plan – tervezés, do – megvalósítás, study – tanulás, act – beavatkozás
  • OPDCA: observation megfigyelés, plan tervezés, do – cselekvés, check – ellenőrzés, act – beavatkozás

A tervezés során alaposan meg kell határoznunk az adott projekttel szemben támasztott elvárásokat, és megalkotni a projekt specifikációját. Nevezhetjük brief-nek, vagy pályázati kiírásnak is, ha így jobban tetszik, de a lényeg, hogy mindenképpen elegendő időt szánjunk rá annak érdekében, hogy a későbbiekben elkerüljük a stresszt és a csalódásokat.

A cselekvés szakaszban szükséges megalkotnunk a munka prototípusát, vagy a koncepció első proof-ját, itt végezzük tehát el a tesztelést és a prototípus-gyártást. Amennyiben úgy gondoljuk, hogy van egy életképes megoldásunk az adott nyomtatási projektre, abban az esetben továbbléphetünk az ellenőrzési szakaszra, melynek során kiértékeljük, hogy a megalkotott prototípus vagy makett megfelel-e a vele szemben támasztott elvárásoknak.

Amennyiben ez a termék történetesen egy display vagy banner, mindenképpen szükséges ellenőriznünk, hogy a színek megfelelőek-e azoknak az adott megtekintési kondícióknak, amelyek között majd valójában használni fogják a nyomatunkat – a valójában észlelt színek ugyanis leginkább a nyomat megvilágítására használt fényforrás típusától függnek.

A kifejezés utolsó betűje a beavatkozást takarja. Nos, ez bizony egy trükkös fejezet. Ez ugyanis az a szakasz, amely során el kell döntenünk, milyen változtatások lehetnek szükségesek az alapanyagot illetően, a gyártási folyamatokban, vagy szállítási lehetőségekben, vagy talán az időbeli ütemezésben. Van egy rossz hírünk: nem elég reménykednünk a körülmények legjobb alakulásában, hanem a lehető leggyorsabban meg kell tennünk a szükséges lépéseket és intézkedéseket anélkül, hogy kockáztatnánk a projekt sikeres kivitelezését.

Ne feledkezzünk meg arról, hogy a megrendelőnk elégedettségi szintje, nem csak azt jelenti, hogyan vélekednek az elkészült termékről, és az mennyire felel meg elvárásaiknak, hanem azt is, hogyan menedzseltük a teljes folyamatot.

Minőségellenőrzési körökben ilyenkor sokszor utalnak a Kano Model-re.
Noriaki Kano egy Deming-díjas kutató, aki elsősorban minőségmenedzsmenttel foglalkozott. A Kano által kidolgozott modell a termékek jellemzőit az alábbi négy kategóriába sorolta a felhasználók szemszögéből:

  • Alapvető, szükséges
  • Értékarányos vagy teljesítményarányos
  • Örömforrások
  • Semleges, érdektelen

Figyeljünk tehát arra, hogy nem siklunk el a kimondatlan elvárások mellett, amelyekről úgy gondoltuk, azok tulajdonképpen alapvetések. Próbáljuk meg felülmúlni az elvárásokat – és nagyon elégedett megrendelőink lesznek!

A kulcs tehát: vonjuk bele a megrendelőnket minden fontos döntésbe, és időben közöljük vele, ha problémákkal és előre nem látható nehézségekkel szembesülünk. Amennyiben mi vagyunk a tervezők, győződjünk meg arról, hogy a nyomda teljes mértékben megértette, mit akarunk, és vessük papírra ezeket a specifikációkat.
Ha kételyeink vannak – kérdezzünk!
A két fél közötti jó és folyamatos kommunikáció kötelező!

Támaszkodjunk a sztenderdekre!

Amíg a projekt korai szakaszában zajló kreatív folyamatnak szükségszerűen szabadon kell zajlania, másfelől azonban a nyomtatási folyamatnak a lehető legmegfelelőbben irányított és sztenderdizált folyamatokból kell állnia.

Elég sokféle ISO sztenderd szabályozza a digitális szélesformátumú nyomtatási folyamatokat, mint például a fájlformátumok és színmenedzsment, de léteznek általános minőségbiztosítási szabályok is. Természetesen nem kötelező, hogy egy digitális nyomda ISO 9001 minősítésű legyen – de nem fáj, ha mégis így van!

Legyünk minősített cég, vagy sem, amennyiben folyamataink szabványosítottak, az jelentősen rövidíti gyártási időnket és biztosítja számunkra, hogy az általunk gyártott késztermékek megfelelnek a megadott specifikációknak és nem utolsó sorban az elvárásoknak is.

A modern workflow rendszerek már tartalmazzák a preflight és online proofing funkciókat, illetve a minőségellenőrzési lépésekeit is. A tervező, és/vagy a megrendelő tudja követni a gyártást, annak különféle szakaszaiban, és olyan artwork-öt tud küldeni, amely tökéletesen illeszkedik a folyamatba. A nyomdának pedig rendelkezésére áll egy színprofil könyvtár – minden alapanyaghoz, az alkalmazott nyomtatókhoz illesztve a gyors és pontos kalibráció és nyomtatóbeállítás érdekében.
Szintén nagy könnyebbséget jelent, ha a központi workflow rendszer képes a nyomdában működő összes különféle nyomtató vezérlésére.

Amennyiben minden nyomtatónak különféle front end-je van, akkor nagyon karbantartás- és tréning igényes felprogramozásnak nézünk elébe, amely időigényes, drága és hajlamos a meghibásodásokra.

Az egyik legfontosabb ellenőrzési pont – legyen szó bármilyen nyomtatási projektről – hogy ellenőrizzük a színhelyességet. A fenti egy egyszerűsített, egysoros teszt táblázat. Az egyes színeket spektrofotométer segítségével mérjük, és ellenőrizzük, hogy az általunk alkalmazott sztenderdtől nem térünk el.

Amennyiben alkalmazható, akkor használhatunk olyan, általánosan elfogadott színreferenciát, mint az ISO12647-2 litho ofszet nyomtatási sztenderd. Mindez azt jelenti, hogy a kinyomtatott képeket és színeket – mint például márkaszíneket – ellenőrizhetjük a Fogra 39-nek nevezett ICC profil segítségével.
Ez az egyik alapértelmezett profil az Adobe Creative Suite-ban, és egy digitális szélesformátumú nyomtató nagy pontossággal képes alkalmazni. Ennek eredményeként egy nagyobb nyomtatási projektet egységesen tudunk lefuttatni különféle alapanyagok és nyomtatási módszerek alkalmazásával. Mindezt tulajdonképpen bármely színhű nyomtatásra képes nyomtató segítségével.

Még nem végeztünk… Szinte minden nyomtatási projektben kísértést jelent, hogy lezártnak tekintjük, amint a nyomtatás megtörtént. De különösen a szélesformátumú nyomtatási műfajban a termék kiszállítása és installálása kiemelten kritikus részét képezik a projektnek. Néhány öntapadó fólia professzionális módon történő applikálása kifejezetten trükkös és nehéz, ezért annak szintén a munka részének kell lennie.

Az olyan más termékek, mint az egyénileg gyártott padlóanyagok esetében az installálás a tervezés fontos részét képezi, és kalkulálnunk kell vele. Éppúgy, mint az anyag eltávolításával is – pláne, ha az csak rövidtávra került kihelyezésre.
Néhány öntapadó vinyl eltávolítása szinte lehetetlen feladat, különösképpen, ha azok huzamosabb ideig voltak az adott felületen. És ha a display anyagok gyors cseréjére van szükség, akkor mind az installálásuknak, mind pedig a cseréjüknek a teljes projektterv részének kell lennie.

Tehát elegendő időt kell fordítanunk a tervezési szakaszra – a lehető legjobban elő kell készítenünk a gyártási folyamatot, és mindezek eredményeképpen sikeresek lesznek a szélesformátumú nyomtatási projektjeink. Végül pedig ne feledkezzünk meg arról, mit mondott Winston Churchill – ami esetünkben kifejezetten igaz a digitális nyomtatásra: „Semmi sem lehetetlen. A lehetetlen csak egy picit több időt vesz igénybe.”

- Hirdetés -

Szólj hozzá
Sign&Display